The personalizing power of communion according to John D. Zizioulas

Marek Jagodziński

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii
http://orcid.org/0000-0002-6957-1034

Abstract

Human persons have the basis of their identity in the Trinitarian God. Human being a person is not a quality of human nature, but a relational event, analogous to intra-Trinitarian Communion. That is why people can be an image of the Holy Trinity life only in the community of the Church. J.D. Zizioulas believes that the person is not a static whole, but a reality open to relations. Being a person implies not only the “openness of being”, but also a movement towards building a communion that transcends the boundaries of one’s own self. Man exists as a biological being, but the action of God’s grace realizes the personal way of being of human beings, transforms their distorted individuating existence and enables their ecclesial existence. The personalization of the human being takes place in the communion of the Church. It can be achieved through a union with Christ in baptism only in the Holy Spirit, under the influence of a great sacramental initiation, and the Eucharist is not only an assembly but also a way to historical fulfilment and revelation of man’s eschatic existence.

Keywords:

person, personalism, communion, the Church, sacraments

Bartnik Czesław S. 2018. „Znaczenie osoby w teologii”. Studia Teologii Dogmatycznej 4: 99–106.
  Google Scholar

Evdokimov Paul. 2003. Prawosławie. Tłum. Jerzy Klinger. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  Google Scholar

Evdokimov Paul. 2012. Prawosławna wizja teologii moralnej. Bóg w życiu ludzi. Tłum. Wiesław Szymona. Kraków: Wydawnictwo Homo Dei.
  Google Scholar

Gacka Bogumił. 2010. Znaczenie osoby w teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
  Google Scholar

Jagodziński Marek. 2015. Antropologia komunijna. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  Google Scholar

Jagodziński Marek. 2019. „Personalistyczno-komunijne wymiary kolegialności – synodalności w Kościele”. Studia Teologii Dogmatycznej 5: 41–54.
  Google Scholar

Leśniewski Krzysztof. 2015. „Kim jest człowiek, że o nim pamiętasz…?” Podstawowe idee antropologii prawosławnej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  Google Scholar

Małecki Roman. 2010. Kościół jako wspólnota. Dogmatyczno-ekumeniczne studium eklezjologii Johna Zizioulasa. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  Google Scholar

Scola Angelo. 2005. Osoba ludzka. Antropologia teologiczna. Tłum. Lucjan Balter. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
  Google Scholar

Zizioulas John D. 1985. Being as Communion. Studies in Personhood and the Church. Crestwood: St Vladimir’s Seminary Press.
  Google Scholar

Zizioulas John D. 1994. „Communion and Otherness”. St Vladimir’s Theological Quarterly 38: 347–361.
  Google Scholar

Zizioulas John D. 2009. Communion and Otherness. Further Studies in Personhood Further Studies in Personhood and the Church. London – New York: T & T Clark.
  Google Scholar

Zizioulas John D. 1975. „Human Capacity and Human Incapacity: A Theological Exploration of Personhood”. Scottish Journal of Theology 28: 401–448.
  Google Scholar

Zizioulas John D. 2009. Lectures in Christian Dogmatics. London – New York: T & T Clark.
  Google Scholar

Zizioulas John D. 1995. The Doctrine of the Trinity: The Significance of the Cappadocian contribution. W Trinitarian Theology Today: Essays on Divine Being and Act. Red. Christoph Schwäbel, 44–60. Edinburgh: Bloomsbury.
  Google Scholar

Zizioulas John D. 2011. The Eucharistic Communion and the World. London – New York: T & T Clark.
  Google Scholar


Published
2021-12-02

Cited by

Jagodziński, M. (2021). The personalizing power of communion according to John D. Zizioulas. Studia Oecumenica, 21, 101–111. https://doi.org/10.25167/so.3422

Authors

Marek Jagodziński 
http://orcid.org/0000-0002-6957-1034

Statistics

Downloads



License

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.