Opublikowane: 2020-02-27

Doświadczanie rodzicielstwa we wczesnej dorosłości

Ewa Małgorzata Przybylska , Danuta Wajsprych
Family Forum
Dział: Varia (o rodzinie)
DOI https://doi.org/10.25167/FF/1094

Rekonstrukcja fenomenograficzna w badaniach edukacyjnych

Abstrakt

W artykule podjęto próbę przedstawienia sposobów doświadczania rodzicielstwa przez 17 młodych dorosłych, którzy stali się matkami/ojcami. Badanie przeprowadzono metodą fenomenograficzną. Jego celem było dokonanie opisu sposobu znaczeń, jakie młodzi rodzice nadają fenomenowi rodzicielstwa, co dla nich znaczy bycie rodzicem. Za twórcami fenomenograficznej metody badań przyjęto epistemologiczne założenie, że nie ma innego świata jak ten, którego człowiek doświadcza. Rodzinę uznano za szczególne miejsce uczenia się i doświadczania świata, które jawi się w świadomości młodych dorosłych jako koncepcja rodzicielstwa. Szczegółowe kategorie opisu, ujawniające koncepcje doświadczania rodzicielstwa okazały się dyskursywne i silnie powiązane z kontekstem. Ewidencyjnie zaznaczyła się kategoria ambiwalencji, co oznacza, że rodzicielstwo rozkłada się między skrajami doświadczenia i znacznie wykracza poza edukacyjny kontekst wychowania. Okoliczności towarzyszące doświadczaniu rodzicielstwa są silnie związane z przekazami kulturowymi wysyłanymi do grup i jednostek przez różnego rodzaju agendy świata społecznego. Nasi rozmówcy okazali się całkowicie w nie uwikłani. Utwierdza to w przekonaniu, że problem praktyki edukacyjnej związanej z doświadczeniem rodzicielstwa lokuje ją w świecie współczesnej kultury, rozdartej wieloznacznością, chaosem zmieniających się ofert, nasyconej złożonością kultury, „odwracalnej”, której treści podlegają ciągłej rekonstrukcji. Dostarcza to istotnych przesłanek do budowania teorii uczenia się przez całe życie.

Słowa kluczowe:

rodzina, ambiwalencja, wieloznaczność przekazu kulturowego, cykl życia, wczesna dorosłość

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Przybylska, E. M., & Wajsprych, D. (2020). Doświadczanie rodzicielstwa we wczesnej dorosłości: Rekonstrukcja fenomenograficzna w badaniach edukacyjnych. Family Forum, 9, 151–172. https://doi.org/10.25167/FF/1094

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.