Опубликовано: 2018-10-31

Kol isza be-lakasz vs mulier taceat in ecclesia. Głos kobiecy w judaizmie i chrześcijaństwie

Bożena Muszkalska
Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars
Раздел: Muzyka w liturgii
DOI https://doi.org/10.25167/LitS/24(2018)1/189-198

Аннотация

Przedmiotem rozważań autorki jest zakaz używania kobiecego głosu w ortodoksyjnych synagogach i podobne restrykcje w kościele chrześcijańskim, jak również zmiany, które zachodziły w tym zakresie. O ile w żeńskich klasztorach chrześcijańskich obserwujemy rozkwit muzyki religijnej stosunkowo wcześnie, o tyle kobiety żydowskie mogły włączyć się do wykonywania śpiewów liturgicznych dopiero w efekcie poddania krytyce talmudycznego zakazu, nazywanego w skrócie kol isza. Początek owych przemian w judaizmie przypada na okres żydowskiego oświecenia, haskali (koniec XVIII w.), i proces ten trwa do czasów współczesnych.

Скачать файлы

Правила цитирования

Muszkalska , B. . (2018). Kol isza be-lakasz vs mulier taceat in ecclesia. Głos kobiecy w judaizmie i chrześcijaństwie. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 51(1), 189–198. https://doi.org/10.25167/LitS/24(2018)1/189-198

##plugins.themes.libcom.share##


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##