AN ANALYSIS OF THE POTENTIAL OF IMPLEMENTING COOPETITION IN SOCIAL PARTICIPATION USING VIDEO GAMES IN SMALL TOWNS

Jan Szot

Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa
https://orcid.org/0000-0003-0718-7560

Katarzyna Słuchocka

Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego
https://orcid.org/0000-0002-0492-2761

Borys Siewczyński

Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa
https://orcid.org/0000-0003-0192-7003

Abstract

Technological, economic and social developments have brought into reality such terms as social participation, coopetition or digital culture. This article raises issues of participation and coopetition in relation to small cities. It also discusses issues related to video games, including geogames and their position in contemporary society, as well as the use of games in the process of social participation. A comparative analysis reveals the most effective methods of implementing digital games in participatory processes, as well as their cooperative potential. By relating the results of the analysis to the state of social participation in small cities, the paper attempts to answer the question of the validity of the implementation of coopetition issues in the process of social participation with the use of digital games as a support tool.

Keywords:

architecture, videogames, coopetition, spatial planning, urbanism

de Andrade, Bruno, Poplin, Alenka i Ítalo Sousa de Sena. 2020. Minecraft As A Tool For Engaging Children In Urban Planning: A Case Study In Tirol Town, Brazil. ISPRS International Journal Of Geo-Information, 9 (3):170, 1-19. DOI:10.3390/ijgi9030170.
  Google Scholar

Baricco, Alessandro. 2018. The Game. Rewolucja Cyfrowa. Katowice: Sonia Draga.
  Google Scholar

Bernat, Piotr. 2017. Kształtowanie przestrzeni organizacyjnej w strategii horyzontalnej koopetycji. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie, 113(2017), 1–11.
  Google Scholar

Block by Block. Resources. The Block By Block Methodology. 2021. Dostęp: 15.03.2021. https://Www.Blockbyblock.Org/. https://www.blockbyblock.org/resources.
  Google Scholar

Crawford, Garry i Daniel Muriel. 2018. Video Games As Culture. Abington: Routledge.
  Google Scholar

Crawford, Gary i Daniel Muriel. 2020. Video Games and Agency in Contemporary Society. Games and Culture, 15/2(2020), 138–157.
  Google Scholar

Garda, Maria B. 2016. Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Gehl, Jan. 2015. Miasta dla ludzi. Kraków: RAM.
  Google Scholar

Generalny Urząd Statystyczny. 2018. Miasta W Liczbach 2016. Warszawa, Poznań: Generalny Urząd Statystyczny.
  Google Scholar

Gruszecka-Tieśluk, Agata. 2013. Sieć Cittaslow – strategią rozwoju małych miast w Polsce? Dostęp: 21.03.2021. https://Www.Ue.Katowice.Pl/.https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/26_A.Gruszecka-Tiesluk_Siec_Cittaslow....pdf.
  Google Scholar

de Guzman, Jaemi. 2016. Finland city holds city planning contest using video game. Dostęp: 15.03.2021. https://www.rappler.com/technology/finland-hameenlinna-cities-skylines-planning- contest.
  Google Scholar

Hämäläinen, Timo. 2016. Instagram ja Cities Skylines herättelevät nuoria keskustelemaan kaupunkisuunnittelusta [Instagram oraz Cities Skylines wywołuje rozmowę o planowaniu urbanistycznym wśród młodych ludzi]. Dostęp: 15.03.2021. https://www.mdi.fi/blogi-instagram-ja-cities-skylines-herattelevat-nuoria- keskustelemaan-kaupunkisuunnittelusta/.
  Google Scholar

Hausner, Jerzy, et al. 1999. Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.
  Google Scholar

Hayot, Eric, i Edward Wesp. 2009. Game Studies – Towards A Critical Aesthetic Of Virtual-World Geographies. Dostęp: 21.03.2021. http://gamestudies.org/0901/articles/hayot_wesp_space.
  Google Scholar

Jaskulska, Marta. 2019. Partycypacja Publiczna W Polskich Miastach i Miasteczkach Na Przykładzie Województwa Pomorskiego. Zarządzanie Publiczne, 2(46), 97–117. doi:10.4467/20843968zp.19.007.10683.
  Google Scholar

Jenkins, Henry, et al. 2009. Confronting The Challenges Of Participatory Culture: Media Education For The 21St Century. Chicago: MIT Press.
  Google Scholar

Kreft, Jan, i Krzysztof Leja. 2020. Koopetycja w trzech odsłonach. Gdańsk: Wyd. Politechniki Gdańskiej.
  Google Scholar

Majorek, Agnieszka. 2017. Partycypacja społeczna jako wehikuł rozwoju. Studia KPZK, 177(2017), 226–34.
  Google Scholar

Markowska-Przybyła, Urszula. 2014. Kapitał społeczny małych miast Polski. Problemy Rozwoju Miast, 11/3(2014), 29–38.
  Google Scholar

Olszewski, Robert, et al. 2020. Developing A Serious Game That Supports The Resolution Of Social And Ecological Problems In The Toolset Environment Of Cities: Skylines. ISPRS International Journal Of Geo-Information, 9(118), 1–20. DOI:10.3390/ijgi9020118.
  Google Scholar

Piróg, Mirosław i Linda Berezowska. 2020. Miasto, mit i Psyche w imaginarium gier wideo. Symbolika miast i przedstawień miejskich – ujęcie psychoanalityczne. Kultura i Wartości, 29(2020), 1–23.
  Google Scholar

Pocket Tacticts. 2021. The best location-based games on mobile. Dostęp: 15.03.2021. https://www.pockettactics.com/best -location- based-games-mobile.
  Google Scholar

Rzeńca Agnieszka i Agnieszka Sobol. 2018. Budżet partycypacyjny jako narzędzie polityki rozwoju małych miast województwa śląskiego i łódzkiego. Space – Society – Economy, 24(2018), 91-104. DOI:10.18778/1733-3180.24.06.
  Google Scholar

dos Santos Petry, Arlete, i Luis C. Petry. 2012. Possibilities Of Encounter Between Psychoanalysis And Videogames: Thinking With Freud And Lacan. Dostęp: 21.03.2021. http://Sbgames.Org/.http://sbgames.org/sbgames2012/proceedings/papers/cultura/C_F2.pdf.
  Google Scholar

Sim, David. 2020. Miasto życzliwe. Jak kształtować miasto z troską o wszystkich. Kraków: Wysoki Zamek.
  Google Scholar

Thoneick, Rosa. 2021. Integrating Online And Onsite Participation In Urban Planning. International Journal Of E-Planning Research, 10 (1), 1–20. DOI:10.4018/ijepr.2021010101.
  Google Scholar

Tomaszewski, et al. 2020. Supporting Disaster Resilience Spatial Thinking With Serious Geogames: Project Lily Pad. ISPRS International Journal Of Geo-Information, 9(6):405, 1-22. DOI:10.3390/ijgi9060405.
  Google Scholar

Twardzik, Małgorzata. 2017. Wyzwania rozwojowe dla małych miast w Polsce – przegląd wybranych koncepcji. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 327(2017), 65–77.
  Google Scholar

Uhari, Markku. 2016. Hämeenlinnan kaupunki käynnistää simulaatiokilpailun [Miato Hämeenlinna ogłasza konkurs symulacyjny]. Dostęp: 15.03.2021. https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/hameenlinnan-kaupunki-kaynnistaa- simulaatiokilpailun-166679/.
  Google Scholar


Published
2021-06-01

Cited by

Szot, J., Słuchocka, K., & Siewczyński, B. (2021). AN ANALYSIS OF THE POTENTIAL OF IMPLEMENTING COOPETITION IN SOCIAL PARTICIPATION USING VIDEO GAMES IN SMALL TOWNS. Studia Miejskie, 41, 9–23. https://doi.org/10.25167/sm.4256

Authors

Jan Szot 
https://orcid.org/0000-0003-0718-7560

Master Architect Jan Szot graduated from Architecture at Poznan University of Technology in 2017, where he currently works as an assistant in the Institute of Architecture, Urban Planning, and Heritage Protection. Enthusiast and researcher of new digital technologies in architecture.


Authors

Katarzyna Słuchocka 
https://orcid.org/0000-0002-0492-2761

Katarzyna Słuchocka was born in 1967 in Poznań. She is a graduate of Poznań University of Technology where she was awarded Master’s degree with Honours. She completed doctoral studies in 2001. Habilitation in 2016. She has been an academic teacher at the Faculty of Architecture of Poznań University of Technology in the Division of Interior Architecture and Industrial Design. Organiser of exhibitions, displays, competitions, participation in interdisciplinary research projects, creative work contributing to personal development, participation in conferences, scientific symposia, outdoor artistic workshops, active participation in organisational works, educational duties related to the educational process, research activities. Her creative work includes the fields of designing, painting, drawing and photography. Her artwork has been displayed on numerous group and solo exhibitions in Poland and abroad.


Authors

Borys Siewczyński 
https://orcid.org/0000-0003-0192-7003

Doctor engineer architect Borys Siewczyński, a graduate of Architecture

at the Poznań University of Technology, where he currently works as a

lecturer at the Institute of Architecture, Urban Planning and Heritage

Protection. His scientific interests include computer-aided design and

virtual architectural reconstructions.



Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2021 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.