Opublikowane: 2024-01-27

Psychoedukacja rodziców w przeciwdziałaniu transmisji pokoleniowej przemocy w rodzinie

dr hab. Marta Komorowska-Pudło
Family Forum
Dział: Wsparcie Rodziny / Family Support
DOI https://doi.org/10.25167/FF/5067

Abstrakt

Przemoc wobec dzieci w rodzinie to problem obserwowany przez stulecia. Jednym ze źródeł traktowania jej jako powszechnego, a przez wielu jako naturalnego sposobu wychowania, jest przekaz międzypokoleniowy. Obserwowanie w dzieciństwie przemocowych zachowań rodziców i naśladowanie ich w dorosłości wiąże się ze zjawiskiem transmisji międzypokoleniowej takich form relacji rodzinnych. W badaniach zaprezentowanych w artykule potwierdzono wysokie prawdopodobieństwo takiej transmisji. Dorośli małżonkowie doświadczający w dzieciństwie przemocy od własnych rodziców częściej niż nie doświadczający jej kierowali do swoich partnerów deprecjację oraz agresją fizyczną i werbalną. Rzadziej okazywali im swoje wsparcie i zaangażowanie w budowanie relacji. W badaniach ukazano także, że osoby doświadczające przemocy w dzieciństwie w wyniku uczestnictwa w zajęciach psychoedukacyjnych Szkoła dla Rodziców w pewnym stopniu zmieniły swoje postawy rodzicielskie z nieprawidłowych na prawidłowe. Zaczęły przejawiać wobec dzieci więcej akceptacji i zrozumienia ich prawa do rozwoju autonomii, stały się też bardziej konsekwentne i rzadziej stawiały wobec nich nadmierne wymagania. Badania potwierdziły, że istnieje możliwość osłabienia, a nawet zatrzymania procesu transmisji międzypokoleniowej przemocy wobec dzieci poprzez psychoedukacyjną formę wsparcia rodziny.

Słowa kluczowe:

rodzina, transmisja międzypokoleniowa, przemoc, Szkoła dla Rodziców, psychoedukacja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Komorowska-Pudło, M. (2024). Psychoedukacja rodziców w przeciwdziałaniu transmisji pokoleniowej przemocy w rodzinie. Family Forum, 13, 373–401. https://doi.org/10.25167/FF/5067

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.