Triduum eklezjalne
Mateusz Pakuła
a:1:{s:5:"pl_PL";s:8:"Szczecin";}Abstrakt
Kościół to rzeczywistość złożona stanowi bowiem wspólnotę żyjących, którzy są pielgrzymami na drodze wiary, także tych, którzy zmarli, ale nie okazali się w momencie śmierci dostatecznie godnie, by oglądać Boga i zostają poddani oczyszczeniu oraz tych wszystkich, którzy na ziemi dali świadectwo wiary żyjąc nią i starając się upodobnić do Chrystusa, osiągnęli chwałę nieba. Wszystkie te trzy „stany” Kościoła łączy to samo dążenie, aby osiągnąć życie wieczne. Przedmiotem artykułu jest wykazanie na podstawie tekstów euchologijnych trzech celebracji roku liturgicznego kompleksowego obrazu rzeczywistości Kościoła – Ludu Bożego. Są to: Uroczystość Wszystkich Świętych (1 listopada), Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych (2 listopada) oraz Rocznica poświęcenia własnego kościoła (data konsekracji lub jeśli data nie jest znana ostatnia niedziela października). Biorąc pod uwagę fakt, że niniejszy temat podejmują trzy celebracji wydaje się zasadnym, by użyć wobec tego faktu terminu: „triduum eklezjalnego”. Nie należy rozumieć terminu triduum jako tożsamy ze Świętym Triduum Paschalnym. Owo triduum rozumie się jako potrójną rzeczywistość wspólnoty wierzących, a nie jako trójetapową celebrację Misterium Paschalnego Chrystusa, która wieńczy okres Wielkiego Postu.
Słowa kluczowe:
triduum eklezjalne, euchologia, Kościół, wspólnota wierzących, Kościół pielgrzymujący, Kościół oczyszczający się, Kościół triumfującyBibliografia
Baron Arkadiusz. Pietras Henryk. 2007. Dokumenty Soborów Powszechnych, tekst grecki, łaciński, polski. t. IV/1. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Borowski Władysław. 1983. Psalmy. Komentarz biblijno-ascetyczny. Kraków: Wydawnictwo oo. Karmelitów Bosych.
Google Scholar
Cezary z Arles. 1736. De antiquis ecclesiae ritibus. Tomus secundus, Sermo in dedicatione templi. Antuerpiae. kol. 786.
Google Scholar
Codex Theodosianus 16. 5. 4 .W Corpus Christianorum. Series Latina. 148. 50.
Google Scholar
Fros Henryk. 1980. Wprowadzenie do Mszy o świętych. t. I. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Google Scholar
Gesteira Manuel. 1989. „Wierzę w świętych obcowanie”: Communio 9. nr 3 (51). 3-39.
Google Scholar
Jungmann Ioseph A. 1963. Missarum Sollemnia. t. II, Torino.
Google Scholar
Katechizm Kościoła katolickiego. 2002. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Kelly John N. D. 1980. Primitivos Credos Cristianos. Salamanca: Ed. Secretariado Trinita-rio.
Google Scholar
Kunzler Michael. 1999. Liturgia Kościoła. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Mszał rzymski dla diecezji polskich. 2012. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Nowak Jacek. 2008. Rok liturgiczny ikoną ontyczności Kościoła. W Introibo ad altare Dei: księdzu profesorowi Stefanowi Koperkowi CR z okazji 70-lecia urodzin i 45-lecia ka-płań stwa. Red. Stanisław Szczepaniec. Jarosław Superson. Janusz Mieczkowski. Kraków: Papieska Akademia Teologiczna. 373-380.
Google Scholar
Nowak Jacek. 2010. Kapłaństwo ministerialne w służbie kapłaństwa wspólnego, W Sacerdos alter Christus. Kapłan w życiu i posłudze Kościoła na progu Trzeciego Tysiąclecia. Księga jubileuszowa z okazji siedemdziesiątych urodzin ks. prof. zw. dr. hab. Władysława Nowaka. Red. Sławomir Ropiak. Michał Tunikiewicz. Olsztyn: Wydział Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar
Nowak Jacek. 2020. Święci w Misterium Paschalnym Chrystusa. Poznań:Pallottinum.
Google Scholar
Obrzędy poświęcenia kościoła i ołtarza. 2001. Katowice: Księgarnia Św. Jacka.
Google Scholar
Orygenes. Homilia pierwsza. 2000. W Homilie o księgach Izajasza i Ezechiela. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Sobór Watykański II. 2002. Konstytucja dogmatyczna o Kościele. Poznań:Pallottinum. 104-163.
Google Scholar
Sobór Watykański II. 2002. Konstytucja o liturgii świętej. Poznań: Pallottinum. 48-78
Google Scholar
Stachowiak Lech. 1991. Księga Izajasza I. Tłumaczenie. wstęp i komentarz. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Google Scholar
Szczych Jan. 2015. O nich zawsze święta Matka Kościół pamięta: liturgiczna klasyfikacja zmarłych w intercessiones modlitw eucharystycznych Mszału rzymskiego dla diecezji polskich: LitS 21. nr 1. 89-106.
Google Scholar
Vagaggini Cipriano. 1999. Il senso teologico della liturgia. Cinisello Balsamo.
Google Scholar
Witczyk Henryk. 2003. Pascha Jezusa odpowiedzią Boga na grzech świata. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Autorzy
Mateusz PakułaStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.