Formularze Mszy świętych na Rok Jubileuszowy
Teologia modlitw
Dawid Makowski
a:1:{s:5:"pl_PL";s:52:"Akademia Katolicka w Warszawie - Collegium Bobolanum";}Abstrakt
Prezentowany artykuł przedstawia teologię modlitw nowych formularzy mszalnych, przeznaczonych do stosowania w Roku Jubileuszowym. Są to szczególnego rodzaju oracje, wskazujące na znaczenie roku świętego w życiu Kościoła, który dość mocno pochyla się nad znaczeniem chrześcijańskiego rozumienia nadziei. Niniejszy artykuł ma za cel podkreślić wieloaspektowość nowych formularzy mszalnych, podkreślając przy tym ich związek z tematem jubileuszu. W ten sposób podzielono tekst na trzy części, traktujące kolejno o trzech nowych formularzach. Dzięki temu możliwe jest dostrzeżenie myśli teologicznej, zawartej w tych oracjach, a co za tym idzie – bardziej świadomego celebrowania liturgii. Ona to bowiem stanowi ośrodek wiary Kościoła.
Słowa kluczowe:
Rok Jubileuszowy, Nadzieja, Liturgia, Formularze mszalne, Papież FranciszekBibliografia
I. Źródła:
Google Scholar
Abbo Sangermanensis. 1853. Sermones. W Patrologia Latina. Vol. 132. Red. J.-P. Migne, 761-778. Paris.
Google Scholar
Absalon Sprinckirsbacensis. 1855. Sermones. W Patrologia Latina. Vol. 211. Red. J.-P. Migne, 13-294. Paris.
Google Scholar
Augustinus. 1841. Contra duas epistolas Pelagianorum. W Patrologia Latina. Vol. 44. Red. J.-P. Migne, 550-638. Paris,
Google Scholar
Augustinus. 1845. Enchiridion. W Patrologia Latina. Red. J.-P. Migne, 234-288. Paris.
Google Scholar
Augustinus. 1863. Sermones. W Patrologia Latina. Vol. 28. Red. J.-P. Migne, 23-1482. Paris.
Google Scholar
Augustinus. 1841. Tractatus in Ioannis Evangelium. W Patrologia Latina. Vol. 34. Red. J.-P. Migne, 1379-1977. Paris.
Google Scholar
Beda Venerabilis. 1850. Expositio super Acta Apostolorum. W Patrologia Latina. Red. J.-P. Migne, 937-996. Paris.
Google Scholar
Benedictus XVI. 2007. Adhortationo Apostolica Postsynodalis „Sacramentum Caritatis”, Roma.
Google Scholar
Corpus Orationum. 1946. Vol. VIII. Turnholti.
Google Scholar
Dykasteria ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Dykasteria ds. Ewangelizacji Sekcja ds. Instytutów Ewangelizacji w Świecie. 2024. Teksty liturgiczne. Watykan.
Google Scholar
Epiphanius. 1864. Homilia II in Sancto et Magno Sabbato. W Patrologia Græca. Vol. 43. Red. J.-P. Migne, 439-463. Paris.
Google Scholar
Franciscus. 2024. „Spes non confundit”. Bulla indictionis Iubilæi Ordinarii Anni MMXXV. Roma.
Google Scholar
Ioannes Paulus II. 1995. Litteræ Encyclicæ „Evangelium Vitæ”. Roma.
Google Scholar
Katechizm Kościoła Katolickiego. 1992. Poznań.
Google Scholar
Liber Sacramentorum Romanæ Æclesiæ Ordinis Anni Circuli (Cod. Vat. Reg. Lat. 316/Paris Bibl. Nat. 7193, 41/56). 1981. Red. Leo Cunibert Mohlberg. Roma.
Google Scholar
Missale Aquileyensis Ecclesie (1517). 2007. A cura di G. Peressotti. Città del Vaticano.
Google Scholar
Piotr Lombard. 2015. Cztery księgi sentencji. Przekł. Julian Wojtkowski. Olssztyn.
Google Scholar
Richardus S. Victoris. 1855. De Emmanuel, W Patrologia Latina. Vol. 196. Red. J.-P. Migne, 601-666. Paris.
Google Scholar
Sobór Watykański II. 1963. Konstytucja duszpasterska o Kościele i świecie współczesnym „Gaudium et spes”. Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.
Google Scholar
Sobór Watykański II. 1963. Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”. Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2974
Google Scholar
Walther Ruspi. 2004. „Ewangelia jako potwierdzenie praw człowieka”. Communio 24 (3): 16-32.
Google Scholar
II. Opracowania:
Google Scholar
Adam Młynarczyk. 2016. „Zarys historyczny obrzędu Mandatum i jego teologia w świetle dekretu Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów In Missa in Cena Domini”. Veritati et Caritati 7: 677-691.
Google Scholar
Andrzej Franciszek Dziuba. 2013. „Duchowość eucharystyczna”. Wrocławski Przegląd Teologiczny 21 (1): 9-22.
Google Scholar
Anna Czajka. 2022. Fratelli tutti – słowa życia. W Powszechne braterstwo a lokalna przyjaźń. Wokół encykliki „Fratelli tutti”. Red. Z. Agnieszka, W. Artur, 107-139. Warszawa.
Google Scholar
Andrzej S. Jasiński. 2017. „Rok jubileuszowy w tradycji biblijnej”. Scriptura Sacra 21: 43-52.
DOI: https://doi.org/10.25167/ScrS/4159
Google Scholar
Andrzej Żarkowski. 2022. „Eucharystia jako centrum chrześcijańskiego życia w nauczaniu papieży: Jana Pawła II, Benedykta xVI i Franciszka”. Sympozjum 24 (2): 165-192.
DOI: https://doi.org/10.4467/25443283SYM.22.019.17387
Google Scholar
Antoni Tronina. 1980. „Symbolika światła w Nowym Testamencie”. Częstochowskie Studia Teologiczne 8: 129-134.
Google Scholar
Bartosz Trojanowski. 2022. „Równość kobiety i mężczyzny w godności i prawie do sakramentów ze szczególnym uwzględnieniem święceń i małżeństwa”. Polonia Sacra 26 (3): 29-52.
DOI: https://doi.org/10.15633/ps.26302
Google Scholar
Bogdan Kulik. 2023. „Odpusty jako realna pomoc w przemianie życia”. Polonia Sacra 27 (1): 101-120.
DOI: https://doi.org/10.15633/ps.27105
Google Scholar
Bogusław Migut. 2010. „Misteryjna natura liturgii”. Roczniki Liturgiczno-Homiletyczne 1: 159-183.
Google Scholar
Cuthbert Johnson. 1996. The sources of the Roman Missal (1975). Roma.
Google Scholar
Czesław S. Bartnik. 2010. „Chrystologia świata w prologu Ewangelii według św. Jana”. Teologa w Polsce 4 (2): 189-195.
DOI: https://doi.org/10.31743/twp.2010.4.2.01
Google Scholar
Elżbieta Kotkowska. 2015. Nicejskie ὁμοούσιος w procesie inkulturacji wiary w Bóstwo Syna. Studium teologicznofundamentalne na tle tradycji. Poznań.
Google Scholar
Dawid Makowski. 2024. „Lex orandi – lex credendi in the Roman Liturgy: Using the Example of the 1965 Renewal of the Good Friday Universal Prayer”. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 44 (1): 59-74.
DOI: https://doi.org/10.25167/sth.5411
Google Scholar
Henryk Witczyk. 2002. „Eucharystia – sakrament zbawienia dla wielu”. Verbum Vitae 1: 123-154.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.1315
Google Scholar
Henryk Witczyk. 2007. „Kapłańska misja ochrzczonych w świecie (Hbr 13, 16; 10, 22-25)”. Verbum Vitae 12: 101-120.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.1449
Google Scholar
Henryk Witczyk. 2018. „Wieczerza Pańską – <> Chrystusowej męki, śmierci i zmartwychwstania jako ekspiacyjnej ofiary <> i ofiary Nowego Przymierza (1 Kor 11, 23-27; Łk 22, 19-20)”. The Biblical Annals 8 (4): 545-565.
DOI: https://doi.org/10.31743/ba.2018.8.4.02
Google Scholar
Henryk Wójtowicz. 1986. „Nadzieja w postawie ludzkiej w świetle wypowiedzi Tertuliana”. Vox Patrum 6: 176-181.
DOI: https://doi.org/10.31743/vp.10472
Google Scholar
Irena Grochowska. 2020. „Wiara jako cnota intelektualna według Świętego Tomasza z Akwinu”. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 4 (44): 7-22.
Google Scholar
Jacek Bramorski. 2008. „Cnoty teologalne w życiu moralnym chrześcijanina”. Studia Gdańskie 23: 31-75.
Google Scholar
Jacek Froniewski. 2011. Teologia anamnezy eucharystycznej jako pamiątki uobecniającej ofiarę Chrystusa i jej implikacje ekumeniczne. Wrocław.
Google Scholar
Jan Józef Janicki. 1997-1998. „Sakramentarz Gelazjański (Reginensis Latinus 316) – Zarys roli i znaczenia najstarszego Mszału Kościoła”. Folia Historica Cracoviensia 4-5: 139-151.
DOI: https://doi.org/10.15633/fhc.1304
Google Scholar
Jan Józef Janicki. 2013. „Misterium Paschalne Chrystusa uobecniane w liturgii według <>”. Kieleckie Studia Teologiczne 12: 59-85.
Google Scholar
Jan Kazimierz Przybyłowski. 2016. „Pokój jako misja Kościoła”. Roczniki Teologiczne 63 (6): 131-144.
DOI: https://doi.org/10.18290/rt.2016.63.6-9
Google Scholar
Jan Tyrawa. 2000. „Kult eucharystyczny”. Wrocławski Przegląd Teologiczny 8 (2): 23-36.
Google Scholar
Janusz Królikowski. 2017. „Jezus Chrystus – jedyny Pośrednik stworzenia i zbawienia”. Studia Gnesnensia 31: 73-84.
Google Scholar
Janusz Lekan. 2012. „Jezus Chrystus, Zbawiciel człowieka. Teologia pośrednictwa Josepha Ratzingera”. Roczniki Teologii Dogmatycznej 4: 73-97.
Google Scholar
Janusz Lemański. 2022. „<>. Błogosławieństwo Aaronowe (Lb 6, 22-27), jego źródła i znaczenie”. Rocznik Skrzatuski 10: 13-36.
Google Scholar
Janusz Nawrot. 2003. „Cnoty kardynalne i teologalne w Listach Powszechnych”. Poznańskie Studia Teologiczne 15: 63-89.
Google Scholar
Jerzy Szymik. 2013. „<>. Eucharystyczna eklezjologia J. Ratzingera/Benedykta XVI”. Roczniki Teologii Dogmatycznej 5: 75-94.
Google Scholar
Joanna Kiersztejn. 2024. „Dać pokój ziemi. Egzegeza wybranych tekstów Nowego Testamentu”. Humaniora. Czasopismo Internetowe 1 (45): 27-39.
DOI: https://doi.org/10.14746/h.2024.1.2
Google Scholar
Josep María Montiu de Nuix. 2024. „La butlla Spes non confundit convocant el Jubileu de 2025”. Temes d’avui: revista de teologia i qüestions actuals 70: 51-55.
Google Scholar
Józef Marian Kozyra. 2013. „Abraham – Ojcem żywej wiary według Listu św. Jakuba”. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 46 (2): 264-275.
Google Scholar
Józef Myśków. 1979. „Teksty prymacjalne w interpretacji współczesnych teologów prawosławnych”. Collectanea Theologica 49 (3): 23-50.
Google Scholar
Józef Naumowicz. 2000. „Wcielenie Boga i zbawienie człowieka. Złota reguła soteriologii patrystycznej”. Warszawskie Studia Teologiczne 13: 17-30.
Google Scholar
Kamil Edward Duszek. 2020. „Bóg jako absolutna przyszłość. Czy metafizyka przyszłości Johna Haughta jest zgodna z wizją biblijną?”. Teologiczne Studia Siedleckie 17 (17): 110-127.
Google Scholar
Karol Klauza. 2005. „Bóg człowiekiem, Bóg chlebem, Bóg rzeczą. Granice chrystusowej kenozy od Wcielenia przez Eucharystię po ikonę”. Roczniki Teologiczne 52 (2): 17-35.
Google Scholar
Konstanty J. Pruszyński. 2000. „Eucharystia zadatkiem życia wiecznego”. Studia Teologiczne 18: 165-185.
Google Scholar
Krzysztof Janiak. 1999. „Bóg się rodzi”. Wrocławski Przegląd Teologiczny 7 (1): 266-267.
Google Scholar
Laurent Lavaud. 2004. „Radość pełna nadziei”. Communio 24 (6): 11-26.
Google Scholar
Małgorzata Zarębska. 2016. Wiara, miłość, nadzieja. Nauka papieża Benedykta XVI wobec przeobrażeń społecznych współczesnego świata. W Studia Humanistyczno-Społeczne. T. 15. Red. R. Kubicki, W. Saletra, 165-177. Kielce.
Google Scholar
Marek Dziewiecki. 2015. „Owoce nawrócenia: radość i nadzieja”. Zeszyty Formacji Katechetów 59 (3): 35-51.
Google Scholar
Marian Pastuszko. 1999. „Odpusty (kanony 992-997)”. Prawo Kanoniczne: kwartalnik prawno-historyczny 42 (3-4): 63-197.
DOI: https://doi.org/10.21697/pk.1999.42.3-4.04
Google Scholar
Mariusz Szypa. 2016. „Nadzieja zbawienia w liturgii pogrzebu dzieci”. Liturgia Sacra 22 (2): 457-482.
Google Scholar
Missale Romanum ex decreto Sacrosancti Oecumenici Concilii Vaticani II instauratum auctoritate Pauli pp. VI promulgatum Ioannis Pauli pp. II cura recognitum. Editio typica tertia (reimpressio emendata). 2008. Roma.
Google Scholar
Nicola Bux. 1988. „Jedność i katolickość Kościoła powszechnego w Kościołach partykularnych”. Communio 8 (2): 104-115.
Google Scholar
Piotr Tomasik. 2023. „Kościół jako lud Boży. Znaczenie obrazu i konieczne zastrzeżenia”. Studia Katechetyczne 19: 59-74.
DOI: https://doi.org/10.21697/sk.2023.19.2
Google Scholar
Robert Ptak. 2007. „Kościół w służbie Królestwa Bożego: trynitarny i eklezjologiczny wymiar zbawienia człowieka”. Prawo Kanoniczne: kwartalnik prawno-historyczny 50 (1-2): 213-229.
DOI: https://doi.org/10.21697/pk.2007.50.1-2.10
Google Scholar
Roman E. Rogowski. 1997. „Eucharystia buduje Kościół”. Wrocławski Przegląd Teologiczny 5 (1): 103-110.
Google Scholar
Ryszard Rubinkiewicz. 1995. „Zmartwychwstanie Chrystusa – zmartwychwstanie nasze”. Roczniki Teologiczne 42 (1): 85-93.
Google Scholar
Ryszard Skrzyniarz. 2001. „Jubileusze w Kościele Katolickim (1300-2000)”. Roczniki Teologiczne 48 (4): 315-327.
Google Scholar
Sebastian Kreczmański. 2022. „<> – Opis i zawartość”. Studia Pastoralne 18: 259-270.
Google Scholar
Seweryn Rosik. 1993. „<> w Chrystusie”. Roczniki Teologiczne 40 (3): 41-51.
Google Scholar
Sławomir Zalewski. 2004. „Spełnienie ludzkich pragnień według Enarrationes in Psalmos świętego Augustyna”. Roczniki Teologiczne 51 (5): 77-95.
Google Scholar
Stanisław Hałas. 1998. „Biblijno-teologiczny sens jubileuszu w Kościele”. Sympozjum 1 (2): 7-16.
Google Scholar
Stanisław Hałas. 2016. „Szukać pokoju i dążyć do niego (1 P 3, 11). Pojęcie pokoju w Listach św. Piotra”. Verbum Vitæ 30: 179-194.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.1731
Google Scholar
Stanisław Łabendowicz. 2020. „Eucharystia – <>”. Zeszyty Formacji Katechetów 77 (1): 19-29.
Google Scholar
Stanisław Piotrowski. 2002. „Niebo – pełnia życia wiecznego”. Studia Teologiczne 20: 53-64.
Google Scholar
Stanisław Włodarczyk. 1997. „Chrystus Zbawiciel i Ewangelizator (Łk 4, 1-44)”. Częstochowskie Studia Teologiczne 25: 13-23.
Google Scholar
Tadeusz Dola. 2001. „Tajemnica wcielenia w refleksji teologicznofundamentalnej”. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 21: 105-115.
Google Scholar
Tadeusz Kołosowski. 1997. „Nauka Ojców Kościoła o Duchu Świętym. Wybrane zagadnienia”. Seminare 13: 249-264.
DOI: https://doi.org/10.21852/sem.1997.19
Google Scholar
Tomasz Kaczmarek. 2000. „Tajemnica wcielenia w nauczaniu Leona Wielkiego”. Vox Patrum 20 (38-39): 323-331.
DOI: https://doi.org/10.31743/vp.7256
Google Scholar
Tomasz Maria Dąbek. 2000. „Boże synostwo a ludzkie braterstwo. Teologia wezwania Ojcze nasz”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 53 (4-5): 189-198.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.506
Google Scholar
Wacław Świerzawski. 1980. „Jak Paweł II o liturgii”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 33 (6): 337-344.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.1542
Google Scholar
Walter Kasper. 1998. „Kościół jako sakrament jedności”. Communio 8 (2): 3-9.
Google Scholar
Zofia J. Zdybicka. 1999. „Antropologiczny kontekst problematyki Boga w <>”. Człowiek w Kulturze 12: 191-208.
Google Scholar
Autorzy
Dawid MakowskiStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Dawid Makowski, Soborowa nauka o sakramentaliach , Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars: Tom 63 Nr 1 (2024): LitS