Opublikowane: 2020-04-29

Creative clusters in Poland and theoretical cluster structure- similarities and differences

Beata Namyślak
Studia Miejskie
Dział: Artykuły
DOI https://doi.org/10.25167/sm.960

Abstrakt

Celem opracowania jest ukazanie stopnia zgodności między definicją klastra w literaturze przedmiotu a funkcjonującymi w Polsce klastrami opartymi o działalności twórcze. Autor postanowił zanalizować następujące cechy: otwartość klastrów, zdefiniowanie celów współpracy oraz wspólnych strategii rozwoju, koncentrację przestrzenną podmiotów oraz znaczenie bliskości geograficznej, jak również relację kooperacji i konkurencji w klastrze.

Jedyną cechą, która zdecydowanie znalazła potwierdzenie w przeprowadzonym badaniu bezpośrednim była otwartość struktur klastrowych. Klastry w większości przypadków zwiększały liczbę podmiotów-członków. Tworzone były jednocześnie nowe podmioty w otoczeniu, które z czasem stawały się również członkami klastra. W przypadku pozostałych trzech cech trudno o ich jednoznaczne potwierdzenie. Przykładowo, wspólne strategie rozwoju posiadało jedynie 5 z 17  analizowanych klastrów kreatywnych.

Zasady cytowania

Namyślak, B. (2020). Creative clusters in Poland and theoretical cluster structure- similarities and differences. Studia Miejskie, 34. https://doi.org/10.25167/sm.960

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.