K voprosy o stilevyh modifikaciâh žanra informacionnyh zametok v sovremennyh gazetah
Ûli A. Bel’ičkov
Abstrakt
Traditionally, newspaper information paragraph has following features: neutrality in covering news, impersonal approach to reporting, narrative type of writing. Narrative verba! means prevail in newspaper information paragraphs. The composition of an information text as well as spec i al methods and techniques of presenting information are to ensure brief, true and fair covering the news on actuality. Consequently, information paragraphs contain only those verba! means of emphasis, which serve a purpose of social objective coverage of the subject. Dramatic changes in the post-Soviet Russia resulted in stylistic modifications in composition of media-texts. These modifications include increased efficiency of media-texts and extended list of verba! means of emphasis, used primarily in information genres. Particularly, frequency of verba! means of emphasis expressing subjective modality can be easily seen in newspaper information paragraphs.
The article, based on information paragraphs from "The Kommersant" (issues of years 1999 - 2000) treats the problem of using verba! means of emphasis, which are not typical for this particular newspaper genre. They are used to make the information more reliable, persuasive. These verba! means compose various combinations with the verba! means common for the genre of information paragraph. Such emphatic means as pun, idiom modification, augmentation of their syntagmatic associations, allusions with preceding texts, "interactive" type of narration (which often deals with spoken language) are often used in the information paragraphs concemed. All the verba! means mentioned above well integrate into the generał pragmatic structure of information paragraph and help to present a complete coverage of actuality at informational and emotional levels.
Słowa kluczowe:
modern russian, stylistics, journalese, newspaper genres, nformation paragraph genre, verba! means of emphasisBibliografia
Дроняева Т.С., 2000, Фасцинативные сигналы в информативном тексте. -Пу- бликацш и інформація е соеременном общестее, Москва.
Земская Е.А., 1 996, Цитация и еиды ее трансформации е заголоеках соеременных газет. - Поэтика. Стшистика. Язык и культура. Пшіяти TI. Винокур, Москва.
Коньков В.И., 1995, Речевая структура газетного текста, СПб.
Костомаров В.Г., 1971, Русский язык на газетной полосе, Изд-во МГУ. 5. Накорякова К.М., 1990, Литературное редактироеание информационных заметок, Изд-во МГУ.
Публицистика и информация.... 2000. - Публицистика и інформацію в соеременном обіцестее, под общей ред. Г.Я. Солганика Москва.
Русский язык е конце XX столетия (1985-1995), 1996, Москва.
Смелкова З.С., Ассуирова А.В. и др., 2002, Риторические основы журналистики. Работа над жанрами газеты, Изд. 2, Москва.
Сметанина С.И., 2000, Языкоеые игры е СМИ. - Средстеамассоеой информации и соеременное общестео: Материачы семинаров российско-скандинавского курса, ИоИа. 11-13 апреля 1999 г. и 15-20 апреля 2000 г., СГ1б.
Солганик Г.Я., 2000, Соеременная публицистическая картина мира. - Публицистика и информация в соеременном обществе, Москва.
Autorzy
Ûli A. Bel’ičkovStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Stylistyka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.