Adresat v âzykovoj kommunikacii

N. I. Formanovskaâ




Abstrakt

The paper describes the parameters of verba I communication with the addressee playing
an active part as:
I ) the addresser's coauthor when choosing the topie, the style, the genre, the metalanguage
etc.;
2) the recipient, who receives, understands and interprets the message, and has common
background cultural knowledge and presuppositions with the addresser;
3) the respondent dependant on the preceding discourse/text;
The classification of the types of addressees is suggested.
Thus the addressee is regarded as an active, next to the addresser, participant of verbal
communication.

Słowa kluczowe:

communication, interaction, co-author, addressee switches

Азнабаева Л.А., 1998, Принципы речееого поеедения адресата e конвенциональном общении, Уфа.

Апресян Ю.Д., 1996, Дейксис е лексике u е грамматике и наивная модель мира, Избранные труды: Москва.

Борисова H.H., 2001, Русскийразгоеорный дишюг: проблема интегратиености, Екатер иибург.

Гаспаров Б.М., 1996, Язык. Память. Образ. Лингеистика языкоеого суще- стеоеания, Москва.

Звегинцев В.А., 1980, О цельнооформченноста единиц текста, «Известия АН СССР, Серия Л и Я.», 39, №1.

Кожина M.H., 1998, Речееедческш аспект теории языка, «Stylistyka» VIII, Opole.

Кожина M.H., 2003, CmwiucmiiKa u peueeedemie Ha современном этапе, «Стил», No 2.

Костомаров В.Г., 2005, Наш язьік в deucmeuu. Очерки соеременнои русской стшистики, Москва.

Крейдаин Г.В., 2002, Нееербачыная семиотика, Москва.

Полонский A.B., 1999, Категориальная и функциональная сущность адресатности, Москва.

Формановская Н.И., 2002, Речееое общение: ко^уникативно-прагматическии подход, Москва.

Opublikowane
2021-05-24

Cited By / Share

Formanovskaâ, N. I. (2021). Adresat v âzykovoj kommunikacii. Stylistyka, 14, 231–240. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4009

Autorzy

N. I. Formanovskaâ 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Stylistyka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.