The The attractiveness and development potential of the city of Biała Podlaska in the opinions of students of economics at Pope John Paul II State College in Biała Podlaska

Abstract

The study deals with evaluation of the attractiveness and development potential of the City of Biała Podlaska in the opinions of students of economics at the State College in Biała Podlaska. The work contains a theoretical part which presents issues of attractiveness and development potential, as well as an empirical part based on the results of a diagnostic survey carried out among 316 students of the economics major. The assessment of the development potential and functioning of the city was carried out by students, taking into account the needs of young people studying at the College, inhabitants, entrepreneurs and tourists. Research has shown that the respondents were able to rightly assess the chances for the city in the development of education, trade and transport, logistics and shipping. It has also confirmed the fact that the city has lost its well-developed industrial functions.

Keywords:

attractiveness of cities, functioning of cities, development potential of cities, Biała Podlaska

Adamowicz M., Kładź M.P., 2016, Role of investment in socio-economic development of the city Biała Podlaska / Rola inwestycji w społeczno-ekonomicznym rozwoju miasta Biała Podlaska, “Economic and Regional Studies”, vol. 9, No. 4.
  Google Scholar

Adamowicz M., Siedlanowski P., 2017, The structure of retail trade and interactions among retail network establishments (on the example of Biała Podlaska), “Economic and Regional Studies” vol. 10, No. 2.
  Google Scholar

Bończak-Kucharczyk E., Herbst K., Chmura K., 1998, Jak władze lokalne mogą wspierać przedsiębiorczość, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Polska Fundacja Promocji Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Warszawa.
  Google Scholar

Dej M. (red.), 2016, Rozwój gospodarczy. Raport o stanie polskich miast 2016, Instytut Rozwoju Miast, Kraków.
  Google Scholar

Dudek-Mańkowska S., 2011, Koncepcja wizerunku miasta, [w:] Grzegorczyk A., Kochaniec A. (red.), Kreowanie wizerunku miast, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.
  Google Scholar

Jancz J., Miasto atrakcyjne miastem konkurencyjnym, http://pressto.amu.edu.pl/index.php/r/article/viewFile/8132/8012 (dostęp 20 grudnia 2018).
  Google Scholar

Kotus J., 2002, Problemy i cele rozwojowe miast Polski, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” t. XIV, z. 1.
  Google Scholar

Krajowa Polityka Miejska 2023, 2015, Ministerstwo Rozwoju, Warszawa.
  Google Scholar

Raport o polskich metropoliach 2015, 2016, PwC Polska, Warszawa.
  Google Scholar

Rurański M., Niemczyk J., 2015, Współczesne instrumenty kształtowania wizerunku miasta na przykładzie Wrocławia, „Studia Miejskie” t. 11.
  Google Scholar

Rutkowska-Gurak A., 2011a, Miasta jako produkty lokalizacyjne, [w:] Kuciński K. (red.), Glokalizacja, Difin, Warszawa.
  Google Scholar

Rutkowska-Gurak A., 2011b, Miasto jako środowisko lokalizacyjne przedsiębiorstwa, [w:] Kuciński K. (red.), Miasto jako analog przedsiębiorstwa, SGH, Warszawa.
  Google Scholar

Rutkowska-Gurak A., 2013, Lokalizacja działalności gospodarczej w wielkich miastach, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie” nr 3/28.
  Google Scholar

Stanowicka-Traczyk A., 2008, Kształtowanie wizerunku miasta na przykładzie miast polskich, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz–Olsztyn.
  Google Scholar

Szołtysek J., Trzpiot G., 2014, Analiza preferencji ludzi młodych w ocenie atrakcyjności miast jako produktu turystycznego, „Studia Ekonomiczne” 178.
  Google Scholar

Szromnik A., 2010, Marketing terytorialny – miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  Google Scholar

Śleszyński P., 2018, Polska średnich miast. Założenia i koncepcja deglomeracji w Polsce, Klub Jagielloński, Warszawa.
  Google Scholar

Uchwała nr 239 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie przyjęcia Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, „Monitor Polski” 2012, poz. 252.
  Google Scholar

Wach-Grzybowska K., 2014, Potencjał rozwojowy miasta jako element konkurencyjności miast europejskich na przykładzie miasta powiatowego Łódź, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” t. XV, z. 3.
  Google Scholar


Published
2020-11-28

Cited by

Adamowicz, M., & Zwolińska-Ligaj, M. (2020). The The attractiveness and development potential of the city of Biała Podlaska in the opinions of students of economics at Pope John Paul II State College in Biała Podlaska. Studia Miejskie, 32, 99–111. https://doi.org/10.25167/sm2018.032.07

Authors

Mieczysław Adamowicz 
https://orcid.org/0000-0002-1164-4966

Authors

Magdalena Zwolińska-Ligaj 
https://orcid.org/0000-0001-6770-7092

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.