Kapłan jako słaby i grzeszny sługa w modlitwach Mszy św. liturgii zachodniosyryjskiej
Mateusz Potoczny
Abstrakt
Posługa liturgiczna kapłana jest ściśle związana z rzeczywistością, która przez wierzących rozumiana jest jako „święta”. Taki stan rzeczy zakłada, że sprawujący najświętsze tajemnice kapłan powinien być doskonałym przykładem dla swoich współwyznawców. Jednakże ludzka natura kapłana podobnie jak każdego innego człowieka jest słaba i grzeszna. Niniejszy artykuł stanowi studium zbioru modlitw z liturgii Mszy świętej (Qurbono) tradycji zachodnio-syryjskiej, które odnoszą się do słabości i grzeszności celebrującego ją kapłana. W przebiegu liturgii wynotowano dwadzieścia trzy modlitwy i aklamacje odnoszące się bezpośrednio do osoby celebransa. Stając przed Bogiem, pozostaje on grzesznikiem, którego grzechy są wielkie i niezliczone. Teksty tzw. modlitw penitencjalnych uświadamiają go, że aby sprawowana przez niego liturgia była godną, potrzebuje on boskiego przebaczenia, gdyż tylko wtedy jego „słabe i grzeszne ręce” będą zdolne wypełnić kapłańską posługę na rzecz zgromadzonej wspólnoty i całego Kościoła. Dlatego też te modlitwy są recytowane nie tylko przez sprawującego liturgię prezbitera czy biskupa, ale także przez wiernych.
##semicolon##
kapłan##common.commaListSeparator## grzech##common.commaListSeparator## liturgia##common.commaListSeparator## Msza święta##common.commaListSeparator## Qurbono##common.commaListSeparator## liturgia syryjska##submission.citations##
Athanasius S.Y., Mathen K., Moolayil K., (r ed.), The Trilingual Service Book, Kottayam 2008.
Google Scholar
Bedjan P. (red.), Homilies of Mar Jacob of Saroug, Piscataway 2006.
Google Scholar
Brightman F.E. (red.), Liturgies Eastern and Western being the Texts Original or Translated of the Principal Liturgies of the Church, Oxford 1967.
Google Scholar
Brock S., Colophons, w: S. Brock, A.M. Butts, G.A. Kiraz, L. Van Rompay, Gorgias Encyclopedic Dictionary of the Syriac Heritage, Piscataway 2011, s. 101–102.
Google Scholar
Congregazione per il Clero, Istruzione. ll Presbitero, Pastore e Guida della Comunità Parrocchiale, Roma 2002.
Google Scholar
Day P.D., The Liturgical Dictionary of Eastern Christianity, Collegeville 1993.
Google Scholar
Denzinger H., Enchiridion Symbolorum. Definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, Bologna 2003.
Google Scholar
Deschler J.P., Word and Meaning. A glossary in Liturgy and Iconography with special reference to the Theology of the Eastern Churches, Kottayam 2012.
Google Scholar
Ephrem, Carmina Nisibena XVIII, w: E. Beck, Des Heiligen Ephraem des Syrers „Carmina Nisibena”, CSCOSyri 92, Louvain 1961, s. 48–50.
Google Scholar
Evagrius Ponticus, Πρακτικὸς, w: Évagre le Pontique, Traité pratique ou le moine, ed. A.&C. Guillaumont, (SCh 171), Paris 1971.
Google Scholar
Gianazza P.G., Temi di teologia orientale, Bologna 2010.
Google Scholar
Giovanni di Kronstadt, La mia vita in Cristo: semi di preghiera e di pace, Torino 1979.
Google Scholar
Gregorius Nazianzenus, Oratio 2, w: Grégoire de Nazianze, Discours 1-3, J. Bernardi (wyd.), (SCh 247), Paris 1978, s. 84–241
Google Scholar
Gregorius Nyssenus, Oratio catechetica, PG 45, k. 9–106.
Google Scholar
Harrak A. (red.), Jacob of Sarug’s Homily on the Partaking of the Holy Mysteries, Piscataway 2009.
Google Scholar
Iohannes Chrysostomus, De Sacerdotio, PG 48, k. 621–692.
Google Scholar
Iohannes Chrysostomus, De Sacerdotio, w: J. Arbuthnot Nairn (red.), Περί ιερωσύνης – De Sacerdotio of St. John Chrysostom, Cambridge 1906.
Google Scholar
Jan Chrysostom, Dialog „O kapłaństwie”, tł. W. Kania, Kraków 2009.
Google Scholar
Khouri-Sarkis G., L’anaphore syriaque de Saint Jacques, „L’Orient Syrien” 4 (1959), s. 385–448.
Google Scholar
Kiraz G.A., The New Syriac Primer, Piscataway 2007.
Google Scholar
Kondothra M.G., Sacrament of Ordination in the Malankara Orthodox-Syrian Church, w: Hofrichter P., G. Wilflinger (red.), Sixth Non-Official Consultation on Dialogue within the Syriac Tradition, Vienna 2004, s. 80–93.
Google Scholar
Mounayer E.J., The Eucharistic Liturgy of the Syrian Church of Antioch, w: J. Madey (red.), The Eucharistic Liturgy in the Christian East, Kottayam –Paderborn 1982, s. 69–98.
Google Scholar
Nin M., Anafore, w: E.G. Farrugia, Dizionario Enciclopedico dell’Oriente Cristiano, Roma 2000, s. 35–38.
Google Scholar
O’Collins G., Keenan Jones M., Jesus Our Priest: A Christian Approach to the Priesthood of Christ, Oxford 2010.
Google Scholar
Panicker G., Vellian J., A Historical Introduction to the Syriac Liturgy, Kottayam 2010.
Google Scholar
Paniker G., The Holy Qurbono in the Syro-Malankara Church, w: J. Madey (red.), The Eucharistic Liturgy in the Christian East, Kottayam – Paderborn 1982, s. 133–172.
Google Scholar
Pittappillil F., The Celebration of the Holy Mysteries, Kottayam 2011.
Google Scholar
Potoczny M., Rodziny liturgiczne chrześcijańskiego Wschodu – panorama, „Teologia i Człowiek” 25/1 (2014), s. 165–185.
Google Scholar
Potoczny M., ܐܳܝܳܰܛܳ ܘܚܺܠܳܐ ܡܚܰ ܒܕܥ Priest as a weak and sinful servant in the priestly prayers of the West Syrian Liturgy of Eucharist, „The Harp” 28 (2013), s. 326–349.
Google Scholar
Rajan K. M., Queen of the Sacraments, Kottayam 2008.
Google Scholar
Sobór Watykański II, Dekret o posłudze i życiu kapłanów „Presbyterorum Ordinis”, AAS 58 (1966), s. 991–1120.
Google Scholar
Špidlik T., Duchowość chrześcijańskiego Wschodu. Przewodnik systematyczny, Kraków 2005.
Google Scholar
Špidlik T., Tenace M., Čemus R., Il monachesimo secondo la tradizione dell’Oriente cristiano, Roma 2007.
Google Scholar
Taft R.F., The Liturgy of the Hours in East and West: The origins of the Divine Office and its meaning for today, Collegeville 1986.
Google Scholar
Taft R.F., The Precommunion Rites: A history of the Liturgy of St. John Chrysostom, t. 5, Roma 2000.
Google Scholar
Van der Ploeg J., Une homelie de Jacques de Saroug sur la reception de la sainte communion, w: Melanges Eugene Tisserant, t. III, Vatican 1964, s. 395–418.
Google Scholar
Varghese B., The Syriac Version of the Liturgy of St James. A brief history for Students, Kottayam 2001.
Google Scholar
Varghese B., West Syrian Liturgical Theology, Aldershot 2004.
Google Scholar
Yousif P., L’Eucharistie chez saint Éphrem de Nisibe, Rome 1984.
Google Scholar
Zheltov M., The Moment of Eucharistic Consecration in Byzantine Thought, w: M.E. Johnson (red.), Issues in Eucharistic Praying in East and West: Essays in Liturgical and Theological Analysis, Collegeville 2010, s. 263–306.
Google Scholar
##libcom.authors##
Mateusz Potoczny##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Najaktuálnejšie články rovnakého autora (rovnakých autorov)
- Mateusz Potoczny, LA DIMENSIONE ECUMENICA DEL RITO DELLA FONDAZIONE DI UNA CHIESA NELLA TRADIZIONE BIZANTINA GRECA E LATINA , Studia Oecumenica: Diel 13 (2013)
- Mateusz Potoczny, Miejsce liturgii w dialogu ekumenicznym w świetle adhortacji apostolskiej Ecclesia in Medio Oriente (EIMO) , Studia Oecumenica: Diel 12 (2012)