Railway station as an element of the exchange space in the large european cities
Abstract
The exchange functions characterize the cities for thousands of years. Through the centuries, most of the trade has taken place within the market and its surroundings, where sellers met with buyers. As J. Słodczyk (2012) correctly pointed out, together with technology progress one can observed the structural change of the city. For more than 170 years (since the rapid development and the growing importance of rail transport) the railway stations still become competition for traditional city markets. The article aims to identify which functions of exchange and to what extent were taken by the railway stations from the city markets. The analysis was conducted on the basis of empirical case studies done for four European stations: Gare Saint-Charles (France), Leipzig Hauptbahnhof (Germany), Warsaw Central (Poland) and the Hauptbahnhof Wien (Austria). The empirical data comprise stages of development of the exchange functions and their characteristics identified retrospectively. Research results allow us to conclude that the railway station in large cities integrates urban space, and is not just used for the purpose to exchange traveler
Keywords:
railway station, function of exchange, market in the cityReferences
Augé M., 1995, Non-places: Introduction to an antropology of supermodernity, Verso, Londyn.
Google Scholar
Dylewski A., 2012, Historia kolei w Polsce, Carta Blanca, Warszawa.
Google Scholar
Francja: Dworce kolejowe nie tylko dla pasażerów, http://www.rynek-kolejowy.pl/56513/francja_dworce_kolejowe_nie_tylko_dla_pasazerow.html (22.03.2015).
Google Scholar
https://www.oebb.at/de/Services/Services_am_Bahnhof/Information_zum_Bahnhof/Bahnhof/index.jsp?pk_bfnr=1003 (22.03.2015).
Google Scholar
http://hauptbahnhofcity.wien (22.03.2015).
Google Scholar
http://hauptbahnhof-wien.at (22.03.2015).
Google Scholar
http://pkpsa.pl/dla-pasazera/dworce-opisy/warszawa_centralna.html (22.03.2015).
Google Scholar
http://www.bahnhof.de/bahnhof-de/Leipzig_Hbf.html (22.03.2015).
Google Scholar
http://www.sncf.com/fr/gare-de-marseille-st-charles-FRMSC (22.03.2015).
Google Scholar
Jałowiecki B., Szczepański M., 2006, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Ledwoń S., 2006, Współczesne obiekty handlowe w symbiozie z dworcami kolejowymi, [w:] Dworzec kolejowy w strukturze miasta, red. D. Załuski, Wyd. Urbanista, Warszawa.
Google Scholar
Liszewski S., 1994, Studia nad strukturami przestrzennymi miast, [w:] Geografia osadnictwa i ludności w niepodległej Polsce. Lata 1918–1993, t. 2: Kierunki badań naukowych, red. S. Liszewski, Polskie Towarzystwo Geograficzne, Komisja Geografii Osadnictwa i Ludności, Łódź.
Google Scholar
Mróz M., 2015, Baza funkcjonalna dworców kolejowych w konurbacji katowickiej, „Acta Geographica Silesiana”, nr 18.
Google Scholar
Pasiut A., 2013, Targowisko we współczesnym mieście – w poszukiwaniu formy, „Przestrzeń i Forma”, nr 17.
Google Scholar
Pięt A., 2014, Przestrzeń publiczna wewnątrz dworców kolejowych i w ich otoczeniu, „Architecturae et Artibus”, t. 6, nr 21.
Google Scholar
Romanowicz A., 1970, Dworce i przystanki kolejowe, Wyd. Arkady, Warszawa.
Google Scholar
Słodczyk J., 2012, Historia planowania i budowy miast, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Wesołowski J., 2003, Między koleją a miastem. O lokalizacji dworców kolejowych, „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni”, nr 2.
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Studia Miejskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Piotr Kosmowski, Revitalization of the post-railvay urban areas. The case of Leipzig , Studia Miejskie: Vol. 28 (2017)