Communication in Families of Origin in the Concept of David H. Olson’s Circumplex Model and the Self-Esteem of Young Adults Growing Up in Them
dr hab. Marta Komorowska-Pudło, prof. USz
Uniwersytet Szczeciński, Instytut Nauk TeologicznychAbstract
The research presented in the article focused on the context of shaping self-esteem in individuals raised in households with varying levels of family communication. The research objective was to determine the levels of general self-esteem and specific self-esteem in adults who grew up in families with different levels of cohesion, flexibility, and communication. The study was conducted among 252 men and 252 women using a diagnostic survey, employing David H. Olson's Family Assessment Scales and the Multidimensional Self-Esteem Inventory by Edward J. O'Brien and Seymour Epstein. The research confirmed weak to moderate correlations between the quality of communication in families of origin and the level of self-esteem in adulthood. The findings indicate that the more effective the communication in families of origin, the higher the self-esteem of young adults. Conversely, the less effective the communication, the lower their self-esteem. The conclusions lead to recommendations for improving parents' communication skills, which would, in turn, enhance their children's communication abilities and strengthen their self-esteem and sense of self-worth.
Keywords:
communication, family, family communication, self-esteem, child and youth developmentReferences
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B. and Proctor II, R.F. (2011) Relacje interpersonalne: proces porozumiewania się. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Google Scholar
Bee, H. (2004) Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Google Scholar
Czub, T. and Stawicka, M. (2007) ‘Wrażliwość macierzyńska – charakterystyka, uwarunkowania i możliwość wspierania’ in J. Patkiewicz (ed.) Rola więzi w rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, Wrocław: Studio Wydawniczo-Typograficzne „Typoscript”: Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem. Oddział Wojewódzki, pp. 31–45.
Google Scholar
Fecenec, D. (2008) MSEI – Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar
Fedeli, M. (2004) Temperamenty, charaktery, osobowości, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Fila-Janowska, A. (2009) Samoocena autentyczna. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Google Scholar
Gordon, T. (1994) Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Google Scholar
Grzesiuk, L. and Jakubowska, U. (2005) ‘Podejście komunikacyjne. Szkoła z Palo Alto i szkoła mediolańska’, in L. Grzesiuk and H. Suszek (eds) Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Eneteia, pp. 191–195.
Google Scholar
Harwas-Napierała, B. (2008) Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Kaźmierczak, M. and Plopa, M. (2008) Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej, Warszawa: Vizja Press&IT.
Google Scholar
Kofta, M. and Doliński, D. (2002) ‘Poznawcze podejście do psychologii’ in J. Strelau (ed.) Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom II, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 561–600.
Google Scholar
Komorowska-Pudło, M. (2017) ‘Wielowymiarowa analiza samooceny młodych dorosłych o różnych stylach przywiązaniowych’ in K. Lubiewska (ed.) Przywiązanie, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, pp. 87–102.
Google Scholar
Komorowska-Pudło, M. (2019) Środowisko wychowawcze domu rodzinnego a relacje małżeńskie w dorosłym życiu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Google Scholar
Kozielecki, J. (1986) Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Lindenfield, G. (2005) Poczucie własnej wartości. Łódź: Ravi.
Google Scholar
Margasiński, A. (2011) Model Kołowy i skale FACES jako narzędzie badania rodziny. Historia, rozwój i zastosowanie. Częstochowa: Akademia im. J. Długosza.
Google Scholar
Margasiński, A. (2013) Skale Oceny Rodziny. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar
Mietzel, G. (2003) Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Muszyński, H. (1983) Rozwój moralny. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Nęcki, Z. (1998) ‘Komunikacja interpersonalna’ in W. Szewczuk (ed.) Encyklopedia psychologii. Warszawa: Fundacja Innowacja, pp. 49–154.
Google Scholar
Nęcki, Z. (2000) Komunikacja międzyludzka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Antykwa.
Google Scholar
Niebrzydowski, L. (1976) O poznawaniu i ocenie samego siebie, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Niebrzydowski, L. (1989) Psychologia wychowawcza. Warszawa: PWN.
Google Scholar
O’Brien, E.J. and Epstein, S. (2009) MSEI. Wielowymiarowy kwestionariusz samooceny. Podręcznik. 2nd edn. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar
Olson, D.H. (2000), ‘Circumplex Model of Marital and Family Systems’, Journal of Family Therapy, 22(2), pp. 144–167. Available at: https://doi.org/10.1111/1467-6427.00144.
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-6427.00144
Google Scholar
Olson, D.H. (2013) Kwestionariusz FACES IV i Model Kołowy. Badanie walidacyjne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar
Pervin, L.A and John, O.P. (2002) Osobowość. Teorie i badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Plopa, M. (2006) Więzi w małżeństwie i rodzinie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Plopa, M. (2008) Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Radochoński, M. (1999) ‘Systemowa charakterystyka środowiska rodzinnego wielokrotnych sprawców czynów przestępczych’, Roczniki Socjologii Rodziny, 11, pp. 155–173.
Google Scholar
Rostowska, T. (2008) Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Ryś, M. (1996) ‘Jakość małżeństwa a komunikowanie się małżonków i sposoby rozwiązywania wzajemnych konfliktów’, Problemy Rodziny, 5, pp. 5–16.
Google Scholar
Ryś, M. (1998) Konflikty w rodzinie niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Google Scholar
Ryś, M. (1999) Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Google Scholar
Satir, V. (2000) Rodzina. Tu powstaje człowiek, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Siek, S. (1986) Formowanie osobowości. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Google Scholar
Szewczuk (1985) ‘Miłość’ in W. Szewczuk (ed.) Słownik Psychologiczny. 2nd edn. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Szpitalak, M. and Polczyk, R. (2015) Samoocena: geneza, struktura, funkcje i metody pomiaru. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Wegscheider-Cruse, S. (2007) Poczucie własnej wartości. Jak pokochać siebie? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Ziemska, M. (2009) Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Authors
dr hab. Marta Komorowska-Pudło, prof. USzStatistics
Downloads
License
Copyright (c) 2025 Family Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Marta Komorowska-Pudło, Family conditions of deferring independence from parents by young adults , Family Forum: Vol. 12 (2022): Przemiany rodziny
- Marta Komorowska-Pudło, Psychoeducation in the School for Parents as a form of counteracting the transmission of intergenerational violence in the process of family upbringing , Family Forum: Vol. 13 (2023): Family Support