Railway station as an element of the exchange space in the large european cities

Abstract

The exchange functions characterize the cities for thousands of years. Through the centuries, most of the trade has taken place within the market and its surroundings, where sellers met with buyers. As J. Słodczyk (2012) correctly pointed out, together with technology progress one can observed the structural change of the city. For more than 170 years (since the rapid development and the growing importance of rail transport) the railway stations still become competition for traditional city markets. The article aims to identify which functions of exchange and to what extent were taken by the railway stations from the city markets. The analysis was conducted on the basis of empirical case studies done for four European stations: Gare Saint-Charles (France), Leipzig Hauptbahnhof (Germany), Warsaw Central (Poland) and the Hauptbahnhof Wien (Austria). The empirical data comprise stages of development of the exchange functions and their characteristics identified retrospectively. Research results allow us to conclude that the railway station in large cities integrates urban space, and is not just used for the purpose to exchange traveler

Keywords:

railway station, function of exchange, market in the city

Augé M., 1995, Non-places: Introduction to an antropology of supermodernity, Verso, Londyn.
  Google Scholar

Dylewski A., 2012, Historia kolei w Polsce, Carta Blanca, Warszawa.
  Google Scholar

Francja: Dworce kolejowe nie tylko dla pasażerów, http://www.rynek-kolejowy.pl/56513/francja_dworce_kolejowe_nie_tylko_dla_pasazerow.html (22.03.2015).
  Google Scholar

https://www.oebb.at/de/Services/Services_am_Bahnhof/Information_zum_Bahnhof/Bahnhof/index.jsp?pk_bfnr=1003 (22.03.2015).
  Google Scholar

http://hauptbahnhofcity.wien (22.03.2015).
  Google Scholar

http://hauptbahnhof-wien.at (22.03.2015).
  Google Scholar

http://pkpsa.pl/dla-pasazera/dworce-opisy/warszawa_centralna.html (22.03.2015).
  Google Scholar

http://www.bahnhof.de/bahnhof-de/Leipzig_Hbf.html (22.03.2015).
  Google Scholar

http://www.sncf.com/fr/gare-de-marseille-st-charles-FRMSC (22.03.2015).
  Google Scholar

Jałowiecki B., Szczepański M., 2006, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.
  Google Scholar

Ledwoń S., 2006, Współczesne obiekty handlowe w symbiozie z dworcami kolejowymi, [w:] Dworzec kolejowy w strukturze miasta, red. D. Załuski, Wyd. Urbanista, Warszawa.
  Google Scholar

Liszewski S., 1994, Studia nad strukturami przestrzennymi miast, [w:] Geografia osadnictwa i ludności w niepodległej Polsce. Lata 1918–1993, t. 2: Kierunki badań naukowych, red. S. Liszewski, Polskie Towarzystwo Geograficzne, Komisja Geografii Osadnictwa i Ludności, Łódź.
  Google Scholar

Mróz M., 2015, Baza funkcjonalna dworców kolejowych w konurbacji katowickiej, „Acta Geographica Silesiana”, nr 18.
  Google Scholar

Pasiut A., 2013, Targowisko we współczesnym mieście – w poszukiwaniu formy, „Przestrzeń i Forma”, nr 17.
  Google Scholar

Pięt A., 2014, Przestrzeń publiczna wewnątrz dworców kolejowych i w ich otoczeniu, „Architecturae et Artibus”, t. 6, nr 21.
  Google Scholar

Romanowicz A., 1970, Dworce i przystanki kolejowe, Wyd. Arkady, Warszawa.
  Google Scholar

Słodczyk J., 2012, Historia planowania i budowy miast, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  Google Scholar

Wesołowski J., 2003, Między koleją a miastem. O lokalizacji dworców kolejowych, „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni”, nr 2.
  Google Scholar


Published
2020-11-01

Cited by

Kosmowski, P. (2020). Railway station as an element of the exchange space in the large european cities. Studia Miejskie, 18, 147–158. https://doi.org/10.25167/sm.2440

Authors

Piotr Kosmowski 
https://orcid.org/0000-0002-0786-0228

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.