Opublikowane: 2024-01-27

Sytuacja życiowa ludzi starszych w perspektywie edukacyjnej

Tomasz Różański
Family Forum
Dział: Wsparcie Rodziny / Family Support
DOI https://doi.org/10.25167/FF/3508

Abstrakt

Kontekstem badań był edukacyjny wymiar sytuacji życiowej ludzi starszych. Sytuacja życiowa seniorów może zależeć od rozmaitych czynników. Jednym z nich jest podejmowana przez nich aktywność. Szczególną rolę w tym obszarze odgrywa szeroko rozumiana aktywność edukacyjna. Może ona stanowić ważny czynnik zmiany (poprawy) sytuacji życiowej  osób w starszym wieku.

Celem badań było ukazanie roli edukacji (aktywności edukacyjnej) jako czynnika zmiany sytuacji życiowej ludzi starszych.

Zastosowaną metodą badawczą była analiza danych zastanych, uwzględniającą w szczególności publikacje z zakresu gerontologii społecznej i oświatowej oraz pedagogiki społecznej.

Wyniki badań wskazały na istotną rolę edukacji (aktywności edukacyjnej) jako czynnika zmiany sytuacji życiowej ludzi starszych, a także potrzebę podejmowania różnorakich działań w zakresie aktywizacji edukacyjnej seniorów i wspomagania ich wszechstronnego rozwoju. Szczególną rolę w tej sferze powinny odgrywać instytucje oraz organizacje edukacyjne, kulturalne i pomocowe, środki masowego przekazu, a także same środowiska senioralne.

Wnioski z badań były takie, że podejmowanie zróżnicowanych działań edukacyjnych i pomocowych (wspierających) przyczynia się do zwiększenia możliwości osób starszych w zakresie wpływania na własną sytuację życiową oraz podnoszenia jakości swojego życia.

Słowa kluczowe:

aktywizacja, aktywność, człowiek starszy, edukacja, sytuacja życiowa, wspomaganie rozwoju

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Różański, T. (2024). Sytuacja życiowa ludzi starszych w perspektywie edukacyjnej. Family Forum, 13, 403–417. https://doi.org/10.25167/FF/3508
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.