THE FUNCTIONING OF THE AGGLOMERATION RAILWAY IN THE CITY OF ŁÓDŹ
Szymon WIŚNIEWSKI
Abstract
The article presents the results of a study on the functioning of Łódź Agglomeration Railway in spatial terms. The study refers to the area of Łódź and focuses on determining the degree to which the agglomeration railway system is a complementary part or substitute to the urban public transport system as such. This research assumption was developed, successively taking into account the time-based accessibility of point rail infrastructure as regards individual car transport, local public transport (bus and tram services) and pedestrian communication facilities. The analysis allows determining to what extent the distribution of Łódź Agglomeration Railway stations matches the deployment of local public transport stops, the city’s buildup areas and which of its parts are covered by different isochrones of reaching the means of rail transport by car or on foot. Taking account of these variables, the authors indicate potential sites to locate agglomeration railway stations, which are characterized by optimum accessibility regarding different variables. They should
be considered to be an attempt at verifying the currently functioning arrangement and, at the same time, as a proposal for possible development of the urban communication system.
Keywords:
agglomeration railway, public transport, spatial planning, ŁódźReferences
Andrzejczak-Padarewska I., 2012, Transport kolejowy w Unii Europejskiej i w Polsce, [w:] Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, red. R. Kozłowski, WUŁ, Łódź.
Google Scholar
Bartosiewicz B., Wiśniewski S., 2016, Kolej aglomeracyjna jako element koncepcji miasta kompaktowego na przykładzie Łodzi, w druku.
Google Scholar
Feltynowski M., Rzeńca P., 2012, Analiza porównawcza transportu kolejowego i samochodowego w aglomeracji łódzkiej w kontekście realizacji projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, [w:] Po kolei. Miejsca, wyzwania, inspiracje, red. M. Feltynowski, E. Kina, B. Niepiekło, A. W. Tomaszewska, Łódź.
Google Scholar
Gadziński J., 2010, Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania, Biuletyn IGSE i GP UWAM, Seria Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna nr 13, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Google Scholar
Litman T., 2012, Evaluating Accessibility for Transportation Planning. Measuring People’s Ability To Reach Desired Goods and Activities, Victoria Transport Policy Institute, Victoria.
Google Scholar
Loose W., 2001, Flächennutzungsplan 2010 Freiburg – Stellungnahme zu den verkehrlichen Auswirkungen, Öko-Institut e.V., Freiburg.
Google Scholar
Majewski B., Beim M., 2008, Dostępność komunikacji publicznej w Poznaniu, [w:] Nowe kierunki i metody w analizie regionalnej, red. T. Czyż, T. Stryjakiewicz, P. Churski, Biuletyn IGSE i GP UAM, Seria Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna nr 3, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Google Scholar
Mazurek T., 1965, Komunikacja miejska. Cz. 1. Planowanie tras komunikacyjnych w miastach oraz eksploatacja komunikacji miejskich, PAN, Łódź.
Google Scholar
Olszewski P., Dybicz T., Śleszyński P., 2013, Proponowane miary dostępności czasowej w transporcie publicznym, „Przegląd Komunikacyjny”, nr 12, s. 10–17.
Google Scholar
Trzeszczak Ł., 2012, Plany budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, [w:] Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, red. R. Kozłowski, WUŁ, Łódź.
Google Scholar
Wesołowski J., 2005, Ukształtowanie kolejowego węzła łódzkiego i możliwości jego włączenia w system kolei dużych prędkości, „Technika Transportu Szynowego”, nr 12.
Google Scholar
Wiśniewski S., 2015, Zróżnicowanie dostępności transportowej miast w województwie łódzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Yigitcanlar T., Sipe N., Evans R., Pitot M., 2007, AGIS-based land use and public transport accessibility indexing model, “Australian Planner”, 44.
Google Scholar
Authors
Szymon WIŚNIEWSKIStatistics
Downloads
Most read articles by the same author(s)
- Marta BOROWSKA-STEFAŃSKA, Szymon WIŚNIEWSKI, PEDESTRIAN ACCESSIBILITY TO PARKS IN ŁÓDŹ , Studia Miejskie: Vol. 27 (2017)
- Remigiusz Kozłowski, Szymon Wiśniewski, Anna Palczewska, Posibiliteies of solving urban logistics problems in the road infrastructure , Studia Miejskie: Vol. 30 (2018)