Tourist municipals’ diversty as a determinant of cooperation between local governments

Katarzyna Czernek




Abstract

In the article there is considered the issue of tourism cooperation between local governments. Cooperating governments differ from one another when taking into account tourist attractions, their status (village, town, and town-village), municipals’ size and income, local problems, and also level of development of tourist function or belonging to local government units of a higher level (county, voivodeship). The aim of the article is to show, how the municipal diversity in the mentioned areas can impact upon local govern- ments’ cooperation - its establishment, process and results. The article consists of five parts: introduction, literaturę considerations concerning the role of municipalities’ diversity as a determinant of their cooperation, presentation of methodology, research results and conclusions. To achieve the aim of the article there was used the research conducted in five municipalities (situated in the Beskidy Mountains) which create the agreement called “Beskidzka 5”.

Keywords:

municipal cooperation, municipal diversity, tourist destination

Babbie E., 2008, Podstawy badań społecznych, WN PWN, Warszawa.

Bank Danych Regionalnych, dane za 2008 r.: http://www.stat.gov.pl/bdr_n/app/strona.indeks.

Boorzel T., 1998, OrganizingBabylon: On the different conceptions ofpolicy networks, „Public Administration” 76, s. 253-273.

Buhalis D., 2000, Marketing the competitive destination of thefuturę, „Tourism Management” 21.1, s. 97-116.

Butler R., 1980, The concept of a tourism area cycle of evolution: Implications for management of resources, „Canadian Geographer” 24(1), s. 5-12.

Caffyn A., 2000, Is there a tourismpartnership life cycle?, [w:] Tourism collaboration andpartnerships. politics, practice and sustainability, red. B. Bramwell, B. Lane, Chanel View Publications, Clevedon, s. 200—229.

Czernek K., 2012, Uwarunkowania współpracy na rzecz rozwoju turystyki w regionie, Proksenia, Kraków.

Fyall A., Garrod B., 2005, Tourism marketing. A collaborative approach, Channel View Publications, Clevedon-Buffalo-Toronto.

Gluszyński J„ 2005, Wystąpienie pt. Inicjatywa Lider w Polsce. Prezentacja wyników badań na temat funkcjonowania lokalnych grup działania w Polsce (projekt badawczy na temat inicjatywy Leader + przeprowadzony na zlecenie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej; okres objęty badaniem - listopad 2004 - styczeń 2005).

Kostera M., 2003, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa.

Majewska J., 2009, Samorząd terytorialny w kształtowaniu funkcji turystycznej gminy, rozprawa doktorska przygotowana w Katedrze Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, maszynopis.

Matczak A., 1989, Problemy badania funkcji turystycznej miast Polski, [w:] Funkcja turystyczna, Wydaw. UŁ, Łódź. Acta Universitatis Lodziensis. Turyzm 5, s. 27-39.

Middleton V.T.C., 1996, Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa.

Miles M.B., Huberman A.M. 2000, Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.

Osiecki A., 2008, Priorytety inwestycyjne samorządów w 2008 r., „Wspólnota” nr 3.

Stake R., 2009, Jakościowe stadium przypadku, [w:] Metody badań jakościowych, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, s. 623-650.

Strategia promocji i rozwoju turystyki miasta Wisły - streszczenie, 2006, Dolnośląska Organizacja Turystyczna, Wrocław.

Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego gminy Brenna 2008-2015, 2008, Brenna.

Strategia rozwoju turystyki miasta Szczyrk do 2016 roku, 2004, Regionalne Biuro Realizacji Programów Ekologicznych.

Tosun C„ 2000, Limits to communityparticipation in the tourism developmentprocess in developingcountries, „Tourism Management” 21.6, s. 613-633.

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004 r„ nr 173, poz. 1807).

Wood D.J., Gray B„ 1991, Toward a comprehensive theory of collaboration, „Journal of Applied Behavioral Science” 27.2, s. 139-162.

Zintegrowana strategia rozwoju gminy Istebna 2005-2015,2005, Delta Partner - Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych, Cieszyn.

Zintegrowana strategia rozwoju Ustronia 2005-2015, 2005, Delta Partner - Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych, Cieszyn.

Published
2020-11-22

Cited by

Czernek, K. (2020). Tourist municipals’ diversty as a determinant of cooperation between local governments. Studia Miejskie, 9, 95–106. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2663

Authors

Katarzyna Czernek 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.