ANALIZA POTENCJAŁU IMPLEMENTACJI KOOPETYCJI W PARTYCYPACJI SPOŁECZNEJ Z ZASTOSOWANIEM GIER WIDEO W MAŁYCH MIASTACH
Jan Szot
Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwahttps://orcid.org/0000-0003-0718-7560
Katarzyna Słuchocka
Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowegohttps://orcid.org/0000-0002-0492-2761
Borys Siewczyński
Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwahttps://orcid.org/0000-0003-0192-7003
Abstrakt
Za sprawą rozwoju technologicznego, gospodarczego i społecznego powstały takie pojęcia jak partycypacja społeczna, koopetycja i kultura cyfrowa. Niniejszy artykuł podnosi kwestie partycypacji oraz koopetycji w odniesieniu do małych miast. Przytacza również zagadnienia związane z grami wideo, w tym geogames, będącymi jednym z odłamów gier, ich rolą we współczesnym społeczeństwie i potencjałem koopetycyjnym. Drogą analizy porównawczej wykazuje także najskuteczniejsze metody implementacji gier wideo w procesie partycypacji społecznej. Odnosząc rezultaty analizy do stanu partycypacji społecznej w małych miastach, artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie o zasadność implementacji zagadnień koopetycji w proces partycypacji społecznej stosujący gry wideo jako narzędzie wsparcia.
Słowa kluczowe:
architektura, gry wideo, koopetycja, planowanie przestrzenne, urbanistykaBibliografia
de Andrade, Bruno, Poplin, Alenka i Ítalo Sousa de Sena. 2020. Minecraft As A Tool For Engaging Children In Urban Planning: A Case Study In Tirol Town, Brazil. ISPRS International Journal Of Geo-Information, 9 (3):170, 1-19. DOI:10.3390/ijgi9030170.
Google Scholar
Baricco, Alessandro. 2018. The Game. Rewolucja Cyfrowa. Katowice: Sonia Draga.
Google Scholar
Bernat, Piotr. 2017. Kształtowanie przestrzeni organizacyjnej w strategii horyzontalnej koopetycji. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie, 113(2017), 1–11.
Google Scholar
Block by Block. Resources. The Block By Block Methodology. 2021. Dostęp: 15.03.2021. https://Www.Blockbyblock.Org/. https://www.blockbyblock.org/resources.
Google Scholar
Crawford, Garry i Daniel Muriel. 2018. Video Games As Culture. Abington: Routledge.
Google Scholar
Crawford, Gary i Daniel Muriel. 2020. Video Games and Agency in Contemporary Society. Games and Culture, 15/2(2020), 138–157.
Google Scholar
Garda, Maria B. 2016. Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Gehl, Jan. 2015. Miasta dla ludzi. Kraków: RAM.
Google Scholar
Generalny Urząd Statystyczny. 2018. Miasta W Liczbach 2016. Warszawa, Poznań: Generalny Urząd Statystyczny.
Google Scholar
Gruszecka-Tieśluk, Agata. 2013. Sieć Cittaslow – strategią rozwoju małych miast w Polsce? Dostęp: 21.03.2021. https://Www.Ue.Katowice.Pl/.https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/26_A.Gruszecka-Tiesluk_Siec_Cittaslow....pdf.
Google Scholar
de Guzman, Jaemi. 2016. Finland city holds city planning contest using video game. Dostęp: 15.03.2021. https://www.rappler.com/technology/finland-hameenlinna-cities-skylines-planning- contest.
Google Scholar
Hämäläinen, Timo. 2016. Instagram ja Cities Skylines herättelevät nuoria keskustelemaan kaupunkisuunnittelusta [Instagram oraz Cities Skylines wywołuje rozmowę o planowaniu urbanistycznym wśród młodych ludzi]. Dostęp: 15.03.2021. https://www.mdi.fi/blogi-instagram-ja-cities-skylines-herattelevat-nuoria- keskustelemaan-kaupunkisuunnittelusta/.
Google Scholar
Hausner, Jerzy, et al. 1999. Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.
Google Scholar
Hayot, Eric, i Edward Wesp. 2009. Game Studies – Towards A Critical Aesthetic Of Virtual-World Geographies. Dostęp: 21.03.2021. http://gamestudies.org/0901/articles/hayot_wesp_space.
Google Scholar
Jaskulska, Marta. 2019. Partycypacja Publiczna W Polskich Miastach i Miasteczkach Na Przykładzie Województwa Pomorskiego. Zarządzanie Publiczne, 2(46), 97–117. doi:10.4467/20843968zp.19.007.10683.
Google Scholar
Jenkins, Henry, et al. 2009. Confronting The Challenges Of Participatory Culture: Media Education For The 21St Century. Chicago: MIT Press.
Google Scholar
Kreft, Jan, i Krzysztof Leja. 2020. Koopetycja w trzech odsłonach. Gdańsk: Wyd. Politechniki Gdańskiej.
Google Scholar
Majorek, Agnieszka. 2017. Partycypacja społeczna jako wehikuł rozwoju. Studia KPZK, 177(2017), 226–34.
Google Scholar
Markowska-Przybyła, Urszula. 2014. Kapitał społeczny małych miast Polski. Problemy Rozwoju Miast, 11/3(2014), 29–38.
Google Scholar
Olszewski, Robert, et al. 2020. Developing A Serious Game That Supports The Resolution Of Social And Ecological Problems In The Toolset Environment Of Cities: Skylines. ISPRS International Journal Of Geo-Information, 9(118), 1–20. DOI:10.3390/ijgi9020118.
Google Scholar
Piróg, Mirosław i Linda Berezowska. 2020. Miasto, mit i Psyche w imaginarium gier wideo. Symbolika miast i przedstawień miejskich – ujęcie psychoanalityczne. Kultura i Wartości, 29(2020), 1–23.
Google Scholar
Pocket Tacticts. 2021. The best location-based games on mobile. Dostęp: 15.03.2021. https://www.pockettactics.com/best -location- based-games-mobile.
Google Scholar
Rzeńca Agnieszka i Agnieszka Sobol. 2018. Budżet partycypacyjny jako narzędzie polityki rozwoju małych miast województwa śląskiego i łódzkiego. Space – Society – Economy, 24(2018), 91-104. DOI:10.18778/1733-3180.24.06.
Google Scholar
dos Santos Petry, Arlete, i Luis C. Petry. 2012. Possibilities Of Encounter Between Psychoanalysis And Videogames: Thinking With Freud And Lacan. Dostęp: 21.03.2021. http://Sbgames.Org/.http://sbgames.org/sbgames2012/proceedings/papers/cultura/C_F2.pdf.
Google Scholar
Sim, David. 2020. Miasto życzliwe. Jak kształtować miasto z troską o wszystkich. Kraków: Wysoki Zamek.
Google Scholar
Thoneick, Rosa. 2021. Integrating Online And Onsite Participation In Urban Planning. International Journal Of E-Planning Research, 10 (1), 1–20. DOI:10.4018/ijepr.2021010101.
Google Scholar
Tomaszewski, et al. 2020. Supporting Disaster Resilience Spatial Thinking With Serious Geogames: Project Lily Pad. ISPRS International Journal Of Geo-Information, 9(6):405, 1-22. DOI:10.3390/ijgi9060405.
Google Scholar
Twardzik, Małgorzata. 2017. Wyzwania rozwojowe dla małych miast w Polsce – przegląd wybranych koncepcji. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 327(2017), 65–77.
Google Scholar
Uhari, Markku. 2016. Hämeenlinnan kaupunki käynnistää simulaatiokilpailun [Miato Hämeenlinna ogłasza konkurs symulacyjny]. Dostęp: 15.03.2021. https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/hameenlinnan-kaupunki-kaynnistaa- simulaatiokilpailun-166679/.
Google Scholar
Autorzy
Jan Szothttps://orcid.org/0000-0003-0718-7560
Magister Architekt Jan Szot ukończył Architekturę na Politechnice Poznańskiej w 2017 roku, gdzie obecnie pracuje jako asystent w Instytucie Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa. Entuzjasta i badacz nowych technologii cyfrowych w architekturze.
Autorzy
Katarzyna Słuchockahttps://orcid.org/0000-0002-0492-2761
Katarzyna Słuchocka urodziła się w 1967 roku w Poznaniu. Jest absolwentką Politechniki Poznańskiej, gdzie uzyskała tytuł magistra z wyróżnieniem. Studia doktoranckie ukończyła w 2001 roku. Habilitacja w 2016 r. Jest nauczycielem akademickim na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej w Katedrze Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. Organizatorka wystaw, pokazów, konkursów, udział w interdyscyplinarnych projektach badawczych, praca twórcza przyczyniająca się do rozwoju osobistego, udział w konferencjach, sympozjach naukowych, plenerach artystycznych, aktywny udział w pracach organizacyjnych, obowiązki edukacyjne związane z procesem kształcenia, działalność badawcza. Jej praca twórcza obejmuje dziedziny projektowania, malarstwa, rysunku i fotografii. Jej prace były prezentowane na licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą.
Autorzy
Borys Siewczyńskihttps://orcid.org/0000-0003-0192-7003
Doktor inżynier architekt Borys Siewczyński, absolwent Architektury
na Politechnice Poznańskiej, gdzie obecnie pracuje jako adiunkt w Instytucie Architektury, Urbanistyki i Dziedzictwa Kulturowego.
Obecnie pracuje jako wykładowca w Instytucie Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego.
Ochrony Zabytków. Jego zainteresowania naukowe obejmują komputerowe wspomaganie projektowania oraz
wirtualne rekonstrukcje architektoniczne.
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.