Psychoeducation in the School for Parents as a form of counteracting the transmission of intergenerational violence in the process of family upbringing
Marta Komorowska-Pudło
Uniwersytet Szczeciński, Instytut Nauk TeologicznychAbstract
Violence against children in the family is a problem that has been observed for centuries. One of the sources of treating it as common, and by many as a natural way of upbringing, is intergenerational transmission. Observing violent behavior of parents in childhood and imitating it in adulthood is associated with the phenomenon of intergenerational transmission of such forms of family relations. The research presented in the article confirms the high probability of such transmission. Adult spouses experiencing violence from their own parents in childhood were more likely to direct deprecation and physical and verbal aggression toward their partners than those not experiencing it. They were less likely to show them their support and commitment to building relationships. The study also showed that those who experienced childhood violence as a result of participating in the psycho-educational classes of the School for Parents changed their parenting attitudes from abnormal to normal to some extent. They began to show more acceptance and understanding of their children's right to develop autonomy, they also became more consistent and made excessive demands on them less often. The study confirmed that it is possible to weaken and even stop the process of intergenerational transmission of violence against children through a psycho-educational form of family support.
Keywords:
family, intergenerational transmission, domestic violence, School for Parents, psychoeducationReferences
Bandura, A. (2007) Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Błasiak, A. (2012) Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Browne, K., Herbert, M. (1999) Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003) Psychologia zaburzeń. T. 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Faber, A., Mazlish, E. (1993) Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Google Scholar
Farnicka, M., Liberska, H. (2014) ‘Transmisja międzypokoleniowa – procesy zachodzące na styku pokoleń’ in Janicka, I., Liberska, H. (ed) Psychologia rodziny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 185–202.
Google Scholar
Glaser, D. (2011) ‘Jak sobie radzić z problemem krzywdzenia i zaniedbywania emocjonalnego – dalszy rozwój ram konceptualnych (FRAMEA)’, Dziecko krzywdzone, 4(37), pp. 18–36.
Google Scholar
Gordon, T. (1994) Wychowanie bez porażek, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Google Scholar
Gueguen, C. (2015) Wychowanie szczęśliwego dziecka w świetle rewolucyjnych odkryć naukowych. Warszawa: Amber.
Google Scholar
Halemba, K., Izdebska, A. (2009) ‘Kary fizyczne w wychowaniu dzieci – uwarunkowania i konsekwencje’, Dziecko krzywdzone, 3(28), pp. 6–31.
Google Scholar
Harwas-Napierała, B. (2008) Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Iwaniec, D. (2012) ‘Emocjonalne krzywdzenie dzieci’, Dziecko krzywdzone, 2(39), pp. 29–47.
Google Scholar
Kaźmierczak, M., Plopa, M. (2008) Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej. Warszawa: Vizja Press&IT.
Google Scholar
Kmiecik-Baran, K. (1998) ‘Przemoc wobec dzieci – diagnoza i interwencja’ in Papież, J., Płukis, A. (ed.) Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 363–385.
Google Scholar
Kolankiewicz, M. (2012) ‘Zaniedbywanie dzieci’, Dziecko krzywdzone, 2(39), pp. 81–94.
Google Scholar
Komorowska-Pudło, M. (2019) Środowisko wychowawcze domu rodzinnego a relacje małżeńskie w dorosłym życiu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Google Scholar
Kowalski, W.S. (1983) Kwestionariusz stosunków między rodzicami a dziećmi A.Roe i M.Siegelmana. Podręcznik. Warszawa: Wydawnictwo Radia i Telewizji.
Google Scholar
Makaruk, K., Drabarek, K. (2022) Postawy wobec kar fizycznych i ich stosowanie. Raport z badań. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Google Scholar
Mazur, J. (2002) Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar
Mellibruda, J. (2005) ‘Wybrane problemy patologii życia rodzinnego’ in Strelau, J. (ed.) Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 750–765.
Google Scholar
Ogińska-Bulik, N. (2013) Pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych, czyli kiedy łzy zamieniają się w perły. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Plopa, M. (2006) Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Pospiszyl, I. (1994) Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Przetacznik-Gierowska, M. (1998) ‘Psychologia wychowania’ in PrzetacznikGierowska, M., Włodarski Z. Psychologia wychowawcza, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Report of the Consultation on Child Abuse Prevention (1999). WHO
Google Scholar
Rostowska, T. (1995) Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Sabatelli, R.M., Bartle-Haring, S. (2003) ‘Family-of-origin Experiences and Adjustment in Married’, Journal of Marriage and Family 1(65), pp. 159–169.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2003.00159.x
Google Scholar
Sakowska, J. (1999) Szkoła dla rodziców i wychowawców. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Google Scholar
Sochocki, M.J. (2005) ‘Szkoła dla Rodziców’, Remedium, 11–12(153–154), pp. 5–7.
Google Scholar
Sochocki, M.J. (2008) ‘Szkoła dla Rodziców i Wychowawców w badaniach ewaluacyjnych’, Remedium, 4(182), pp. 16–18.
Google Scholar
Sochocki, M.J. (2009) ‘Szkoła dla Rodziców i Wychowawców w badaniach ewaluacyjnych – cz. II’, Remedium, 3(193), pp. 1–3.
Google Scholar
Ustawa Kodeks karny z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997 nr 88, poz. 553).
Google Scholar
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. nr 9, poz. 59, z późn. zm.).
Google Scholar
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. nr 180, poz. 1493. z póź. zm.).
Google Scholar
Widera-Wysoczańska, A. (2011) ‘Istota traumy prostej i złożonej’, in Widera-Wysoczańska, A., Kuczyńska A., Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje, Warszawa: Difin, pp. 21–63.
Google Scholar
Young, J.E, Klosko, J.S., Weishaar, M.E. (2015) Terapia schematów. Przewodnik praktyka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Authors
Marta Komorowska-PudłoStatistics
Downloads
License
Copyright (c) 2024 Family Forum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Marta Komorowska-Pudło, Family conditions of deferring independence from parents by young adults , Family Forum: Vol. 12 (2022): Przemiany rodziny