Inspiracje kultem maryjnym w twórczości Andrzeja Panufnika
Ewa Fabiańska-Jelińska
AMuzPoznańWeronika Nowak
UAM PoznańRésumé
Celem artykułu jest przedstawienie twórczości muzycznej Andrzeja Panufnika inspirowanej kultem maryjnym. Spuścizna kompozytora związana z postacią Matki Bożej (zwłaszcza zaś takie utwory, jak: Modlitwa do Matki Boskiej Skępskiej, Pieśń do Marii Panny) rozważona zostaje z perspektywy biografii twórcy oraz innych jego kompozycji o tematyce religijnej (takich, jak m.in. Koncert fagotowy, Sinfonia votiva). Ponadto w interpretacji wybranej twórczości Panufnika uwzględniony został kontekst kultu maryjnego w Polsce, ukazany z perspektywy historycznej, a także z perspektywy tradycji lokalnej.
Mots-clés :
Andrzej Panufnik, kult maryjny, sfera sacrum, twórczość religijnaRéférences
Budnik B.B., W hołdzie Królowej Mazowsza i Kujaw, Kalwaria Zebrzydowska 2005.
Kaczyński T., Andrzej Panufnik i jego muzyka, Warszawa 1994, s. 66–67.
Krajewski M., Koryfeusz Dobrej Ziemi, Rypin 2008.
Krajewski M., Nowy słownik biograficzny Ziemi Dobrzyńskiej, t. II, Rypin 2014.
Krajewski M., Skępe. Zarys dziejów i obraz współczesny, Rypin-Skępe 1996.
Panufnik A., Panufnik o sobie, tłum. M. Glińska, Warszawa 1990.
Pociej B., Muzyka Andrzeja Panufnika, „Ruch Muzyczny” (2014), nr 9, s. 19–22.
Siemdaj E., Andrzej Panufnik. Twórczość symfoniczna, Kraków 2003.