The vision of religion of the Roman Empire according to Tertullian based on Apologeticum
Łukasz Andrzej Łobos
Faculty of Theology of the University of Opolehttp://orcid.org/0000-0003-2047-5540
Abstract
Tertullian, a zealous follower of Christianity, could not have accepted that pagans believed in gods in such a naive way. Gods which do not exist and their cult practices which were rather for people than deities. The follower requires that a deity makes his desires come true, and the follower limits only to offer, which best part is taken to himself anyway. There was not anything sacred in such behavior. Tertullian witnessed only an opportunity to binge and for drunkenness to occur during religious practices. It seems to be that this behavior affected Tertullian so much that he left the cult of pagan lesser gods, where everything is rather unstructured and very human. On the other hand Christianity, where everything is structured, and reasonable results in a more divine presence.
Keywords:
Apologeticum, Tertullian, Christianity, Paganism, ReligionReferences
Azzali Bernadelli. 1996. „Fede, preghiera e annunzio nell’Apologeticum di Tertulliano”. W Liturgia e evangelizzazione nell’epoca dei Padri e nella Chiesa del Vaticano II. Studi in onore di Enzo Lodi. Red. Ermenegildo Manicardi, Fabio Ruggiero, 87–131. Bologna: Dehoniane.
Google Scholar
Bielawski Józef i in. 1988. Zarys dziejów religii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo ISKRY.
Google Scholar
Copleston Frederick. 2000. Historia filozofii, t. 2. Tłum. Sylwester Zalewski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Google Scholar
Daniélou Jean, Marrou Henri Irenée. 1984. Historia Kościoła. Od początku do roku 600. Tłum. Maria Tarnowska. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Google Scholar
Fredouille Jean-Claude. 1998. Tertullien dans l’histoire de l’apologétique. W Les Apologistes Chrétiens et la Culture Grecaue. Red. Joseph Doré, Bernard Pouderon, 271–280. Paris: Beauchesne.
Google Scholar
Frend William Hugh Clifford. 2006. „Some North African Turning Points in Christian Apologetics”. The Journal of Ecclesiastical History 57: 1–15.
Google Scholar
Grimal Pierre I in. 2009. Rzym i My. Wprowadzenie do literatury i kultury łacińskiej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Grosse Sven. 2004. „Christliche Apologetik als Integration und Konfrontation: Grundstrukturen der Apologetik Tertullians”. Theologie und Philosophie 79: 161–173.
Google Scholar
Haendler Gert. 1989. Tertullian und die Einheit der Kirche. W Einheit der Kirche in vorkonstantinischer Zeit. Red. Fairy von Lilienfeld, Adolf Martin Ritter, 80–92. Erlangen: samodruk.
Google Scholar
Jakielaszek Jarosław. 2007. „Strategie tekstowe apologetyki chrześcijańskiej (Tertulian, Apologetyk 16)”. Vox Patrum 27 (t. 50–51): 307–312.
Google Scholar
Kołosowski Tadeusz. 2002. „Ubi tres, Ecclesia est, licet laici. Duchowieństwo a laikat we wspólnocie kartagińskiej według Tertuliana”. Vox Patrum 22 (t. 42–43): 119–130.
Google Scholar
Kumor Bolesław. 2003. Historia Kościoła, t. 1. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Kytzler Bernhard. 1985. „Ehe und Familie in der frühlateinischen Apologetik (Minucius Felix, Tertullianus)”. Vox Patrum 5 (z. 8–9): 89–94.
Google Scholar
León Vicki. 2008. Barwny półświatek starożytnego Rzymu. Tłum. Sławomir Patlewicz. Warszawa: Bellona.
Google Scholar
Markowska Wanda. 2002. Mity Greków i Rzymian. Warszawa: Wydawnictwo ISKRY.
Google Scholar
Matthews Rupert. 2007. Rzym mroczny, ponury i krwawy. Tłum. Katarzyna Ciarcińska. Warszawa: Bellona.
Google Scholar
Camilla Minelli. 2000. „La data dell’Apologeticum di Terutulliano”. Aevum 74: 187–189.
Google Scholar
Moreschini Claudio, Norelli Enrico. 1995. Storia della letteratura cristiana antica greca e latina. Da Paolo all’Età costantiniana, t. 1. Brescia: Editrice Marcelliana.
Google Scholar
Obrycki Kazimierz. 1990. „Los złych po śmierci według Tertuliana”. Vox Patrum 10 (z. 19): 599–608.
Google Scholar
Obrycki Kazimierz. 1996. „Problematyka charytatywna w pismach Tertuliana”. Vox Patrum 16 (z. 30–31): 91–109.
Google Scholar
Osborn Eric. 2003. Tertullian, First Theologian of the West. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Ożóg Monika. 2007. „Tertulian i jego poglądy na sztukę przedstawieniową”. Vox Patrum 27 (t. 50–51): 313–318.
Google Scholar
Parandowski Jan. 2017. Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian. Londyn: Puls.
Google Scholar
Rankin David. 1995. Tertullian and the Church. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Reale Giovanni. 2005. Historia filozofii starożytnej, t. 1. Tłum. Edward Iwo Zieliński. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Reale Giovanni. 2008. Historia filozofii starożytnej, t. 5. Tłum. Edward Iwo Zieliński. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Sajdak Jan. 1949. Kwintus Septymiusz Florens Tertulian. Czas, życie, dzieła. Poznań: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Śrutwa Jan. 1988. Chrześcijanie w służbie tego świata. Wizja Tertuliana i św. Augustyna. W Chrześcijanie a życie publiczne w Cesarstwie Rzymskim III–IV wieku. Red. Jan Śrutwa, 71–94. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Ruggiero Fabio. 2001. „La testimonianza di Tertulliano, Apologeticum 9,2-4 sul sacrificio dei bambini nell’ambito del culto di Saturno”. Annali di Storia dell’Esegesi 18: 307–333.
Google Scholar
Strękowski Stanisław. 2000. „Pierwsza łacińska terminologia teologii wcielenia u Tertuliana”. Vox Patrum 20 (t. 38–39): 93–105.
Google Scholar
Szram Mariusz. 2006. „Teoforyczne znaczenia terminu spiritus w Adversus Praxean”. Vox Patrum 26 (t. 49): 633–639.
Google Scholar
Thraede Klaus. 2002. „Inzest in der Frühen Apologetik Tertullians”. W Hairesis: Festschrift für Karl Hoheisel zum 65. Geburtstag. Red. Manfred Hutter, Wassilios Klein, 248–260. Münster: Aschendorff Verlag.
Google Scholar
Turek Waldemar. 2001. Tertulian. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Egnazio Giovanni Battista. 1995. „L’Apologeticum di Tertulliano”. Res Publica Litterarum 18: 141–155.
Google Scholar
Wójtowicz Henryk. 1986. „Nadzieja w postawie ludzkiej w świetle wypowiedzi Tertuliana (Streszczenie)”. Vox Patrum 6 (z. 10): 177–186.
Google Scholar
Wójtowicz Henryk. 1993–1995. „Terminologia kapłańska u Tertuliana”. Vox Patrum 13–14 (z. 24–29): 77–87.
Google Scholar
Wysocki Marcin. 2004. „E. Osborn, Tertullian, First Theologian of the West, Cambridge 2003”. Vox Patrum 24 (t. 46–47): 659–661.
Google Scholar
Zawadzka Magdalena. 2004. „Kilka uwag o wczesnochrześcijańskiej krytyce rzymskich widowisk (na podstawie De spectaculis Tertuliana, De spectaculis Nowacjana, De gubernatione Dei VI Salwiana z Marsylii)”. Vox Patrum
Google Scholar
(t. 46–47): 433–440.
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.