ANALIZA POTENCJAŁU IMPLEMENTACJI KOOPETYCJI W PARTYCYPACJI SPOŁECZNEJ Z ZASTOSOWANIEM GIER WIDEO W MAŁYCH MIASTACH

Jan Szot

Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa
https://orcid.org/0000-0003-0718-7560

Katarzyna Słuchocka

Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego
https://orcid.org/0000-0002-0492-2761

Borys Siewczyński

Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa
https://orcid.org/0000-0003-0192-7003

Abstrakt

Za sprawą rozwoju technologicznego, gospodarczego i społecznego powstały takie pojęcia jak partycypacja społeczna, koopetycja i kultura cyfrowa. Niniejszy artykuł podnosi kwestie partycypacji oraz koopetycji w odniesieniu do małych miast. Przytacza również zagadnienia związane z grami wideo, w tym geogames, będącymi jednym z odłamów gier, ich rolą we współczesnym społeczeństwie i potencjałem koopetycyjnym. Drogą analizy porównawczej wykazuje także najskuteczniejsze metody implementacji gier wideo w procesie partycypacji społecznej. Odnosząc rezultaty analizy do stanu partycypacji społecznej w małych miastach, artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie o zasadność implementacji zagadnień koopetycji w proces partycypacji społecznej stosujący gry wideo jako narzędzie wsparcia.

Słowa kluczowe:

architektura, gry wideo, koopetycja, planowanie przestrzenne, urbanistyka

de Andrade, Bruno, Poplin, Alenka i Ítalo Sousa de Sena. 2020. Minecraft As A Tool For Engaging Children In Urban Planning: A Case Study In Tirol Town, Brazil. ISPRS International Journal Of Geo-Information, 9 (3):170, 1-19. DOI:10.3390/ijgi9030170.
  Google Scholar

Baricco, Alessandro. 2018. The Game. Rewolucja Cyfrowa. Katowice: Sonia Draga.
  Google Scholar

Bernat, Piotr. 2017. Kształtowanie przestrzeni organizacyjnej w strategii horyzontalnej koopetycji. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie, 113(2017), 1–11.
  Google Scholar

Block by Block. Resources. The Block By Block Methodology. 2021. Dostęp: 15.03.2021. https://Www.Blockbyblock.Org/. https://www.blockbyblock.org/resources.
  Google Scholar

Crawford, Garry i Daniel Muriel. 2018. Video Games As Culture. Abington: Routledge.
  Google Scholar

Crawford, Gary i Daniel Muriel. 2020. Video Games and Agency in Contemporary Society. Games and Culture, 15/2(2020), 138–157.
  Google Scholar

Garda, Maria B. 2016. Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Gehl, Jan. 2015. Miasta dla ludzi. Kraków: RAM.
  Google Scholar

Generalny Urząd Statystyczny. 2018. Miasta W Liczbach 2016. Warszawa, Poznań: Generalny Urząd Statystyczny.
  Google Scholar

Gruszecka-Tieśluk, Agata. 2013. Sieć Cittaslow – strategią rozwoju małych miast w Polsce? Dostęp: 21.03.2021. https://Www.Ue.Katowice.Pl/.https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/26_A.Gruszecka-Tiesluk_Siec_Cittaslow....pdf.
  Google Scholar

de Guzman, Jaemi. 2016. Finland city holds city planning contest using video game. Dostęp: 15.03.2021. https://www.rappler.com/technology/finland-hameenlinna-cities-skylines-planning- contest.
  Google Scholar

Hämäläinen, Timo. 2016. Instagram ja Cities Skylines herättelevät nuoria keskustelemaan kaupunkisuunnittelusta [Instagram oraz Cities Skylines wywołuje rozmowę o planowaniu urbanistycznym wśród młodych ludzi]. Dostęp: 15.03.2021. https://www.mdi.fi/blogi-instagram-ja-cities-skylines-herattelevat-nuoria- keskustelemaan-kaupunkisuunnittelusta/.
  Google Scholar

Hausner, Jerzy, et al. 1999. Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.
  Google Scholar

Hayot, Eric, i Edward Wesp. 2009. Game Studies – Towards A Critical Aesthetic Of Virtual-World Geographies. Dostęp: 21.03.2021. http://gamestudies.org/0901/articles/hayot_wesp_space.
  Google Scholar

Jaskulska, Marta. 2019. Partycypacja Publiczna W Polskich Miastach i Miasteczkach Na Przykładzie Województwa Pomorskiego. Zarządzanie Publiczne, 2(46), 97–117. doi:10.4467/20843968zp.19.007.10683.
  Google Scholar

Jenkins, Henry, et al. 2009. Confronting The Challenges Of Participatory Culture: Media Education For The 21St Century. Chicago: MIT Press.
  Google Scholar

Kreft, Jan, i Krzysztof Leja. 2020. Koopetycja w trzech odsłonach. Gdańsk: Wyd. Politechniki Gdańskiej.
  Google Scholar

Majorek, Agnieszka. 2017. Partycypacja społeczna jako wehikuł rozwoju. Studia KPZK, 177(2017), 226–34.
  Google Scholar

Markowska-Przybyła, Urszula. 2014. Kapitał społeczny małych miast Polski. Problemy Rozwoju Miast, 11/3(2014), 29–38.
  Google Scholar

Olszewski, Robert, et al. 2020. Developing A Serious Game That Supports The Resolution Of Social And Ecological Problems In The Toolset Environment Of Cities: Skylines. ISPRS International Journal Of Geo-Information, 9(118), 1–20. DOI:10.3390/ijgi9020118.
  Google Scholar

Piróg, Mirosław i Linda Berezowska. 2020. Miasto, mit i Psyche w imaginarium gier wideo. Symbolika miast i przedstawień miejskich – ujęcie psychoanalityczne. Kultura i Wartości, 29(2020), 1–23.
  Google Scholar

Pocket Tacticts. 2021. The best location-based games on mobile. Dostęp: 15.03.2021. https://www.pockettactics.com/best -location- based-games-mobile.
  Google Scholar

Rzeńca Agnieszka i Agnieszka Sobol. 2018. Budżet partycypacyjny jako narzędzie polityki rozwoju małych miast województwa śląskiego i łódzkiego. Space – Society – Economy, 24(2018), 91-104. DOI:10.18778/1733-3180.24.06.
  Google Scholar

dos Santos Petry, Arlete, i Luis C. Petry. 2012. Possibilities Of Encounter Between Psychoanalysis And Videogames: Thinking With Freud And Lacan. Dostęp: 21.03.2021. http://Sbgames.Org/.http://sbgames.org/sbgames2012/proceedings/papers/cultura/C_F2.pdf.
  Google Scholar

Sim, David. 2020. Miasto życzliwe. Jak kształtować miasto z troską o wszystkich. Kraków: Wysoki Zamek.
  Google Scholar

Thoneick, Rosa. 2021. Integrating Online And Onsite Participation In Urban Planning. International Journal Of E-Planning Research, 10 (1), 1–20. DOI:10.4018/ijepr.2021010101.
  Google Scholar

Tomaszewski, et al. 2020. Supporting Disaster Resilience Spatial Thinking With Serious Geogames: Project Lily Pad. ISPRS International Journal Of Geo-Information, 9(6):405, 1-22. DOI:10.3390/ijgi9060405.
  Google Scholar

Twardzik, Małgorzata. 2017. Wyzwania rozwojowe dla małych miast w Polsce – przegląd wybranych koncepcji. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 327(2017), 65–77.
  Google Scholar

Uhari, Markku. 2016. Hämeenlinnan kaupunki käynnistää simulaatiokilpailun [Miato Hämeenlinna ogłasza konkurs symulacyjny]. Dostęp: 15.03.2021. https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/hameenlinnan-kaupunki-kaynnistaa- simulaatiokilpailun-166679/.
  Google Scholar


Opublikowane
2021-06-01

Cited By / Share

Szot, J., Słuchocka, K., & Siewczyński, B. (2021). ANALIZA POTENCJAŁU IMPLEMENTACJI KOOPETYCJI W PARTYCYPACJI SPOŁECZNEJ Z ZASTOSOWANIEM GIER WIDEO W MAŁYCH MIASTACH. Studia Miejskie, 41, 9–23. https://doi.org/10.25167/sm.4256

Autorzy

Jan Szot 
https://orcid.org/0000-0003-0718-7560

Magister Architekt Jan Szot ukończył Architekturę na Politechnice Poznańskiej w 2017 roku, gdzie obecnie pracuje jako asystent w Instytucie Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa. Entuzjasta i badacz nowych technologii cyfrowych w architekturze.


Autorzy

Katarzyna Słuchocka 
https://orcid.org/0000-0002-0492-2761

Katarzyna Słuchocka urodziła się w 1967 roku w Poznaniu. Jest absolwentką Politechniki Poznańskiej, gdzie uzyskała tytuł magistra z wyróżnieniem. Studia doktoranckie ukończyła w 2001 roku. Habilitacja w 2016 r. Jest nauczycielem akademickim na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej w Katedrze Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. Organizatorka wystaw, pokazów, konkursów, udział w interdyscyplinarnych projektach badawczych, praca twórcza przyczyniająca się do rozwoju osobistego, udział w konferencjach, sympozjach naukowych, plenerach artystycznych, aktywny udział w pracach organizacyjnych, obowiązki edukacyjne związane z procesem kształcenia, działalność badawcza. Jej praca twórcza obejmuje dziedziny projektowania, malarstwa, rysunku i fotografii. Jej prace były prezentowane na licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą.


Autorzy

Borys Siewczyński 
https://orcid.org/0000-0003-0192-7003

Doktor inżynier architekt Borys Siewczyński, absolwent Architektury
na Politechnice Poznańskiej, gdzie obecnie pracuje jako adiunkt w Instytucie Architektury, Urbanistyki i Dziedzictwa Kulturowego.
Obecnie pracuje jako wykładowca w Instytucie Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego.
Ochrony Zabytków. Jego zainteresowania naukowe obejmują komputerowe wspomaganie projektowania oraz
wirtualne rekonstrukcje architektoniczne.



Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.