Universality of Humorous Tonality (as exemplified, in Texts by Ukrainian and German Authors)
Svitlana Ivanenko
Abstrakt
Тональність як категорія тексту надає широкі можливості для характеристики особливостей текстів різних типів. Так, тексти з гумори- стичною тональністю, екстралінгвістичними чинниками яких є почуття гумору і конкретні факти об’єктивної реальності, виявляють універсальність, що зображається представниками красного письменства різних країн за допомогою стандартних стилістичних засобів. Своєрідність текстів з гумористичною тональністю зумовлена насамперед конкретикою життя, спроможністю знаходження автором таких понять для зображення комічних колізій, значення яких щонайбільше віддалені одне від одного за умови прозорості смислового зв’язку. Інтенсивність гумористичної тональності твору залежить від цього фактору віддаленості понять, який, однак, є також універсальним.
Bibliografia
Воробьева О.П., 1993, Текстовые категории и фактор адресата, Киев.
Голобородько В., 1993, Тези і антитези. Афоризми, сатиричні мініатюри (1965-1992), Київ.
Гриценко С., 1999, Усмішка людину прикрашає, Київ.
Іваненко С.М., 1999, Поліфонія тексту, Київ.
Івченко О., 2001, Несправедливе міністерство. - Український народний календар, Київ.
М’ясоїд П.А., 1998, Загальна психологія, Київ.
Пропп В.Я., 1997, Проблемы комизма и смеха, Санкт-Петербург.
Юренев Р., 1964, Советская кинокомедия, Москва.
Hartung, М., 1994, Ironische Äußerungen in privater Scherzkommunikation. - Scherzkommunikation. Beiträge aus der empirischen Gesprächsforschung, Opladen, S. 109-143.1961,
München.
Sandig, B., 1986, Stilistik der deutschen Sprache, Berlin, New York.
Autorzy
Svitlana IvanenkoStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Stylistyka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.