Psychoeducation in the School for Parents as a form of counteracting the transmission of intergenerational violence in the process of family upbringing

Marta Komorowska-Pudło

Uniwersytet Szczeciński, Instytut Nauk Teologicznych

Abstract

Violence against children in the family is a problem that has been observed for centuries. One of the sources of treating it as common, and by many as a natural way of upbringing, is intergenerational transmission. Observing violent behavior of parents in childhood and imitating it in adulthood is associated with the phenomenon of intergenerational transmission of such forms of family relations. The research presented in the article confirms the high probability of such transmission. Adult spouses experiencing violence from their own parents in childhood were more likely to direct deprecation and physical and verbal aggression toward their partners than those not experiencing it. They were less likely to show them their support and commitment to building relationships. The study also showed that those who experienced childhood violence as a result of participating in the psycho-educational classes of the School for Parents changed their parenting attitudes from abnormal to normal to some extent. They began to show more acceptance and understanding of their children's right to develop autonomy, they also became more consistent and made excessive demands on them less often. The study confirmed that it is possible to weaken and even stop the process of intergenerational transmission of violence against children through a psycho-educational form of family support.

Keywords:

family, intergenerational transmission, domestic violence, School for Parents, psychoeducation

Bandura, A. (2007) Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Błasiak, A. (2012) Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Browne, K., Herbert, M. (1999) Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  Google Scholar

Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003) Psychologia zaburzeń. T. 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  Google Scholar

Faber, A., Mazlish, E. (1993) Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
  Google Scholar

Farnicka, M., Liberska, H. (2014) ‘Transmisja międzypokoleniowa – procesy zachodzące na styku pokoleń’ in Janicka, I., Liberska, H. (ed) Psychologia rodziny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 185–202.
  Google Scholar

Glaser, D. (2011) ‘Jak sobie radzić z problemem krzywdzenia i zaniedbywania emocjonalnego – dalszy rozwój ram konceptualnych (FRAMEA)’, Dziecko krzywdzone, 4(37), pp. 18–36.
  Google Scholar

Gordon, T. (1994) Wychowanie bez porażek, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
  Google Scholar

Gueguen, C. (2015) Wychowanie szczęśliwego dziecka w świetle rewolucyjnych odkryć naukowych. Warszawa: Amber.
  Google Scholar

Halemba, K., Izdebska, A. (2009) ‘Kary fizyczne w wychowaniu dzieci – uwarunkowania i konsekwencje’, Dziecko krzywdzone, 3(28), pp. 6–31.
  Google Scholar

Harwas-Napierała, B. (2008) Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  Google Scholar

Iwaniec, D. (2012) ‘Emocjonalne krzywdzenie dzieci’, Dziecko krzywdzone, 2(39), pp. 29–47.
  Google Scholar

Kaźmierczak, M., Plopa, M. (2008) Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej. Warszawa: Vizja Press&IT.
  Google Scholar

Kmiecik-Baran, K. (1998) ‘Przemoc wobec dzieci – diagnoza i interwencja’ in Papież, J., Płukis, A. (ed.) Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 363–385.
  Google Scholar

Kolankiewicz, M. (2012) ‘Zaniedbywanie dzieci’, Dziecko krzywdzone, 2(39), pp. 81–94.
  Google Scholar

Komorowska-Pudło, M. (2019) Środowisko wychowawcze domu rodzinnego a relacje małżeńskie w dorosłym życiu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
  Google Scholar

Kowalski, W.S. (1983) Kwestionariusz stosunków między rodzicami a dziećmi A.Roe i M.Siegelmana. Podręcznik. Warszawa: Wydawnictwo Radia i Telewizji.
  Google Scholar

Makaruk, K., Drabarek, K. (2022) Postawy wobec kar fizycznych i ich stosowanie. Raport z badań. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
  Google Scholar

Mazur, J. (2002) Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  Google Scholar

Mellibruda, J. (2005) ‘Wybrane problemy patologii życia rodzinnego’ in Strelau, J. (ed.) Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 750–765.
  Google Scholar

Ogińska-Bulik, N. (2013) Pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych, czyli kiedy łzy zamieniają się w perły. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  Google Scholar

Plopa, M. (2006) Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  Google Scholar

Pospiszyl, I. (1994) Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  Google Scholar

Przetacznik-Gierowska, M. (1998) ‘Psychologia wychowania’ in PrzetacznikGierowska, M., Włodarski Z. Psychologia wychowawcza, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Report of the Consultation on Child Abuse Prevention (1999). WHO
  Google Scholar

Rostowska, T. (1995) Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Sabatelli, R.M., Bartle-Haring, S. (2003) ‘Family-of-origin Experiences and Adjustment in Married’, Journal of Marriage and Family 1(65), pp. 159–169.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2003.00159.x   Google Scholar

Sakowska, J. (1999) Szkoła dla rodziców i wychowawców. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
  Google Scholar

Sochocki, M.J. (2005) ‘Szkoła dla Rodziców’, Remedium, 11–12(153–154), pp. 5–7.
  Google Scholar

Sochocki, M.J. (2008) ‘Szkoła dla Rodziców i Wychowawców w badaniach ewaluacyjnych’, Remedium, 4(182), pp. 16–18.
  Google Scholar

Sochocki, M.J. (2009) ‘Szkoła dla Rodziców i Wychowawców w badaniach ewaluacyjnych – cz. II’, Remedium, 3(193), pp. 1–3.
  Google Scholar

Ustawa Kodeks karny z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997 nr 88, poz. 553).
  Google Scholar

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. nr 9, poz. 59, z późn. zm.).
  Google Scholar

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. nr 180, poz. 1493. z póź. zm.).
  Google Scholar

Widera-Wysoczańska, A. (2011) ‘Istota traumy prostej i złożonej’, in Widera-Wysoczańska, A., Kuczyńska A., Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje, Warszawa: Difin, pp. 21–63.
  Google Scholar

Young, J.E, Klosko, J.S., Weishaar, M.E. (2015) Terapia schematów. Przewodnik praktyka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  Google Scholar


Published
2024-01-27

Cited by

Komorowska-Pudło, M. (2024). Psychoeducation in the School for Parents as a form of counteracting the transmission of intergenerational violence in the process of family upbringing. Family Forum, 13, 373–401. https://doi.org/10.25167/FF/5067

Authors

Marta Komorowska-Pudło 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2024 Family Forum

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.