Wolność i autonomia chrześcijanina w pluralistycznym i zsekularyzowanym społeczeństwie
Alfons Nossol
Abstrakt
Z faktu, że wolność i autonomia stanowi centralne wartości kulturowe współczesności, wynika szczególnie interesujące pytanie o kształt i znaczenie biblijno-teologicznych pojęć wolności i autonomii w warunkach współczesnego pluralistycznego i zsekularyzowanego społeczeństwa. Obserwowane odrzucanie religijnych więzi, rzekomo zagrażających wolności, nie przynosi wcale jej poszerzenia, lecz powiększa jej zagrożenie. Tradycja specyficznie chrześcijańskich pojęć wolności i autonomii wywodzi się z paulińskiej teologii Bożego synostwa każdego człowieka. Wybranie człowieka przez Boga postrzegane jest jako akt uwolnienia i uniezależnienia od Prawa oraz wszelkich zależności. Za Heinrichem Friesem można powtórzyć, że zsekularyzowany świat jest miejscem, który chrześcijanie muszą zaakceptować, i w którym muszą stawić czoła rodzącym się wyzwaniom. Chrześcijańska wiara może i powinna przeciwdziałać temu, aby sekularyzacja nie przeobraziła się w sekularyzm. Przypada jej więc krytyczna funkcja przeciwstawiania się wszelkim wewnątrzświatowym absolutyzacjom, które w ramach immanentnej rzeczywistości obiecują spełnienie, postęp i rozwiązanie wszelkich problemów. Chrześcijańska wiara, która zna fenomen skończoności i ułomności natury ludzkiej, realizm grzechu i prawdę o przemijalności ziemskiej rzeczywistości, może i winna jednocześnie dał gwarancję, że sekularyzacja nie przyniesie człowiekowi zguby, lecz stanie się podstawą nadziei na przyszłość.
Autorzy
Alfons NossolStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Inne teksty tego samego autora
- Alfons Nossol, Problem sekularyzacji w teologii protestanckiej i katolickiej , Studia Oecumenica: Tom 17 (2017)