Opublikowane: 2019-12-23

Arcydzieła El Greca – namalowana kontrreformacja

Radosław Chałupniak
Studia Oecumenica
Dział: Teologia w perspektywie ekumenii
DOI https://doi.org/10.25167/so.398

Abstrakt

Termin „sztuka potrydencka” używany jest w odniesieniu do powstającej po Soborze Trydenckim (1545-1563) sztuki sakralnej. Sztuka religijna XVI i XVII wieku włączyła się w działania związane z kontrreformacją, broniąc dogmatów Kościoła rzymskokatolickiego i polemizując z protestantami. W artykule podjęto ważne pytania: Dlaczego dzieła El Greco można zaliczyć do tzw. „przedstawień kontrreformacyjnych”? Jakie tematy i w jaki sposób poruszane tematy przemawiały na rzecz wiary głoszonej przez Kościół rzymskokatolicki? Na ile sam El Greco miał świadomość, że przez swoje arcydzieła bronił, uzasadniał i potwierdzał nauczanie tego Kościoła?

Słowa kluczowe:

El Greco, malarstwo, teologia, kontrreformacja.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Chałupniak, R. (2019). Arcydzieła El Greca – namalowana kontrreformacja. Studia Oecumenica, 19, 97–115. https://doi.org/10.25167/so.398

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.