Pam`âtʹ u lingvokulʹturnij modeli hudožnʹogo tekstu
Abstrakt
The subject of analysis in the proposed article is a comparison of the lexicographic (etymological, interpretative, synonymic) description of the word-concept memory and the representation of its semantics in the linguistic-cultural model of artistic text. The semantics of this word is traceable in terms of lexicographic sources – etymological, interpretive, synonymous, philosophical dictionaries, as well as by the methods of textual realisation of these semantics in poetry and artistic prose. The psychology of artistic creativity updates the components of the semantic structure of memory tokens, such as imagination, sleep, time, glory, honour. Linguistic and stylistic analysis of OlesGonchar’s prose shows the role of memory in the psychology of the writer’s work. We propose the definition of linguistic-cultural model of artistic text, as well as distinguish the notion of event, cultural-historical, ethno-cultural, and photographic (cinematic) memory, associative memory of words, realities, etc.
Słowa kluczowe:
the word-concept memory, lexicographic description of the word memory, linguistic- cultural model of artistic text, OlesGonchar’s proseBibliografia
Golіkova N., 2018, Mova khudozhnoї prozi Pavla Zagrebelnogo: vіd slova do konceptu, Dnіpro. Etimologіchnijj slovnik ukraїnskoї movi, 1983–2003, red. V.G. Skljarenko, Kiїv.
Google Scholar
Єvropejjskijj slovnik fіlosofіjj: Leksikon neperekladnostejj, 2009, red. B. Kassen i K Sigov, Kiїv.
Google Scholar
Єrmolenko S., Єrmolenko V., Bibik S., 2012, Novijj slovnik epіtetіv ukraїnskoї movi, Kiїv.
Google Scholar
Krimskijj S., 2003, Zapiti fіlosofskikh smislіv, Kiїv.
Google Scholar
Ljubka A., 2017, Saudade, CHernіvcі.
Google Scholar
Slovnik movi SHevchenka, 1964, red. V.S. Vashhenko, Kiїv.
Google Scholar
Slovnik ukraїnskoї movi: V 11 tomakh, (1970–1980), t. 6, 1975: 39–41.
Google Scholar
SHevelov JU., 2017, JA – mene – menі… (і dovkrugi): Spogadi, 1: V Ukraїnі, KHarkіv.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Svitlana Ermolenko, Movno-estetičnij kanon poezii Tarasa Ševcenka v ukrains'kij literaturnij movi , Stylistyka: Tom 25 (2016): Gajda i stylistyka