Styl i sztuka pisarska według Bolesława Prusa
Barbara Bogołębska
Abstrakt
Bolesław Prus’s fascicles and notes on his works from 1886 to 1904 were published 120 years after they had been written. Thanks to it, we can discover Prus’s ideas on style and his art of writing. The author of the paper reviews such concepts as creation, composition, macrostyle and text, form of utterance, stylistic sentence, topics and literary ideas, persuasion strategy and source of inspiration, context placement in the aspect of Prus’s work. In his notes, Prus presented scientific, normative and taxonomic concepts.
Słowa kluczowe:
style, historical stylistics, rhetoric, art of writing, compositionBibliografia
Bogołębska B., 1996, Tradycje retoryczne w stylistyce polskiej. Narodziny dyscypliny, Łódź.
Bogołębska B., 2001, Studia o stylistyce i retoryce, Zgierz.
Bogołębska B., 2002, Sztuka dobrego pisania w ujęciu Antoine’a Albalata i autorów współczesnych, „Stylistyka”, XI, s. 549–555.
Bogołębska B., 2006, Konteksty stylistyczne i retoryczne, Łódź.
Chantrel J., 1871, Cours abrege de litterature, Paris.
Eco U., 2009, Szaleństwo katalogowania, Poznań.
Guerard M., 1869, Cours complete de langue francais, Paris.
Ilmurzyńska H., Stepnowska A., 1965, Księgozbiór Bolesława Prusa, red. Z. Szweykowski, Warszawa.
Martuszewska A., 2010, „Silva rerum” Bolesława Prusa. – B. Prus, Literackie notatki o kompozycji, Gdańsk.
Melkowski S., 1963, Poglądy estetyczne i krytycznoliterackie Bolesława Prusa, Warszawa.
Meyer M., Carrilho M.M., Timmermans S., 2010, Historia retoryki od Greków do dziś, Warszawa.
Prus B., 2005, Kroniki, t. 1–2, oprac. J. Bachórz, Wrocław.
Prus B., 2010, Literackie notatki o kompozycji, Gdańsk.
Prus B., 1950, Studia literackie artystyczne i polemiki, Warszawa.
Prus B., 1982, Teoria czynu – idee – twórczość artystyczna. – Polskie koncepcje teoretycznoliterackie w w. XIX, red. E. Czaplejewicz, K. Rutkowski, Warszawa.
Sontag S., 2012, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków.
Autorzy
Barbara BogołębskaStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Stylistyka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Barbara Bogołębska, Zofia Mitosek, Mimesis. Zjawisko i problem. Warszawa 1997, 343 s. , Stylistyka: Tom 7 (1998): Stylistyka Słowiańska
- Barbara Bogołębska, Zygmunt Łempicki jako badacz stylu , Stylistyka: Tom 7 (1998): Stylistyka Słowiańska
- Barbara Bogołębska, Zabawy literackie Stanisława Barańczaka , Stylistyka: Tom 10 (2001): Stylistyka dziś - Style and Humour - Stil' i ûmor
- Barbara Bogołębska, Stanisaw Dubisz, Język i polityka. szkice z historii stylu retorycznego, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 1992, 197 s. , Stylistyka: Tom 3 (1994): Stylistyka porównawcza
- Barbara Bogołębska, Współczesne realizacje stylowo-gatunkowe toposu panegirycznego , Stylistyka: Tom 13 (2004): Styl a płeć
- Barbara Bogołębska, Raymond Queneau, Ćwiczenia stylistyczne. Przeł. Jan Gondowicz, Izabelin: Czuły Barbarzyńca, 2005, 127 s. , Stylistyka: Tom 15 (2006): Styl i kultura
- Barbara Bogołębska, Sztuka dobrego pisania w ujęciu Antoine'a Albalata i autorów współczesnych , Stylistyka: Tom 11 (2002): Stylistyka a poetyka