Wychowanie do dialogu w katechezie młodzieży

Mieczysław Polak



Abstrakt

Dialog Kościoła z młodzieżą należy do podstawowych postulatów duszpasterskich. Ma ona na celu kształtowanie odpowiednich relacji wewnątrz samej wspólnoty Kościoła oraz wychowanie młodego człowieka do postawy dialogu. Jednym z ważniejszych miejsc wychowania do postawy dialogu jest nauczanie religii w szkole. Stwarza ono wielorakie możliwości pomocy młodemu człowiekowi w ukształtowaniu dojrzałej osobowej tożsamości. W tę tożsamość wpisana jest postawa dialogu. Artykuł niniejszy wskazuje na następujące zasady wychowania do postawy dialogu w katechezie młodzieży: szkolna katecheza jako miejsce wychowania do dialogu, dialog jako właściwość dojrzałej osobowości, priorytet duchowości dialogu przed metodami dialogu, potrzeba wzmocnienia dialogicznego wymiaru szkolnej katechezy młodzieży, zarówno w jej metodach jak i w treściach. Szczególną uwagę należy zwrócić na zasadniczo pominięty w koncepcji katechezy młodzieży dialog ze światem współczesnym.

Słowa kluczowe:

młodzież, wychowanie, katecheza, dialog

Bagrowicz Jerzy, Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży, „Scripta Theologica Thoruniensia”, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2006.
  Google Scholar

Dziekoński Stanisław, Dialog pedagogiczny, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009), z. 1 (602), s. 71–81.
  Google Scholar

Franciszek, Okno, przez które wchodzi przyszłość. Przemówienie powitalne w Pałacu Guanabara, Rio de Janeiro 22.07.2013, OsRomPol (2013) 8–9 (354), s. 5.
  Google Scholar

Głaz Stanisław, Rola Kościoła w integralnym rozwoju młodzieży, Kraków: Wydawnictwo WAM 2010.
  Google Scholar

Halczuk Piotr, Vademecum więzi chrześcijańsko-żydowskich nie tylko dla katechety, Bydgoszcz: Wydawnictwo KRD 2012.
  Google Scholar

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae 16.10.1979, tekst polski w: Adhortacje Ojca Świętego Jana Pawła II, t. 1, Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława B.M. 1996, s. 3–64.
  Google Scholar

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici 30.12.1988, tekst polski w: Adhortacje Ojca Świętego Jana Pawła II, t. 2, Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława B.M. 1996, s. 271–377.
  Google Scholar

Jan Paweł II, List apostolski Novo millennio ineunte 6.01.2001, tekst polski, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 2001.
  Google Scholar

Jan Paweł II, List do kapłanów na Wielki Czwartek 1985, OsRomPol (1985) 1 (52), s. 5–7.
  Google Scholar

Jan Paweł II, List do młodych całego świata Parati semper 31.03.1985, w: Jan Paweł II, Do młodych, Kraków: Wydawnictwo „M” 2000, s. 27–76.
  Google Scholar

Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei, Lublin: Wydawnictwo KUL 1994.
  Google Scholar

Jan Paweł II, Wierzę w Boga Ojca Stworzyciela, Watykan: Libreria Editrice Vaticana 1987.
  Google Scholar

Kawecki Witold, Dialog Kościoła i kultury, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009) z. 2 (603), s. 268–280 .
  Google Scholar

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Kraków: Wydawnictwo WAM 2010.
  Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków: Wydawnictwo WAM 2001.
  Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Nowe wydanie, Kraków: Wydawnictwo WAM 2010.
  Google Scholar

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji 15.08.1997, tekst polski, Poznań: Pallottinum 1998.
  Google Scholar

Kostorz Jerzy, Ekumeniczny wymiar posoborowej katechezy w Polsce, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2007.
  Google Scholar

Kurosz Jolanta, Dialog we wspólnotach parafialnych jako wyzwanie, „Ateneum Kapłańskie” 159 (2015) z. 2 (639), s. 252–261.
  Google Scholar

Pawlik Jacek Jan, Dialog antropologiczny, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009) z. 1 (602), s. 17–29.
  Google Scholar

Polak Mieczysław, Katecheta w szkole ponadgimnazjalnej, w: J. Stala (red.), Wychowanie młodzieży na poziomie szkół ponadgimnazjalnych. Cz. II. Wychowanie religijne i katecheza, Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos 2007, s. 185–212.
  Google Scholar

Przybyłowski Jan, Dialog pastoralny, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009) z. 1 (602), s. 46–59.
  Google Scholar

Sakowicz Edward, O wychowaniu do dialogu, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009) z. 3 (604), s. 522–531.
  Google Scholar

Śnieżyński Marian, Lubiany katecheta – lubiana katecheza, „Katecheta” 10 (2015), s. 81–90.
  Google Scholar

Tomasik Piotr, Dialog katechetyczny, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009) z. 1 (602), s. 60–70.
  Google Scholar

Wal Jan, Dialog, w: R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 175–181.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-12-31

Cited By / Share

Polak, M. (2015). Wychowanie do dialogu w katechezie młodzieży. Studia Oecumenica, 15, 413–426. https://doi.org/10.25167/so.3321

Autorzy

Mieczysław Polak 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.