Opublikowane: 2023-12-28

Uniwersalizm nadziei w teologii Wacława Hryniewicza

Dariusz Zuber
Studia Oecumenica
Dział: Problematyka ogólnoekumeniczna
DOI https://doi.org/10.25167/so.5140

Abstrakt

Prezentowane w tekście analizy odpowiadają na pytanie: Na jakiej podstawie ujęcie nadziei przez Wacława Hryniewicza można uznać za uniwersalistyczne? Aby odpowiedzieć na to pytanie artykuł prezentuje zarys uniwersalizmu nadziei. Lubelski teolog, jak wykazano w artykule, podporządkował swoją twórczość zadaniu „dawania nadziei” (1), której poszukiwał w Biblii i myśli wczesnochrześcijańskiej (2). Na horyzoncie biblijnej nadziei, piekło, jak wykazano w artykule, nie ma wiecznego charakteru (3). Inkarnacja Boga w Jezusie Chrystusie i Jego słowach oraz czynach określa ludzką egzystencję, którą Hryniewicz opisywał kategorią Homo Paschalis (4). W tej antropologii ludzka wolność ma swoje źródło w Bogu i w nim się dopełnia (5). Z pism Hryniewicza wyłania się obraz Boga, który zbawi wszystkie swoje stworzenia, ponieważ Jego miłość jest wszechmocna. To Boskie działanie Hryniewicz opisywał jako pedagogię nadziei, które swym zasięgiem obejmuje wszystkie Boże stworzenia w świecie, a nawet w piekle (6). Teologia uniwersalizmu nadziei ma wyraźny charakter uniwersalistyczny i obejmuje swym zasięgiem tak ziemskie życie człowieka, jak i jego pośmiertne losy.

Słowa kluczowe:

nadzieja, Wacław Hryniewicz, wolność, Bóg, zbawienie, eschatologia, Homo Paschalis

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Zuber, D. (2023). Uniwersalizm nadziei w teologii Wacława Hryniewicza. Studia Oecumenica, 23, 123–146. https://doi.org/10.25167/so.5140
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.