Nieznany obraz Jana Trycjusza w kościele parafialnym pw. św. Wawrzyńca w Strzelcach Opolskich
Martyna Katarzyna Węglarska
Uniwersytet WrocławskiAbstract
Artykuł porusza problem obrazu ołtarzowego z kościoła parafialnego w Strzelcach Opolskich, którego autorstwo było do tej pory nieznane. Autor opisuje dzieło, zwraca uwagę na wcześniej niewspominaną sygnaturę i potwierdza autorstwo Trycjusza poprzez porównanie działa je z innymi pracami malarza. W tekście zwraca się uwagę na wzory i znaczenie kultu Matki Boskiej Śnieżnej,
a także na możliwych fundatorów przedstawienia, dzięki którym sam akt fundacji pokazuje relacje artystyczne Strzelec Opolskich z Koroną.
Schlagworte:
Trycjusz, Matka Boska Śnieżna, kościół parafialny w Strzelcach Opolskich, obraz ołtarzowy z kościoła parafialnego w Strzelcach Opolskich., Trycjusz, Salus Populi Romani, Parish Church in Strzelce Opolskie, altar picture from parish church in Strzelce Opolskie.Literaturhinweise
BRZEZICKI S., NIELSEN C., GRAJEWSKI G., POPP D. (red.), Zabytki sztuki w Polsce – Śląsk, Warszawa 2006.
CHRZANOWSKI T., Rzeźba lat 1550–1650 na Śląsku Opolskim, Warszawa 1974.
CZAPLIŃSKI W., Andrzej Olszowski (1621–1677), w: E. ROSTWOROWSKI (red.), Polski słownik biograficzny, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1979, s. 42–46.
GORZELIK J., Rezydencja – klasztor – miasto. Sztuka Górnego Śląska wobec tradycji konfesjonalizacji, Gliwice 2014.
GRONOWSKI M., Matka Boża Śnieżna (Sancta Maria Maior / Salus Populi Romani) w Polce. Prolegomena do badań nad rozwojem kultu i wizerunków, w: J. WALKUSZ (red.), Kościół w Polsce. Dzieje i kultura, t. XVII, Lublin 2018. s. 197- 264.
JASIŃSKA A., Grupa portretów profesorów Akademii Krakowskiej malowanych przez Jana Trycjusza: badania technologiczne i ich znaczenie dla atrybucji obrazów, „Biuletyn Historii Sztuki”, 78 (2016), nr 2, s. 219–248
JOŃCA K., Dzieje gospodarcze i społeczne Strzelec Opolskich, w: 600 lat Strzelec Opolskich. Referaty na konferencję naukową, Opole 1963. s. 3-41.
JOŃCA K., Zarys dziejów Strzelec Opolskich (do roku 1945), w: W. DZIEWULSKI, J. KROSZEL (red.), Ziemia Strzelecka. Szkice monograficzne, Wrocław 1970, s. 51-86.
JUNGNITZ J., Visitationsberichte der Diözese Breslau. Archidiakonat Oppeln, Breslau 1904. („Veröffentlichungen aus dem Fürstbischöflichen Diözesan-Archive zu Breslau” 2), s. 75–76, 344.
KALINOWSKI K., Rzeźba barokowa na Śląsku, Warszawa 1986.
KOBIARZ A., Perspektywy badań nad twórczością Johanna Christopha Königa, w: A. BETLEJ, K. BRZEZINA-SCHEUERER, P. OSZCZANOWSKI (red.), Między Wrocławiem a Lwowem. Sztuka na Śląsku, w Małopolsce i na Rusi Koronnej w czasach nowożytnych, Wrocław 2011, (“Acta Universitatis Wratislaviensis”, 3291, Historia Sztuki, 31), s. 185.
KOZIEŁ A. (red.), Malarstwo barokowe na Śląsku, Wrocław 2017.
KRAUSE W., Grundriss eines Lexikons bildender Künstler und Kunsthandwerker in Oberschlesien, von den Anfängen bis zur Mitte des 19. Jahrhunderts, t. 1, Oppeln 1933.
ŁOZIŃSKI J., WOLFF-ŁOZIŃSKA B. (red.), Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 7: Województwo opolskie, T. CHRZANOWSKI, M. KORNECKI (red.), z. 14: Powiat strzelecki, E. DWURNIK-GUTOWSKA, E. SYMBRATOWICZ (oprac.), Warszawa 1961.
MACIOŁ D., Rola Colonnów w rozwoju gospodarczym i kulturalnym Opolszczyzny. Prologmena, „Kwartalnik Opolski”, z. 2/3, 2016, s. 53–62.
NOWACK A., Die Reichsgrafen Colonna, Freiherrn von Fels, auf Gross-Strehlitz, Tost und Tworog in Oberschlesien, Gross Strehlitz 1902.
NOWACK A., Geschichte der Pfarrei Gross Strehlitz in Oberschlesien, Gross Strehlitz 1924.
STOLOT F., Nieznany obraz Jana Tricjusza, „Biuletyn Historii Sztuki“, 32 (1970), s. 164–170.
WALICKI M., TOMKIEWICZ W., RYSZKIEWICZ A., Malarstwo polskie. Manieryzm. Barok, Warszawa 1971.
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Opolu, katalog zabytków ruchomych, Strzelce Opolskie, kościół parafialny pw. św. Wawrzyńca, Obraz – Matka Boska Śnieżna z Dzieciątkiem.
ŻMUDZIŃSKI J., Jan Trycjusz, https://www.wilanow-palac.pl/jan_trycjusz.html (2.02.2020).