Teacher of Education for Family Life as an innovator in the reformed system
Anna Zellma
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Teologiihttps://orcid.org/0000-0002-3612-3454
Abstract
The analyses performed for this paper focused – among other things – on legal regulations concerning creative activities of a teacher-innovator and on various solutions in the area of curricula, methodology and organisational matters in regard to teaching, education and care at the new school. Pedagogical innovations implemented in everyday educational work involve, for example, replacing one methodological or organisational solution with another, expanding syllabuses and methodological solutions and enhancing the effectiveness of teaching and educational activities. These innovations help a teacher of education for family life to reinforce student creativity, develop an active attitude in students and prepare them for responsible participation in social life. Teachers’ of education for family life commitment, their creativity in thinking and actions and their thoughtfulness and professionalism are of great importance.
References
Dobra Szkoła – Reforma Systemu Edukacji, http://reformaedukacji.men.gov.pl/, (5.11.2017).
Dubis, M. 2010. Nauczyciel jako innowator w zreformowanej szkole, w: J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Profesjonalne funkcjonowanie nauczyciela, Częstochowa, 181 195.
Dudel, B., Kowalczuk-Walędziak, M., Łogwinik, K.M., Szorc, K., Wróblewska, U. 2014. Innowacje w teorii i w praktyce edukacyjnej na przykładzie województwa podlaskiego, Białystok.
Kamińska, B. 2014. Dylematy innowacji pedagogicznych w pracy nauczyciela, w: M. Kołodziejski (red.), Twórcza codzienność w kształceniu i wychowaniu, Pułtusk, 229 236.
Kotarba-Kańczugowska, M. 2009. Innowacje pedagogiczne w międzynarodowych raportach edukacyjnych, Warszawa.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Dobra Szkoła, Eksperyment, http://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/nauczyciel-i-dyrektor/eksperyment-pedagogiczny.html (10.11.2017).
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Dobra Szkoła, Innowacje i eksperymenty w szkołach, https://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/innowacje-i-eksperymenty-w-szkolach.html (10.11.2017).
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Dobra Szkoła, Wolontariat w szkołach i placówkach, http://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/wolontariat-w-szkolach-i-placowkach.html (10.11.2017).
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Dobra Szkoła, Zmiany w zakresie wychowania w szkołach, http://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/zmiany-w-zakresie-wychowania-w-szkolach.html (6.11.2017).
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Dobra Szkoła, Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Wychowanie do życia w rodzinie, https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/EDUKACJA%20DLA%20BEZPIECZEŃSTWA,%20ETYKA,%20WYCHOWANIE%20DO%20ŻYCIA%20W%20RODZINIE,%20WYCHOWANIE%20FIZY (22.12. 2017).
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Podsumowanie Ogólnopolskiej Debaty o Edukacji „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana” (Toruń, 27 czerwca 2016 r.), https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/06/27_06_2016_prezentacja-1.pdf (20.11.2017).
Morzyszek-Banaszczyk, E., Iwicka-Okońska, A. 2007. Nowatorstwo pedagogiczne w teorii i praktyce, Przegląd Edukacyjny, nr 3, 2 6.
Nowak-Dziemianowicz, M. 2014. Oblicza edukacji. Między pozorami a refleksyjną zmianą, Wrocław.
Pakulniewicz, W. 2017. Innowacje pedagogiczne od 1 września 2017 r., https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/innowacje-pedagogiczne-od-1-wrzesnia-2017-r.-1777.html (15.11.2017).
Petlák, E. 2017. Innowacje w nauczaniu szkolnym, tłum. A. Sobótka, Kraków.
Przyborowska, B. 2014. O potrzebie innowacji w edukacji, Studia Dydaktyczne 26, 149‑156.
Przyborowska, B. 2013. Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki, Dziennik Ustaw z 2002 nr 56, poz. 506 z późn. zm.
Sawiński J.P., Innowacje a pseudoinnowacje, http://eid.edu.pl/archiwum/1994,24/wrzesien,31/innowacje_a_pseudoinnowacje,114.html (30.10.2017).
Schulz, R. 1990. Teoretyczne podstawy twórczości pedagogicznej, Warszawa.
Such R., Innowacje pedagogiczne, http://www.sce.pl/upload/File/Renata%20Such%20-%20Innowacje%20pedagogiczne.pdf (17.11.2017).
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw z 2017, poz. 60.
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw z 2017, poz. 59.
Winczewska B., Zmiany w sprawie innowacji pedagogicznych od września 2017 r., https://www.portaloswiatowy.pl/organizacja-pracy-szkoly-inne-zagadnienia/zmiany-w-sprawie-innowacji-pedagogicznej-od-wrzesnia-2017-13909.html (16.11.2017).
Wiśniewska, M. 2009. Nauczyciel w nowoczesnej kulturze uczenia, Forum Dydaktyczne, nr 5 6, s. 59 69.
Zielińska, M. 2016. Tradycjonalista czy innowator?: nauczyciel wobec wyzwań współczesności, Edukacja, Technika, Informatyka: teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej i zawodowej, nr 3, s. 227 232.
Authors
Anna Zellmahttps://orcid.org/0000-0002-3612-3454
Prof. zw. dr hab., Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn.
Statistics
Downloads
Most read articles by the same author(s)
- Anna Zellma, Cooperation between religion teachers and police psychologists in the prevention of domestic violence , Family Forum: Vol. 10 (2020): Social processes affecting families