Education for Dialogue in the Catechesis of Young People

Mieczysław Polak



Abstract

The dialogue of the Church with young people is one of the basic demands of pastoral. Its aim is to develop good relations within the same community of the Church and education of the young people to an attitude of dialogue. One of the most important places of education to the attitude of dialogue is the teaching of religion in schools. It is a kind of „laboratory of dialogue”. This creates multiple opportunities to help young people to shape a mature personal identity. This identity includes an attitude of dialogue. This article identifies the following principles of education in the attitude of dialogue in the catechesis of young people: school catechesis as a suitable place of education for dialogue, Dialogue as a characteristic of mature personality, priority spirituality of dialogue over methods of dialogue, the need to strengthen dialogical dimension of school catechesis of young people, both in its methods and in content. Particular attention should be paid to dialogue with the contemporary world, which in the catechesis of young people is basically omitted

Keywords:

catechesis, dialogue, young people, education

Bagrowicz Jerzy, Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży, „Scripta Theologica Thoruniensia”, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2006.
  Google Scholar

Dziekoński Stanisław, Dialog pedagogiczny, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009), z. 1 (602), s. 71–81.
  Google Scholar

Franciszek, Okno, przez które wchodzi przyszłość. Przemówienie powitalne w Pałacu Guanabara, Rio de Janeiro 22.07.2013, OsRomPol (2013) 8–9 (354), s. 5.
  Google Scholar

Głaz Stanisław, Rola Kościoła w integralnym rozwoju młodzieży, Kraków: Wydawnictwo WAM 2010.
  Google Scholar

Halczuk Piotr, Vademecum więzi chrześcijańsko-żydowskich nie tylko dla katechety, Bydgoszcz: Wydawnictwo KRD 2012.
  Google Scholar

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae 16.10.1979, tekst polski w: Adhortacje Ojca Świętego Jana Pawła II, t. 1, Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława B.M. 1996, s. 3–64.
  Google Scholar

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici 30.12.1988, tekst polski w: Adhortacje Ojca Świętego Jana Pawła II, t. 2, Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława B.M. 1996, s. 271–377.
  Google Scholar

Jan Paweł II, List apostolski Novo millennio ineunte 6.01.2001, tekst polski, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 2001.
  Google Scholar

Jan Paweł II, List do kapłanów na Wielki Czwartek 1985, OsRomPol (1985) 1 (52), s. 5–7.
  Google Scholar

Jan Paweł II, List do młodych całego świata Parati semper 31.03.1985, w: Jan Paweł II, Do młodych, Kraków: Wydawnictwo „M” 2000, s. 27–76.
  Google Scholar

Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei, Lublin: Wydawnictwo KUL 1994.
  Google Scholar

Jan Paweł II, Wierzę w Boga Ojca Stworzyciela, Watykan: Libreria Editrice Vaticana 1987.
  Google Scholar

Kawecki Witold, Dialog Kościoła i kultury, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009) z. 2 (603), s. 268–280 .
  Google Scholar

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Kraków: Wydawnictwo WAM 2010.
  Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków: Wydawnictwo WAM 2001.
  Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Nowe wydanie, Kraków: Wydawnictwo WAM 2010.
  Google Scholar

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji 15.08.1997, tekst polski, Poznań: Pallottinum 1998.
  Google Scholar

Kostorz Jerzy, Ekumeniczny wymiar posoborowej katechezy w Polsce, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2007.
  Google Scholar

Kurosz Jolanta, Dialog we wspólnotach parafialnych jako wyzwanie, „Ateneum Kapłańskie” 159 (2015) z. 2 (639), s. 252–261.
  Google Scholar

Pawlik Jacek Jan, Dialog antropologiczny, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009) z. 1 (602), s. 17–29.
  Google Scholar

Polak Mieczysław, Katecheta w szkole ponadgimnazjalnej, w: J. Stala (red.), Wychowanie młodzieży na poziomie szkół ponadgimnazjalnych. Cz. II. Wychowanie religijne i katecheza, Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos 2007, s. 185–212.
  Google Scholar

Przybyłowski Jan, Dialog pastoralny, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009) z. 1 (602), s. 46–59.
  Google Scholar

Sakowicz Edward, O wychowaniu do dialogu, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009) z. 3 (604), s. 522–531.
  Google Scholar

Śnieżyński Marian, Lubiany katecheta – lubiana katecheza, „Katecheta” 10 (2015), s. 81–90.
  Google Scholar

Tomasik Piotr, Dialog katechetyczny, „Ateneum Kapłańskie” 153 (2009) z. 1 (602), s. 60–70.
  Google Scholar

Wal Jan, Dialog, w: R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 175–181.
  Google Scholar


Published
2015-12-31

Cited by

Polak, M. (2015). Education for Dialogue in the Catechesis of Young People. Studia Oecumenica, 15, 413–426. https://doi.org/10.25167/so.3321

Authors

Mieczysław Polak 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.