Prokurorskij professional'nyj sti': stilevye čerty i rečevye žanry
Lilijâ R. Duskaeva
Abstrakt
Based on the integrative concept of style, developed in the works of Professor Stanis³aw Gajda, the article justifies the allocation of prosecutorial professional style as a speech variety of business style, which is realized in a system of prescribing, requesting and informing genres. Analysis of the internal differentiation of the Russian prosecutors’ professional style shows that, along with stylistic features that are common to business macro style, this professional style has specific traits – legal evaluation and contrary relations of semantic positions, – which are expressed in each speech genre in a different way. Stylistical and speech analysis of these two genre models shows that typical algorithms of prosecutors’ professional speech activity are reflected in the models. The study shows that the professional style of prosecutors represents one of the types of speech activities in the legal field.
Słowa kluczowe:
Stanisław Gajda, professional style, speech genresBibliografia
Bahtin M. M., 2000, Problema rečevyh žanrov. - Avtor igeroj. K osnovam gumanitarnyh nauk, Sankt-Peterburg.
Google Scholar
Zežbicka A., 1997, Rečevye žanry, „Žanry reči", vyp. 1.
Google Scholar
Vinokurov Û. E. (red.), 2005, Prokurorskij nadzor, Moskva.
Google Scholar
Gaida St., 1986, Problemy žanra. - Funkcionalʹnaâ stilistika: teoriâ stilej i ih âzykovaâ realizaciâ, Permʹ.
Google Scholar
Duskaeva L. R., 2004, Dialogičeskaâ priroda gazetnyh rečevyh žanrov, Permʹ.
Google Scholar
Duskaeva L. R., 2012, Intencionalʹnostʹ rečevoj deâtelʹnosti žurnalista: ontologiâ istruktura,, „ Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta", Seriâ9: Filologiâ. ostokovedenie, Žurnalistika, № 2, s. 253-260.
Google Scholar
Duskaeva L. R., 2013, Stilističeskij intent-analiz kak vektor izučeniâ rečevyh raznovidnostejtika, „ Medialingvistika", t. 1, s.81-91.
Google Scholar
Kožina M. N., 1977, Stilistika russkogo âzyka, Moskva.
Google Scholar
Kožina M. N., Duskaeva L. R., Salimovskij V. A., 2008, Stilistika russkogo âzyka, Moskva.
Google Scholar
Salimovskij V. A., 2002, Žanry reči v funkcionalʹno-stilističeskom osveŝenii (naučnyj akademičeskij tekst), Permʹ.
Google Scholar
Formanovskaâ N. I., 1998, Kommunikativno-pragmatičeskie aspekty edinic obŝeniâ, Moskva.
Google Scholar
Šmeleva T. V., 1997, Modelʹ rečevogo žanra, „Žanry reči", vyp. 1.
Google Scholar
Cechova M., Chloupek J., Krćmova M., Minafova E., 2003, Soućasna ćeska stylistika. Praha.
Google Scholar
Gajda S. 1993, Gatunkowe wzorce wypowiedzi. - Encyklopedia kultury polskiej XX wie¬ku, t. 2: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński.
Google Scholar
Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa.
Google Scholar
Gajda S., 1983, Styl jako humanistyczna struktura tekstu, „Z Polskich Studiów Slawistycznych", seria 6, t. 2, s. 235-243.
Google Scholar
Gajda S., 1992, Stan współczesnej stylistyki a synteza stylistyczna. - Synteza w stylistyce słowiańskiej, red. S. Gajda, Opole.
Google Scholar
Gajda S. [red.], 1995, Przewodnik po stylistyce polskiej, Opole.
Google Scholar
Mistrik J., 1997, Stylistika, Bratislava.
Google Scholar
Autorzy
Lilijâ R. DuskaevaStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.