Dworzec kolejowy jako element przestrzeni wymiany w dużych miastach europejskich
Abstrakt
Funkcje wymiany charakteryzują miasta od tysięcy lat. Przez wieki większość handlu odbywała się w obrębie rynku i jego sąsiedztwie, na którym spotykali się sprzedający z kupującymi. Jak słusznie zauważa J. Słodczyk (2012), wraz z postępem technologicznym zmienia się forma miasta. Od ponad 170 lat (od momentu gwałtownego rozwoju i wzrostu znaczenia transportu kolejowego) konkurencją dla rynków miejskich stały się w dużych miastach dworce kolejowe. Celem artykułu jest zidentyfikowanie, które funkcje wymiany i w jakim stopniu przejęły od rynków miejskich dworce kolejowe. Analizę przeprowadzono na podstawie empirycznych studiów przypadku dla czterech europejskich dworców: Gare de Marseille-Saint-Charles (Francja), Leipzig Hauptbahnhof (Niemcy), Warszawa Centralna (Polska) i Wien Hauptbahnhof (Austria), w których zidentyfikowano retrospektywnie cechy i etapy rozwoju funkcji wymiany. Rezultaty badań pozwalają stwierdzić, że dworzec kolejowy integruje przestrzeń miejską, a nie tylko służy do wymiany podróżnych
Słowa kluczowe:
dworzec kolejowy, funkcja wymiany, rynek w mieścieBibliografia
Augé M., 1995, Non-places: Introduction to an antropology of supermodernity, Verso, Londyn.
Google Scholar
Dylewski A., 2012, Historia kolei w Polsce, Carta Blanca, Warszawa.
Google Scholar
Francja: Dworce kolejowe nie tylko dla pasażerów, http://www.rynek-kolejowy.pl/56513/francja_dworce_kolejowe_nie_tylko_dla_pasazerow.html (22.03.2015).
Google Scholar
https://www.oebb.at/de/Services/Services_am_Bahnhof/Information_zum_Bahnhof/Bahnhof/index.jsp?pk_bfnr=1003 (22.03.2015).
Google Scholar
http://hauptbahnhofcity.wien (22.03.2015).
Google Scholar
http://hauptbahnhof-wien.at (22.03.2015).
Google Scholar
http://pkpsa.pl/dla-pasazera/dworce-opisy/warszawa_centralna.html (22.03.2015).
Google Scholar
http://www.bahnhof.de/bahnhof-de/Leipzig_Hbf.html (22.03.2015).
Google Scholar
http://www.sncf.com/fr/gare-de-marseille-st-charles-FRMSC (22.03.2015).
Google Scholar
Jałowiecki B., Szczepański M., 2006, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Ledwoń S., 2006, Współczesne obiekty handlowe w symbiozie z dworcami kolejowymi, [w:] Dworzec kolejowy w strukturze miasta, red. D. Załuski, Wyd. Urbanista, Warszawa.
Google Scholar
Liszewski S., 1994, Studia nad strukturami przestrzennymi miast, [w:] Geografia osadnictwa i ludności w niepodległej Polsce. Lata 1918–1993, t. 2: Kierunki badań naukowych, red. S. Liszewski, Polskie Towarzystwo Geograficzne, Komisja Geografii Osadnictwa i Ludności, Łódź.
Google Scholar
Mróz M., 2015, Baza funkcjonalna dworców kolejowych w konurbacji katowickiej, „Acta Geographica Silesiana”, nr 18.
Google Scholar
Pasiut A., 2013, Targowisko we współczesnym mieście – w poszukiwaniu formy, „Przestrzeń i Forma”, nr 17.
Google Scholar
Pięt A., 2014, Przestrzeń publiczna wewnątrz dworców kolejowych i w ich otoczeniu, „Architecturae et Artibus”, t. 6, nr 21.
Google Scholar
Romanowicz A., 1970, Dworce i przystanki kolejowe, Wyd. Arkady, Warszawa.
Google Scholar
Słodczyk J., 2012, Historia planowania i budowy miast, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Wesołowski J., 2003, Między koleją a miastem. O lokalizacji dworców kolejowych, „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni”, nr 2.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Kosmowski, Rewitalizacja miejskich terenów pokolejowych. Przykład Lipska , Studia Miejskie: Tom 28 (2017)