Antropocentryzm, biocentryzm, ekocentryzm (2)
Martin Lintner
Wyższa Szkoła Fiozoficzno-Teologiczna Brixen/Bressanone, Włochyhttps://orcid.org/0000-0001-9950-4804
Abstrakt
Niniejszy tekst stanowi drugą część refleksji, które prezentują różne modele i stanowiska w obszarze etyki
środowiska naturalnego. Autor dokonał analizy dokumentów nauczania Kościoła od Konstytucji
duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes Soboru Watykańskiego II do dokumentów papieża Franciszka i krytycznie przedstawił zawarte w nich różne stanowiska w zakresie etyki ekologicznej.
Słowa kluczowe:
antropocentryzm, biocentryzm, ekocentryzm, modele ochrony środowiska naturalnego, stanowisko Urzędu Nauczycielskiego Kościoła na temat ekologiiBibliografia
Katechismus der Katholischen Kirche. Vatican: LEV.
Google Scholar
Benedikt XVI. 2007. Botschaft zur Feier des Weltfriedenstages. Vatican: LEV.
Google Scholar
Benedikt XVI. 2010. Botschaft zur Feier des Weltfriedenstages. Vatican: LEV.
Google Scholar
Benedikt XVI. 2011. Ansprache beim Besuch des Deutschen Bundestages (22. September). Vatican: LEV.
DOI: https://doi.org/10.3790/rth.42.3.275
Google Scholar
Franziskus. 2015. Enzyklika Laudato Si’. Vatican: LEV.
Google Scholar
Franziskus. 2023. Apostolisches Schreiben Laudate Deum. Vatican: LEV.
Google Scholar
Haraway Donna J. 2018. Unruhig bleiben. Die Verwandtschaft der Arten im Chthuluzän, Frankfurt a. M.: Campus Verlag
Google Scholar
Höffe Otfried. 1993. Moral als Preis der Moderne. Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 211.
Google Scholar
Johannes Paul II. 1979. Enzyklika Redemptoris hominis. Vatican: LEV.
Google Scholar
Johannes Paul II. 1987. Enzyklika Sollicitudo rei socialis. Vatican: LEV.
Google Scholar
Johannes Paul II. 1991. Enzyklika Centesimus annus. Vatican: LEV.
Google Scholar
Johannes Paul II. 1997. Discorso ai partecipanti ad un convegno su ambiente e salute (24. März). Vatican: LEV.
Google Scholar
Lienkamp Andreas. 2016. Schöpfung und Ökologie in Gaudium et spes. Eine Relecture aus christlich-umweltethischer Perspektive. In Vaticanum 21. Die bleibenden Aufgaben des Zweiten Vatikanischen Konzils im 21. Jahrhundert. Ed. Christoph Böttigheimer, René Dausner, 586–613. Freiburg i. Br.: Herder.
Google Scholar
Lintner Martin M. 2020, Etica animale. Una prospettiva cristiana. Brescia: Queriniana.
Google Scholar
Lintner Martin M. 2022. “L’importanza della Laudato si’ per l’etica animale cristiana: un cambiamento di paradigma?”. Credere oggi 42 (2): 11–27.
Google Scholar
Päpstlicher Rat für Gerechtigkeit und Frieden. 2005. Kompendium der Soziallehre der Kirche. Vatikan: LEV.
Google Scholar
Rosenberger Michael. 2021. Eingebunden in den Beutel des Lebens. Christliche Schöpfungsethik. Münster: Aschendorff.
Google Scholar
Schockenhoff Eberhard. 2008. Anthropozentrische und ökozentrische Ethik. In Handbuch der Katholischen Soziallehre. Hg. Anton Rauscher, 397–410. Berlin: Duncker & Humblot.
Google Scholar
Zweites Vatikanisches Konzil. 1965. Pastorale Konstitution Gaudium et spes über die Kirche in der Welt von heute. Vatikan: LEV.
Google Scholar
Autorzy
Martin Lintnerhttps://orcid.org/0000-0001-9950-4804
profesor teologii moralnej w Wyższej Szkole Filozoficzno-Teologicznej w Brixen/Bressanone, Włochy
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Inne teksty tego samego autora
- Martin Lintner, Antropocentryzm, biocentryzm, ekocentryzm (1) , Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego: Tom 43 Nr 2 (2023)