Diaspora prawosławna jako problem kanoniczny i próby jego uregulowania

Andrzej Kuźma

a:1:{s:5:"pl_PL";s:49:"Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie";}

Abstrakt

W artykule została ukazana ewolucja pojmowania wrażenia „diaspora” zawarta w Piśmie Starego Testamentu i Nowego Testamentu. Główny akcent został położony jednak na pojawienie się i kształtowanie diaspory jako jednego ze współczesnych problemów Kościoła prawosławnego. Zagadnienie diaspory prawosławnej pojawia się wraz z masową emigracją ludności z krajów o tradycji prawosławnej na zachód Europy, do  Ameryki i Australii. Powstawanie wspólnot prawosławnych w tych krajach spowodowało mnogość jurysdykcji i dużą liczbę biskupów pochodzących z różnych Kościołów prawosławnych działających na tym samym terytorium. Takie funkcjonowanie pozostaje sprzeczne z tradycją kanoniczną wskazującą by w jednym mieście był jeden biskup (I,8) . Problem stał się zagadnieniem, które było obiektem dyskusji w procesie przygotowawczym do Soboru Kościoła Prawosławnego. Rozbieżności w postrzeganiu rozwiązania tego problemu powstają pomiędzy Patriarchatem ekumenicznym wspieranym przez Kościoły o tradycji greckiej i pozostałymi lokalnymi Kościołami prawosławnymi. Sobór na Krecie w 2016 r. przyjął dokument w którym kwestia diaspory została rozwiązana tymczasowo w sposób kompromisowy: zostały powołane Zgromadzenia Biskupów, które są platformą współpracy poszczególnych Kościołów autokefalicznych w diasporze. Takie rozwiązanie nie znajduje jednak właściwego uzasadnienia kanonicznego. Definitywne rozwiązanie problemu pozostaje sprawą otwartą.  

Słowa kluczowe:

diaspora prawosławna, Sobór Kościoła Prawosławnego, Zgromadzenia Biskupów

Andronikoff Constantine. 1977. „La diaspora et le prochain Concile orthodoxe”. Le Messager Orthodoxe 20 (77): 17–29.
  Google Scholar

Argenti Cyrille. 1978. „L’Avenir de la diaspora orthodoxe en France”. Contacts 104: 312–314.
  Google Scholar

Baron Arkadiusz, Pietras Henryk. Oprac. 2001. Dokumenty Soborów powszechnych. T. 1. Kraków: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Bendza Marian. 2017. Historia Kościoła prawosławnego Grecji. Warszawa: Wydawnictwo Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej.
  Google Scholar

Constantelos Demetrios J. 1979. „The orthodoxe diaspora: Canonical and ecclesiological perspective”. The Greek Orthodox Theological Review 24 (2–3): 200–211.
  Google Scholar

Cypin Vladislav. 2002. Kurs cerkovnogo prava. Klin: Fond Hristianskaja Zyzn.
  Google Scholar

Daldas Nikolas. 1995. „Le statut de la diaspora orthodoxe”. Istina 40 (4): 386–404.
  Google Scholar

Karamidis Dimitrios. 2021. „The Holy and Great Council and the orthodox diaspora. National temptations and missionary challengs”. Theologia Orthodoxa 66 (2): 51–68.
DOI: https://doi.org/10.24193/subbto.2021.2.04   Google Scholar

Kałużny Tadeusz. 2008. Nowy Sobór Ogólnoprawosławny. Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów „Dehon”.
  Google Scholar

Kałużny Tadeusz, Kijas Zdzisław. Red. 2016. Przed Soborem Wszechprawosławnym. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
  Google Scholar

Kuźma Andrzej. 2008. „Spotkanie Zwierzchników i przedstawicieli Lokalnych Kościołów prawosławnych w Konstantynopolu”. Wiadomości PAKP: 12 (229): 4–5.
  Google Scholar

Ławreszuk Marek. 2009. Prawosławie wobec tendencji nacjonalistycznych i etnofiletycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
  Google Scholar

Noble Ivana. 2013. „L’avenir dla la ‘diaspora orthodox’. Point de vue d’une observatrice”. Contacts 243: 478–497.
  Google Scholar

Pańkowski Jerzy. 2010. „Aktualny stan przygotowań do Soboru Panprawosławnego”. Elpis 12 (2010): 163–175.
  Google Scholar

Stan Liviu. 1951. „Pravoslavnaja diaspora”. Žurnal Moskovskoj Patriarhii 6: 22–31.
  Google Scholar

Verkhovsky Serge. 1977. „Pour une Eglise locale unie en Europe occidentale”. Le Messager Orthodoxe 20 (77): 3–6.
  Google Scholar

Wagner Georges. 1977. „Droit et devoir de l’Eglise de la Diaspora”. Le Messager Orthodoxe 20 (77): 7–16.
  Google Scholar

Vlaicu Patriciu. 2020. „Approche canonique sur les défis de la diaspora dans L’Eglise orthodoxe”. Easter and Oriental Christianity in the Diaspora, 171–187.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1q26p6t.9   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-12-28

Cited By / Share

Kuźma, A. (2023). Diaspora prawosławna jako problem kanoniczny i próby jego uregulowania. Studia Oecumenica, 23, 169–189. https://doi.org/10.25167/so.5120

Autorzy

Andrzej Kuźma 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Studia Oecumenica

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.