Vielseitige Aktivisierung der Schüler während der Erziehung zum Familienleben-Stunden in den polnischen Schulen

Teoretische Annahmen

Anna Zellma

Warmia-Mazury Universität in Olsztyn

Abstract

Family life education classes in Polish schools are carried out on the basis of theoretical assumptions included in the core curriculum, programmes, handbooks and didactic materials. They indicate not only the objectives and the content, but also the methods of achieving them. It is rightly considered important to activate students in multiple ways in the fifth and sixth form of the primary school, first to third forms of the lower secondary school and in upper secondary schools. This principle assumes stimulating the comprehensive activity of students by arranging situations that serve the purpose of learning about issues concerning marriage and family, discovering family-oriented values and experiencing and acting in a responsible manner. Therefore, it requires the application of appropriately selected, varied forms, methods and didactic means in the family life education classes. This will help to individualise the process of education and to efficiently implement curriculum objectives and contents, thus enhancing the scope of students’ knowledge and experiences, as well as developing family-oriented attitudes.

Schlagworte:

Erziehung zum Familienleben, Aktivisierung, Erziehung, polnische Schule, Pädagogik

Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2007.
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.
Borkowska A., Witkowska M. (eds.), Wychowanie do życia w rodzinie. Scenariusze zajęć, Warszawa 2015; Wychowanie do życia w rodzinie. Portal dla nauczycieli i rodziców, http://www.wdz.edu.pl/, (12.04.2016).
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2010.
Król T. (ed.), Wędrując ku dorosłości: wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas V–VI szkoły podstawowej, Kraków 2009.
Król T. (ed.), Wędrując ku dorosłości: filmy dla V–VI klasy szkoły podstawowej: konspekty lekcji wychowania do życia w rodzinie i lekcji wychowawczych, Kraków 2013.
Król T. (ed.), Wędrując ku dorosłości: wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I–III gimnazjum, Kraków 2007.
Król T. (ed.), Wędrując ku dorosłości: wychowanie do życia w rodzinie: ćwiczenia dla uczniów klas I–III szkół ponadgimnazjalnych, Kraków 2013.
Król T., W drodze ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie. Program nauczania dostosowany do ćwiczeń i materiałów „W drodze ku dorosłości” dla klas V–VI szkoła podstawowa, Kraków 2014.
Król T., Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie, Program nauczania dla klas I–III szkół ponadgimnazjalnych, Kraków 2013.
Król T., Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie. Program zmieniony i dostosowany do nowej edycji podręcznika „Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I–III gimnazjum pod red.
T. Król”, (nr ewidencyjny w wykazie 205/2011/z1/2015), spełniającego warunki określone w art. 22a ustawy o systemie oświaty, Program nauczania dla klas I–III gimnazjum, Kraków 2015.
Królak R., Płatek Z., Wychowanie do życia w rodzinie: scenariusze zajęć dla gimnazjum, part 3, Warszawa 2011.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Kraków 2012.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
M. Śnieżyński, Sztuka dialogu, Kraków 2008.
Mastalski J., Zasady edukacyjne w katechezie: na podstawie badań przeprowadzonych w krakowskich gimnazjach, Kraków 2002.
Niemierko B., Okiem starego profesora, part 2: Nauczyciel przekazuje wiedzę, „Nowa Szkoła” 65 (2009), no 3, p. 30–31.
Niemierko B., Okiem starego profesora, part 5: Nauczyciel wspiera ucznia, „Nowa Szkoła” 65[66] (2010), no 1, p. 30–31.
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 grudnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego wraz z załącznikami, „Dziennik Ustaw” 2014, position 395.
Okoń W., Wielostronne uczenie się a problem aktywności uczniów, „Nowa Szkoła” 12 (1965), no 7–8, p. 23–29.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 19984.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 10 sierpnia 2009 r. zmieniające rozporządzenia w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego
i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, „Dziennik Ustaw” 2009, no 131, position 1079.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 sierpnia 1999 roku w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa,
o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, „Dziennik Ustaw” 1999, no 67, position 756.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, „Dziennik Ustaw” 2012, position 977.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Załącznik nr 2. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, „Dziennik Ustaw” 2012, position 977.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Załącznik nr 4. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, „Dziennik Ustaw” 2012, position 977.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Załącznik nr 5. Podstawa programowa
kształcenia ogólnego dla szkół zawodowych, „Dziennik Ustaw” 2012, position 977.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, „Dziennik Ustaw” 2012, no 0, position 204.
Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku: pytania, refleksje, dobre rady: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2014.
Sieradzka A., Aktywizowanie uczniów na lekcjach (w kl. I–III i gimnazjum), „Nowa Szkoła” 60 (2004), no 9, p. 27–29.
Skirmuntt G., Wychowanie do życia w rodzinie. Program zajęć edukacyjnych dla II, III i IV etapu edukacyjnego, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/501/wychowanie+do+zycia+w+rodzinie.program+zajec+edukacyjnych+dla+ii+iii+i+iv+
etapu+edukacyjnego+%281%29.pdf, (15.04.2016).
Śnieżyński M., Efektywność kształcenia. Wybrane zagadnienia z dydaktyki ogólnej, Kraków 1992.
Śnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1998.
Trojan E., Aktywizujące metody nauczania w pracy nauczyciela: zestawienie bibliograficzne, „Wychowawca” 2009, no 11, p. 21.

Veröffentlicht
2019-04-16

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Zellma, A. (2019). Vielseitige Aktivisierung der Schüler während der Erziehung zum Familienleben-Stunden in den polnischen Schulen: Teoretische Annahmen. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 36(2), 207–220. https://doi.org/10.25167/sth.830

Authors

Anna Zellma 

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.


Lizenz

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.