Paul Tillich jako myśliciel (post)sekularny. Propozycja filozoficznej analizy religijnego wymiaru doświadczenia

Marcin Napadło

Uniwersytet Szczeciński, Wydział Teologiczny
https://orcid.org/0000-0002-2309-4789

Abstrakt

Złożone procesy przemian, którym współcześnie podlega religia, stanowią interesujący obszar badawczy dla wielu nauk. Zjawisko postsekularyzacji, które do pewnego stopnia określa sytuację religii, rodzi pytanie zarówno o rolę, jaką filozofia i teologia mogą odgrywać wobec zachodzących zmian, jak i o narzędzia, jakie mają stosować w opisie i ocenie tych zjawisk. W związku z tym, powstaje również pytanie o narzędzia, które mogą być przydatne w poszukiwaniach odpowiedzi na rodzące się problemy. Wydaje się, że sytuację duchową współczesnego człowieka określa przede wszystkim brak doświadczenia Boga. Artykuł stanowi intelektualną próbę zmierzenia się z niektórymi zagadnieniami zarysowanej problematyki. Autor stawia pytanie, czy i w jaki sposób Paul Tillich – wybitny, współczesny filozof i teolog – wpisuje się w schemat myślenia postsekularnego. Artykuł przede wszystkim prezentuje analizę hermeneutyki religijnego wymiaru doświadczania i jej zastosowanie w filozofii i teologii Tillicha.

Słowa kluczowe:

filozofia, religia, teologia protestancka, teologia liberalna, Paul Tillich, doświadczenie religijne, sekularyzacja, postsekularyzacja

ADAMS J.L., Paul Tillich’s Philosophy of Culture, Science and Religion, New York: Schocken Books 1970.
BOROWIK I., Socjologia religii XX wieku od „odkrycia” sekularyzacji do jej zanegowania, „Ateneum Kapłańskie” (2003) nr 1, s. 34-46.
GRAF F.W., Liberale Theologie, w: W. KASPER I IN. (red.), Lexikon für Theologie und Kirche, t. VI, Freiburg – Basel – Wien: Herder 20063, s. 884-885.
HABERMAS J., Wierzyć i wiedzieć, tłum. M. Łukaszewicz, „Znak” (2002) 9, s. 8-21.
HINTZ M., Teologia liberalna, w: T. GADACZ, B. MILERSKI (red.), Religia. Encyklopedia PWN, t. IX, Warszawa: PWN 2003, s. 274.
HUMMEL G. (red.), God and Being. The Problem of Ontology in the Philosophical Theology of Paul Tillich, Berlin – New York: De Gruyter 1989.
IWANICKI J., Procesy sekularyzacyjne a filozofia sekularna i postsekularna. Tradycje i współczesność, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM 2014.
KEGLEY CH.W. (red.), The Theology of Paul Tillich, New York: The Pilgrim Press 1982.
KŁOCZOWSKI J.A., Filozofia wobec zjawiska „powrotu religii”, w: R. I I. ZIEMIŃSCY (red.), Byt i sens. Księga pamiątkowa VII Polskiego Zjazdu Filozoficznego w Szczecinie 14–18 września 2004 roku, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2005, s. 72-79.
ŁUCZEWSKI M., BURDZIEJ S., Przełom postsekularny, „Stan Rzeczy” (2013) 2, s. 8-11.
MANNING R. RE (red.), The Cambridge Companion to Paul Tillich, Cambridge University Press 2009.
MARIAŃSKI J., Sekularyzacja – Desekularyzacja – Nowa Duchowość. Studium socjologiczne, Kraków: Nomos 2013.
MECH K., Chrześcijaństwo i dialektyka w koncepcji Paula Tillicha, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos 1997.
MECH K., Logos wiary. Między boskością a racjonalnością, Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera 2008.
MILERSKI B., Religia a Słowo. Krytyka religii w ujęciu Dietricha Bonhoeffera i Paula Tillicha, Łódź: Wydawnictwo Ewangelickie św. Mateusza 1994.
NAPADŁO M., Homo religiosus we współczesnej refleksji filozoficznej. Propozycja hermeneutyczna, w: H. SEWERYNIAK, M. NOWAK, M. SZEWCZAK (red.), Trop Przechodzącego, Płock: Płocki Instytut Wydawniczy 2015, s. 41-63.
NAPADŁO M., Pytanie o Boga… Filozofia religii Paula Tillicha, Płock: Płocki Instytut Wydawniczy 2015.
PANNENBERG W., Człowiek, wolność, Bóg, tłum. G. Sowiński, Kraków: Wydawnictwo Znak 1995.
PERKOWSKA H., Bóg filozofów XX wieku. Wybrane koncepcje, Warszawa – Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN 2001, s. 215-248.
PIECUCH J., Doświadczenie Boga. Propozycja Bernharda Weltego na tle sporu o pojęcie doświadczenia fenomenologicznego, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2004.
PIECUCH J., Dowiedziony czy doświadczony? Otwarte pytanie o Boga filozofów, w: M. GWARNY, I.M. PERKOWSKA (red.), Bóg – człowiek – świat wartości, Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk” 2010, s. 46-60.
RICKEN F., Erfahrung, Interpretation, Zustimmung. Zur Rationalität des religiösen Glaubens, w: TENŻE, Glauben, weil es vernünftig ist, Stuttgart: Kohlhammer 2007.
RICKEN F., Filozofia religii, tłum. P. Domański, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki 2007.
SCHARLEMANN R.P., Religion and Reflection. Essays on Paul Tillich’s Theology, E. STURM (red.), Münster: Lit Verlag 2004.
SOCHOŃ J., Religia w projekcie postmodernistycznym, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 2012.
ŚW. AUGUSTYN, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Kraków: Wydawnictwo Znak 2002.
TARNOWSKI K., Źródła poznania Boga, „Znak” (1994) 4, s. 56-69.
TAYLOR CH., Oblicza religii dzisiaj, tłum. A. Lipszyc, Kraków: Wydawnictwo Znak 2002.
TILLICH P., Męstwo Bycia, tłum. H. Bednarek, Poznań: Rebis 1985.
TILLICH P., Pytanie o Nieuwarunkowane. Pisma z filozofii religii, tłum. J. Zychowicz, Kraków: Znak 1994.
TILLICH P., Teologia systematyczna, t. I, tłum. J. Marzęcki, Kęty: Wydawnictwo ANTYK 2004.
TILLICH P., The Nature and Significance of Existentialist Thought, „The Journal of Philosophy” 53 (1956) 23, s. 739-747.
WARCHALA M., Co to jest postsekularyzm. (Subiektywna) próba opisu, „Krytyka Polityczna” (2007) nr 13, s. 178-188.
WENZLER L., Erfahrungen mit Gott, w: L. WENZLER (red.), Die Stimme in den Stimmen, Düsseldorf: Patmos 1992.
WITTGENSTEIN L., Dociekania filozoficzne, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa: PWN 2005.
WITTGENSTEIN L., Tractatus logico-philosophicus, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa: PWN 1997.
WITTGENSTEIN L., Vermischte Bemerkungen, t. VIII, Frankfurt am Main: Suhrkamp 1990.
Pobierz


Opublikowane
2019-02-12

Cited By / Share

Napadło, M. (2019). Paul Tillich jako myśliciel (post)sekularny. Propozycja filozoficznej analizy religijnego wymiaru doświadczenia. Studia Oecumenica, 18, 381–396. https://doi.org/10.25167/SOe/18/2018/381-396

Autorzy

Marcin Napadło 
https://orcid.org/0000-0002-2309-4789

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.