FUNKCJONOWANIE KOLEI AGLOMERACYJNEJ W PRZESTRZENI ŁODZI

Szymon WIŚNIEWSKI



Abstrakt

Artykuł prezentuje wyniki badania poświęconego funkcjonowaniu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w ujęciu przestrzennym. Badanie odnosi się do obszaru Łodzi i koncentruje na określeniu, w jakim stopniu kolej aglomeracyjna stanowi element komplementarny lub substytucyjny miejskiego systemu transportu zbiorowego. Tak przyjęte założenie badawcze zrealizowano, biorąc kolejno pod uwagę dostępność czasową
punktowej infrastruktury kolejowej w ujęciu indywidualnego transportu samochodowego, lokalnego transportu zbiorowego (autobusowego i tramwajowego) oraz transportu pieszego. Przeprowadzona analiza pozwoliła na wskazanie, w jakim zakresie rozmieszczenie przystanków Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jest dopasowane do rozmieszczenia przystanków lokalnego transportu zbiorowego, zabudowy miasta i jakie jego części objęte są poszczególnymi izochronami dojścia i dojazdu do transportu kolejowego. Biorąc pod uwagę powyższe zmienne, w artykule wskazano potencjalne lokalizacje przystanków kolei aglomeracyjnej, które charakteryzują
się optymalną dostępnością względem poszczególnych zmiennych. Należy rozpatrywać je jako próbę weryfikacji obecnie funkcjonującego rozmieszczenia i jednocześnie wskazówkę dla ewentualnego rozwoju systemu.

Słowa kluczowe:

kolej aglomeracyjna, transport zbiorowy, zagospodarowanie przestrzenne, Łódź

Andrzejczak-Padarewska I., 2012, Transport kolejowy w Unii Europejskiej i w Polsce, [w:] Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, red. R. Kozłowski, WUŁ, Łódź.
  Google Scholar

Bartosiewicz B., Wiśniewski S., 2016, Kolej aglomeracyjna jako element koncepcji miasta kompaktowego na przykładzie Łodzi, w druku.
  Google Scholar

Feltynowski M., Rzeńca P., 2012, Analiza porównawcza transportu kolejowego i samochodowego w aglomeracji łódzkiej w kontekście realizacji projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, [w:] Po kolei. Miejsca, wyzwania, inspiracje, red. M. Feltynowski, E. Kina, B. Niepiekło, A. W. Tomaszewska, Łódź.
  Google Scholar

Gadziński J., 2010, Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania, Biuletyn IGSE i GP UWAM, Seria Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna nr 13, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
  Google Scholar

Litman T., 2012, Evaluating Accessibility for Transportation Planning. Measuring People’s Ability To Reach Desired Goods and Activities, Victoria Transport Policy Institute, Victoria.
  Google Scholar

Loose W., 2001, Flächennutzungsplan 2010 Freiburg – Stellungnahme zu den verkehrlichen Auswirkungen, Öko-Institut e.V., Freiburg.
  Google Scholar

Majewski B., Beim M., 2008, Dostępność komunikacji publicznej w Poznaniu, [w:] Nowe kierunki i metody w analizie regionalnej, red. T. Czyż, T. Stryjakiewicz, P. Churski, Biuletyn IGSE i GP UAM, Seria Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna nr 3, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
  Google Scholar

Mazurek T., 1965, Komunikacja miejska. Cz. 1. Planowanie tras komunikacyjnych w miastach oraz eksploatacja komunikacji miejskich, PAN, Łódź.
  Google Scholar

Olszewski P., Dybicz T., Śleszyński P., 2013, Proponowane miary dostępności czasowej w transporcie publicznym, „Przegląd Komunikacyjny”, nr 12, s. 10–17.
  Google Scholar

Trzeszczak Ł., 2012, Plany budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, [w:] Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, red. R. Kozłowski, WUŁ, Łódź.
  Google Scholar

Wesołowski J., 2005, Ukształtowanie kolejowego węzła łódzkiego i możliwości jego włączenia w system kolei dużych prędkości, „Technika Transportu Szynowego”, nr 12.
  Google Scholar

Wiśniewski S., 2015, Zróżnicowanie dostępności transportowej miast w województwie łódzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

Yigitcanlar T., Sipe N., Evans R., Pitot M., 2007, AGIS-based land use and public transport accessibility indexing model, “Australian Planner”, 44.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-31

Cited By / Share

WIŚNIEWSKI, S. (2020). FUNKCJONOWANIE KOLEI AGLOMERACYJNEJ W PRZESTRZENI ŁODZI. Studia Miejskie, 27, 67–80. https://doi.org/10.25167/sm2017.027.05

Autorzy

Szymon WIŚNIEWSKI 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.