The identity of man revelated "before the foundation of the world" (Eph 1:4)

Jerzy Cuda

Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego
https://orcid.org/0000-0003-0322-0570

Abstract

The article is an attempt to show the question of the identity of man from the perspective of the Letter to the Ephesians. The multitude and diversity of questions discovered during the process of its interpretation resulted in composing the following sequence of themes: arising “before the foundation of world” of the created identity of man; temporal-spacious determine of the dialogical process of anthropogenesis; hope of immortalising the identity of man in the identity of his Creator revealed through the self-transmission of God.

Keywords:

the identity of Man, self-transmission of God, Trinitarian “beginning” and “end” of the process of anthropogenesis, sum – part, complementarily of the creativesalvific relation

Assmann Jan. 1992. Das kulturelle Gedächtnis. München: CH Beck.
  Google Scholar

Colette Jacques. 1969. La critique de ľ objectivité. Pensée de ľ Ȇtze et liberté de la foi. W Procés de ľ objectivité de Dieu. Red. D. Dubarle, A. Dumas. Cl. Geffré i in., Paris: Cerf.
  Google Scholar

Cox Brian, Cohen Andrew. 2016. Człowiek i wszechświat. Tłum. Ł. Lamża. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Edwards Denis. 2016. Bóg ewolucji. Teologia trynitarna. Tłum. Ł. Kwiatek. Kraków: Copernicus Center Press.
  Google Scholar

Fernández-Armesto Felipe. 2006. Więc myślisz, że jesteś człowiekiem? Krótka historia ludzkości. Tłum. P. Kruk. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  Google Scholar

Geffré Claude. 2006. De Babel à Pentecôte. Paris: Cerf.
  Google Scholar

Grondin Jean. 2007. Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej. Tłum. L. Łysień. Kraków: WAM.
  Google Scholar

Haeffner Gerd. 2006. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej. Tłum. W. Szymona. Kraków: WAM.
  Google Scholar

Heller Michał. 2012. „Język Pana Boga”. Polityka [O języku w mowie i piśmie: wydanie specjalne] 11: 120.
  Google Scholar

Jankowski Augustyn. 1962. List do Efezjan. W Listy Więzienne. Oprac. A. Jankowski. Poznań: Pallotinum.
  Google Scholar

Ladriére Jean. 2004. Sens et vérité en théologie. Paris: Cerf.
  Google Scholar

Menke Karl-Heinz. 1995. Die Einzigkeit Jesu Christi im Horizont der Sinnfrage. Freiburg im Br.: Johannes.
  Google Scholar

Pinchard Bruno. Red. 2005. Heidegger et la question de ľ humanisme. Faits, concepts, débats. Paris: Presses Universitaires de France.
  Google Scholar

Scheler Max. 2004. Wolność, miłość, świętość. Pisma wybrane z filozofii religii. Tłum. G. Sowiński. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Simonis Walter. 2002. Person – Zelle – Embryo: Alles oder nichts? Hermeneutische Reflexionen zur Theorie und Praxis der Menschenwürde. W Machbarkeit des Menschen? Red. Stephan Ernst, Münster: LIT.
  Google Scholar

Stróżewski Władysław. 1994. Istnienie i sens. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Susin Luis Carlos. 2000. „Identität als Aneignung und Narzissmus. Eine Kritik am Identitätsparadigma”. Concilium 36: 197–210.
  Google Scholar

Theobald Christoph, Saugier Bernard, Leroy Jean, Maire Marc le, Grésillon Dominique. 2006. Ľ univers n’est pas sourd. Pour un nouveau rapport sciences et foi. Paris: Bayard Jeunesse.
  Google Scholar

Virgoulay René. 1993. Quand Dieu donne à ľ homme de le dire. W Penser la foi: recherches en théologie aujourd’hui: mélanges offerts à Joseph Moingt. Red. Joseph Doré, Christoph Theobald, Joseph Moingt, Paris: Cerf.
  Google Scholar

Wenzel Knut. 2012. Die Regensburger Vorlesung Papst Benedikts XVI als „Zeichen der Zeit”? W Glaubensverantwortung im Horizont der „Zeichen der Zeit”. Red. Christoph Böttigheimer, Freiburg im Br.: Herder.
  Google Scholar


Published
2019-07-24

Cited by

Cuda, J. (2019). The identity of man revelated "before the foundation of the world" (Eph 1:4). Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 39(1), 11–22. https://doi.org/10.25167/sth.569

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.