Opublikowane: 2019-02-11

Ekumenizm w opiniach i postawach chrześcijan w Bydgoszczy. Studium socjologiczne

Justyna Weber
Studia Oecumenica
Dział: Teologia w perspektywie ekumenii
DOI https://doi.org/10.25167/SOe/18/2018/103-130

Abstrakt

Socjologowie często podejmują problematykę religii, duchowości, funkcjonowania instytucji religijnych, ich relacji z otoczeniem społecznym czy konfliktów na tle religijnym. Niektóre z dyscyplin szczegółowych, np. socjologia religii, socjologia Kościoła, socjologia parafii, wyspecjalizowały się w badaniach, obserwacji trendów oraz tworzeniu koncepcji i teorii dotyczących zjawiska religii i religijności. Jednak problem relacji międzywyznaniowych, które są nastawione na współpracę i pojednanie, podejmowany jest stosunkowo rzadko na gruncie socjologii. Niniejszym tekstem, ukazującym kwestię ekumenizmu z perspektywy socjologicznej, staram się odpowiedzieć na te niedobory. Na podstawie badań własnych omawiam zagadnienia deklaratywnego stosunku chrześcijan do ekumenizmu, ich osobistego zaangażowania w ruch ekumeniczny, wiedzy na jego temat, a także ocen respondentów dotyczących instytucji ekumenicznych i działań własnego Kościoła w tym zakresie. Główne spostrzeżenia dotyczą rozbieżności postaw ankietowanych chrześcijan: istnieje dysproporcja pomiędzy deklaratywnym poparciem dla idei i działań ekumenicznych
a osobistym zaangażowaniem w ruch i wiedzą na jego temat. Poza próbą nakreślenia „sytuacji ekumenicznej” wśród świeckich chrześcijan celem artykułu jest zaproszenie do debaty nad zasadnością zajmowania się kwestią ekumenizmu przez socjologów.

Słowa kluczowe:

socjologia religii, ekumenizm, jedność chrześcijańska, relacje międzywyznaniowe

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Weber, J. (2019). Ekumenizm w opiniach i postawach chrześcijan w Bydgoszczy. Studium socjologiczne. Studia Oecumenica, 18, 103–130. https://doi.org/10.25167/SOe/18/2018/103-130

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.