Formularze Mszy świętych na Rok Jubileuszowy

Teologia modlitw

Dawid Makowski

a:1:{s:5:"pl_PL";s:52:"Akademia Katolicka w Warszawie - Collegium Bobolanum";}

Abstrakt

Prezentowany artykuł przedstawia teologię modlitw nowych formularzy mszalnych, przeznaczonych do stosowania w Roku Jubileuszowym. Są to szczególnego rodzaju oracje, wskazujące na znaczenie roku świętego w życiu Kościoła, który dość mocno pochyla się nad znaczeniem chrześcijańskiego rozumienia nadziei. Niniejszy artykuł ma za cel podkreślić wieloaspektowość nowych formularzy mszalnych, podkreślając przy tym ich związek z tematem jubileuszu. W ten sposób podzielono tekst na trzy części, traktujące kolejno o trzech nowych formularzach. Dzięki temu możliwe jest dostrzeżenie myśli teologicznej, zawartej w tych oracjach, a co za tym idzie – bardziej świadomego celebrowania liturgii. Ona to bowiem stanowi ośrodek wiary Kościoła.

Słowa kluczowe:

Rok Jubileuszowy, Nadzieja, Liturgia, Formularze mszalne, Papież Franciszek

I. Źródła:
  Google Scholar

Abbo Sangermanensis. 1853. Sermones. W Patrologia Latina. Vol. 132. Red. J.-P. Migne, 761-778. Paris.
  Google Scholar

Absalon Sprinckirsbacensis. 1855. Sermones. W Patrologia Latina. Vol. 211. Red. J.-P. Migne, 13-294. Paris.
  Google Scholar

Augustinus. 1841. Contra duas epistolas Pelagianorum. W Patrologia Latina. Vol. 44. Red. J.-P. Migne, 550-638. Paris,
  Google Scholar

Augustinus. 1845. Enchiridion. W Patrologia Latina. Red. J.-P. Migne, 234-288. Paris.
  Google Scholar

Augustinus. 1863. Sermones. W Patrologia Latina. Vol. 28. Red. J.-P. Migne, 23-1482. Paris.
  Google Scholar

Augustinus. 1841. Tractatus in Ioannis Evangelium. W Patrologia Latina. Vol. 34. Red. J.-P. Migne, 1379-1977. Paris.
  Google Scholar

Beda Venerabilis. 1850. Expositio super Acta Apostolorum. W Patrologia Latina. Red. J.-P. Migne, 937-996. Paris.
  Google Scholar

Benedictus XVI. 2007. Adhortationo Apostolica Postsynodalis „Sacramentum Caritatis”, Roma.
  Google Scholar

Corpus Orationum. 1946. Vol. VIII. Turnholti.
  Google Scholar

Dykasteria ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Dykasteria ds. Ewangelizacji Sekcja ds. Instytutów Ewangelizacji w Świecie. 2024. Teksty liturgiczne. Watykan.
  Google Scholar

Epiphanius. 1864. Homilia II in Sancto et Magno Sabbato. W Patrologia Græca. Vol. 43. Red. J.-P. Migne, 439-463. Paris.
  Google Scholar

Franciscus. 2024. „Spes non confundit”. Bulla indictionis Iubilæi Ordinarii Anni MMXXV. Roma.
  Google Scholar

Ioannes Paulus II. 1995. Litteræ Encyclicæ „Evangelium Vitæ”. Roma.
  Google Scholar

Katechizm Kościoła Katolickiego. 1992. Poznań.
  Google Scholar

Liber Sacramentorum Romanæ Æclesiæ Ordinis Anni Circuli (Cod. Vat. Reg. Lat. 316/Paris Bibl. Nat. 7193, 41/56). 1981. Red. Leo Cunibert Mohlberg. Roma.
  Google Scholar

Missale Aquileyensis Ecclesie (1517). 2007. A cura di G. Peressotti. Città del Vaticano.
  Google Scholar

Piotr Lombard. 2015. Cztery księgi sentencji. Przekł. Julian Wojtkowski. Olssztyn.
  Google Scholar

Richardus S. Victoris. 1855. De Emmanuel, W Patrologia Latina. Vol. 196. Red. J.-P. Migne, 601-666. Paris.
  Google Scholar

Sobór Watykański II. 1963. Konstytucja duszpasterska o Kościele i świecie współczesnym „Gaudium et spes”. Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.
  Google Scholar

Sobór Watykański II. 1963. Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”. Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2974   Google Scholar

Walther Ruspi. 2004. „Ewangelia jako potwierdzenie praw człowieka”. Communio 24 (3): 16-32.
  Google Scholar

II. Opracowania:
  Google Scholar

Adam Młynarczyk. 2016. „Zarys historyczny obrzędu Mandatum i jego teologia w świetle dekretu Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów In Missa in Cena Domini”. Veritati et Caritati 7: 677-691.
  Google Scholar

Andrzej Franciszek Dziuba. 2013. „Duchowość eucharystyczna”. Wrocławski Przegląd Teologiczny 21 (1): 9-22.
  Google Scholar

Anna Czajka. 2022. Fratelli tutti – słowa życia. W Powszechne braterstwo a lokalna przyjaźń. Wokół encykliki „Fratelli tutti”. Red. Z. Agnieszka, W. Artur, 107-139. Warszawa.
  Google Scholar

Andrzej S. Jasiński. 2017. „Rok jubileuszowy w tradycji biblijnej”. Scriptura Sacra 21: 43-52.
DOI: https://doi.org/10.25167/ScrS/4159   Google Scholar

Andrzej Żarkowski. 2022. „Eucharystia jako centrum chrześcijańskiego życia w nauczaniu papieży: Jana Pawła II, Benedykta xVI i Franciszka”. Sympozjum 24 (2): 165-192.
DOI: https://doi.org/10.4467/25443283SYM.22.019.17387   Google Scholar

Antoni Tronina. 1980. „Symbolika światła w Nowym Testamencie”. Częstochowskie Studia Teologiczne 8: 129-134.
  Google Scholar

Bartosz Trojanowski. 2022. „Równość kobiety i mężczyzny w godności i prawie do sakramentów ze szczególnym uwzględnieniem święceń i małżeństwa”. Polonia Sacra 26 (3): 29-52.
DOI: https://doi.org/10.15633/ps.26302   Google Scholar

Bogdan Kulik. 2023. „Odpusty jako realna pomoc w przemianie życia”. Polonia Sacra 27 (1): 101-120.
DOI: https://doi.org/10.15633/ps.27105   Google Scholar

Bogusław Migut. 2010. „Misteryjna natura liturgii”. Roczniki Liturgiczno-Homiletyczne 1: 159-183.
  Google Scholar

Cuthbert Johnson. 1996. The sources of the Roman Missal (1975). Roma.
  Google Scholar

Czesław S. Bartnik. 2010. „Chrystologia świata w prologu Ewangelii według św. Jana”. Teologa w Polsce 4 (2): 189-195.
DOI: https://doi.org/10.31743/twp.2010.4.2.01   Google Scholar

Elżbieta Kotkowska. 2015. Nicejskie ὁμοούσιος w procesie inkulturacji wiary w Bóstwo Syna. Studium teologicznofundamentalne na tle tradycji. Poznań.
  Google Scholar

Dawid Makowski. 2024. „Lex orandi – lex credendi in the Roman Liturgy: Using the Example of the 1965 Renewal of the Good Friday Universal Prayer”. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 44 (1): 59-74.
DOI: https://doi.org/10.25167/sth.5411   Google Scholar

Henryk Witczyk. 2002. „Eucharystia – sakrament zbawienia dla wielu”. Verbum Vitae 1: 123-154.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.1315   Google Scholar

Henryk Witczyk. 2007. „Kapłańska misja ochrzczonych w świecie (Hbr 13, 16; 10, 22-25)”. Verbum Vitae 12: 101-120.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.1449   Google Scholar

Henryk Witczyk. 2018. „Wieczerza Pańską – <> Chrystusowej męki, śmierci i zmartwychwstania jako ekspiacyjnej ofiary <> i ofiary Nowego Przymierza (1 Kor 11, 23-27; Łk 22, 19-20)”. The Biblical Annals 8 (4): 545-565.
DOI: https://doi.org/10.31743/ba.2018.8.4.02   Google Scholar

Henryk Wójtowicz. 1986. „Nadzieja w postawie ludzkiej w świetle wypowiedzi Tertuliana”. Vox Patrum 6: 176-181.
DOI: https://doi.org/10.31743/vp.10472   Google Scholar

Irena Grochowska. 2020. „Wiara jako cnota intelektualna według Świętego Tomasza z Akwinu”. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 4 (44): 7-22.
  Google Scholar

Jacek Bramorski. 2008. „Cnoty teologalne w życiu moralnym chrześcijanina”. Studia Gdańskie 23: 31-75.
  Google Scholar

Jacek Froniewski. 2011. Teologia anamnezy eucharystycznej jako pamiątki uobecniającej ofiarę Chrystusa i jej implikacje ekumeniczne. Wrocław.
  Google Scholar

Jan Józef Janicki. 1997-1998. „Sakramentarz Gelazjański (Reginensis Latinus 316) – Zarys roli i znaczenia najstarszego Mszału Kościoła”. Folia Historica Cracoviensia 4-5: 139-151.
DOI: https://doi.org/10.15633/fhc.1304   Google Scholar

Jan Józef Janicki. 2013. „Misterium Paschalne Chrystusa uobecniane w liturgii według <>”. Kieleckie Studia Teologiczne 12: 59-85.
  Google Scholar

Jan Kazimierz Przybyłowski. 2016. „Pokój jako misja Kościoła”. Roczniki Teologiczne 63 (6): 131-144.
DOI: https://doi.org/10.18290/rt.2016.63.6-9   Google Scholar

Jan Tyrawa. 2000. „Kult eucharystyczny”. Wrocławski Przegląd Teologiczny 8 (2): 23-36.
  Google Scholar

Janusz Królikowski. 2017. „Jezus Chrystus – jedyny Pośrednik stworzenia i zbawienia”. Studia Gnesnensia 31: 73-84.
  Google Scholar

Janusz Lekan. 2012. „Jezus Chrystus, Zbawiciel człowieka. Teologia pośrednictwa Josepha Ratzingera”. Roczniki Teologii Dogmatycznej 4: 73-97.
  Google Scholar

Janusz Lemański. 2022. „<>. Błogosławieństwo Aaronowe (Lb 6, 22-27), jego źródła i znaczenie”. Rocznik Skrzatuski 10: 13-36.
  Google Scholar

Janusz Nawrot. 2003. „Cnoty kardynalne i teologalne w Listach Powszechnych”. Poznańskie Studia Teologiczne 15: 63-89.
  Google Scholar

Jerzy Szymik. 2013. „<>. Eucharystyczna eklezjologia J. Ratzingera/Benedykta XVI”. Roczniki Teologii Dogmatycznej 5: 75-94.
  Google Scholar

Joanna Kiersztejn. 2024. „Dać pokój ziemi. Egzegeza wybranych tekstów Nowego Testamentu”. Humaniora. Czasopismo Internetowe 1 (45): 27-39.
DOI: https://doi.org/10.14746/h.2024.1.2   Google Scholar

Josep María Montiu de Nuix. 2024. „La butlla Spes non confundit convocant el Jubileu de 2025”. Temes d’avui: revista de teologia i qüestions actuals 70: 51-55.
  Google Scholar

Józef Marian Kozyra. 2013. „Abraham – Ojcem żywej wiary według Listu św. Jakuba”. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 46 (2): 264-275.
  Google Scholar

Józef Myśków. 1979. „Teksty prymacjalne w interpretacji współczesnych teologów prawosławnych”. Collectanea Theologica 49 (3): 23-50.
  Google Scholar

Józef Naumowicz. 2000. „Wcielenie Boga i zbawienie człowieka. Złota reguła soteriologii patrystycznej”. Warszawskie Studia Teologiczne 13: 17-30.
  Google Scholar

Kamil Edward Duszek. 2020. „Bóg jako absolutna przyszłość. Czy metafizyka przyszłości Johna Haughta jest zgodna z wizją biblijną?”. Teologiczne Studia Siedleckie 17 (17): 110-127.
  Google Scholar

Karol Klauza. 2005. „Bóg człowiekiem, Bóg chlebem, Bóg rzeczą. Granice chrystusowej kenozy od Wcielenia przez Eucharystię po ikonę”. Roczniki Teologiczne 52 (2): 17-35.
  Google Scholar

Konstanty J. Pruszyński. 2000. „Eucharystia zadatkiem życia wiecznego”. Studia Teologiczne 18: 165-185.
  Google Scholar

Krzysztof Janiak. 1999. „Bóg się rodzi”. Wrocławski Przegląd Teologiczny 7 (1): 266-267.
  Google Scholar

Laurent Lavaud. 2004. „Radość pełna nadziei”. Communio 24 (6): 11-26.
  Google Scholar

Małgorzata Zarębska. 2016. Wiara, miłość, nadzieja. Nauka papieża Benedykta XVI wobec przeobrażeń społecznych współczesnego świata. W Studia Humanistyczno-Społeczne. T. 15. Red. R. Kubicki, W. Saletra, 165-177. Kielce.
  Google Scholar

Marek Dziewiecki. 2015. „Owoce nawrócenia: radość i nadzieja”. Zeszyty Formacji Katechetów 59 (3): 35-51.
  Google Scholar

Marian Pastuszko. 1999. „Odpusty (kanony 992-997)”. Prawo Kanoniczne: kwartalnik prawno-historyczny 42 (3-4): 63-197.
DOI: https://doi.org/10.21697/pk.1999.42.3-4.04   Google Scholar

Mariusz Szypa. 2016. „Nadzieja zbawienia w liturgii pogrzebu dzieci”. Liturgia Sacra 22 (2): 457-482.
  Google Scholar

Missale Romanum ex decreto Sacrosancti Oecumenici Concilii Vaticani II instauratum auctoritate Pauli pp. VI promulgatum Ioannis Pauli pp. II cura recognitum. Editio typica tertia (reimpressio emendata). 2008. Roma.
  Google Scholar

Nicola Bux. 1988. „Jedność i katolickość Kościoła powszechnego w Kościołach partykularnych”. Communio 8 (2): 104-115.
  Google Scholar

Piotr Tomasik. 2023. „Kościół jako lud Boży. Znaczenie obrazu i konieczne zastrzeżenia”. Studia Katechetyczne 19: 59-74.
DOI: https://doi.org/10.21697/sk.2023.19.2   Google Scholar

Robert Ptak. 2007. „Kościół w służbie Królestwa Bożego: trynitarny i eklezjologiczny wymiar zbawienia człowieka”. Prawo Kanoniczne: kwartalnik prawno-historyczny 50 (1-2): 213-229.
DOI: https://doi.org/10.21697/pk.2007.50.1-2.10   Google Scholar

Roman E. Rogowski. 1997. „Eucharystia buduje Kościół”. Wrocławski Przegląd Teologiczny 5 (1): 103-110.
  Google Scholar

Ryszard Rubinkiewicz. 1995. „Zmartwychwstanie Chrystusa – zmartwychwstanie nasze”. Roczniki Teologiczne 42 (1): 85-93.
  Google Scholar

Ryszard Skrzyniarz. 2001. „Jubileusze w Kościele Katolickim (1300-2000)”. Roczniki Teologiczne 48 (4): 315-327.
  Google Scholar

Sebastian Kreczmański. 2022. „<> – Opis i zawartość”. Studia Pastoralne 18: 259-270.
  Google Scholar

Seweryn Rosik. 1993. „<> w Chrystusie”. Roczniki Teologiczne 40 (3): 41-51.
  Google Scholar

Sławomir Zalewski. 2004. „Spełnienie ludzkich pragnień według Enarrationes in Psalmos świętego Augustyna”. Roczniki Teologiczne 51 (5): 77-95.
  Google Scholar

Stanisław Hałas. 1998. „Biblijno-teologiczny sens jubileuszu w Kościele”. Sympozjum 1 (2): 7-16.
  Google Scholar

Stanisław Hałas. 2016. „Szukać pokoju i dążyć do niego (1 P 3, 11). Pojęcie pokoju w Listach św. Piotra”. Verbum Vitæ 30: 179-194.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.1731   Google Scholar

Stanisław Łabendowicz. 2020. „Eucharystia – <>”. Zeszyty Formacji Katechetów 77 (1): 19-29.
  Google Scholar

Stanisław Piotrowski. 2002. „Niebo – pełnia życia wiecznego”. Studia Teologiczne 20: 53-64.
  Google Scholar

Stanisław Włodarczyk. 1997. „Chrystus Zbawiciel i Ewangelizator (Łk 4, 1-44)”. Częstochowskie Studia Teologiczne 25: 13-23.
  Google Scholar

Tadeusz Dola. 2001. „Tajemnica wcielenia w refleksji teologicznofundamentalnej”. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 21: 105-115.
  Google Scholar

Tadeusz Kołosowski. 1997. „Nauka Ojców Kościoła o Duchu Świętym. Wybrane zagadnienia”. Seminare 13: 249-264.
DOI: https://doi.org/10.21852/sem.1997.19   Google Scholar

Tomasz Kaczmarek. 2000. „Tajemnica wcielenia w nauczaniu Leona Wielkiego”. Vox Patrum 20 (38-39): 323-331.
DOI: https://doi.org/10.31743/vp.7256   Google Scholar

Tomasz Maria Dąbek. 2000. „Boże synostwo a ludzkie braterstwo. Teologia wezwania Ojcze nasz”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 53 (4-5): 189-198.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.506   Google Scholar

Wacław Świerzawski. 1980. „Jak Paweł II o liturgii”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 33 (6): 337-344.
DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.1542   Google Scholar

Walter Kasper. 1998. „Kościół jako sakrament jedności”. Communio 8 (2): 3-9.
  Google Scholar

Zofia J. Zdybicka. 1999. „Antropologiczny kontekst problematyki Boga w <>”. Człowiek w Kulturze 12: 191-208.
  Google Scholar


Opublikowane
2024-12-21


Makowski, D. (2024). Formularze Mszy świętych na Rok Jubileuszowy: Teologia modlitw. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 64(2), 21–45. https://doi.org/10.25167/ls.5640

Autorzy

Dawid Makowski 

Statystyki

Downloads



Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.