Mizoginia i uwielbienie kobiety w aforyzmach francuskich i polskich drugiej połowy XIX wieku
MAŁGORZATA KITA
Abstrakt
Dans l'article l'auteur envisage deux attitudes face a la femme, presentes dans les aphorismes fransais et polonais des ecrivains, mais aussi dans ceux des scientifiques, des philosophes et des sociologues de I' epoque fin de siecle, toutes les deux se manifestant parfois chez Ie mcme auteur. Elles se resument en deux mots: gynecophobie et gynecolatrie. La question de I' etemelle feminite exprimee du point de vue du misogyne ou de l'adoratateur reste insoluble, tout comme l'objet mfme de cette reflexion, LA FEMME qui, tantot foncierement mechante tantot foncierement bonne, comme l' on disaient a l'epoque, resta insondable, fascinant les penseurs et les suscitant a exprimer soit leur mepris soit Ieur devotion.
Bibliografia
[1] Boudet J., 1990, Les mots de l'histoire, Paris.
[2] Dictionnaire de citations franaises. Sous la direction de P. Oster, t. 2. De Chateaubriand a J.M.G. Le Clezio. 1993, Paris. [Les Usuels du Robert].
[3] Dottin-Orsini M., 1993, Cette femme qu"ils disent fatale. Textes et images de la misogynie fin-de-siecle, Paris.
[4] Dournon J.-Y., 1992, Le Grand Dictionnaire des Citations franaises, Paris.
[5] Kopaliński W., 1995: Encyklopedia "drugiej płci", Warszawa.
[6] Księga cytatów z polskiej.literatury pięknej od XV do XX wieku, ułożona przez P. Hertza i W. Kopalińskiego, 1975, Warszawa.
[7] Michaux A., 1993, Dictionnaire misogyne, Paris.
[8] Myślę więc jestem. Aforyzmy, maksymy, sentencje. Zebrali i opracowali Cz. i J. Glenskowie, 1994, Komorów.
[9] Sienkiewicz H., Aforyzmy o miłości, wybrał i opracował M. Kozłowski, 1990, Kraków.
[10] Ta jedyna. Aforyzmy, powiedzonka i przysłowia o kobiecie. Wyboru dokonał K. R. Szymański, 1988, Warszawa.
Autorzy
MAŁGORZATA KITAStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Stylistyka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Kita, Estetyzowanie wulgaryzmów , Stylistyka: Tom 25 (2016): Gajda i stylistyka
- Małgorzata Kita, Barbara Boniecka, Lingwistyka tekstu. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej: Lublin 1999, 373 s. , Stylistyka: Tom 9 (2000): Stylistyka czeska
- Małgorzata Kita, Mówienie o miłości a płeć , Stylistyka: Tom 13 (2004): Styl a płeć
- MAŁGORZATA KITA, "...porozmawiajmy o rozmowie”. Kryteria typologii rozmowy jako interakcji werbalnej , Stylistyka: Tom 8 (1999): Styl i gatunek - Стиль и жанр - Style and Genre
- Małgorzata Kita, Bożena Witosz, Kobieta w literaturze. Tekstowe wizualizacje od fin de siecle'u do końca XX wieku, Katowice: Wydawnictwo Gnome, 2001, s. 205. , Stylistyka: Tom 11 (2002): Stylistyka a poetyka
- Małgorzata Kita, Użytkownik języka wobec niewyrażalnego, niewyrażanego i niewyrażonego , Stylistyka: Tom 11 (2002): Stylistyka a poetyka
- Małgorzata Kita, Barbara Boniecka, Jolanta Panasiuk, O języku audycji radiowych, Lublin 2001, Wydawnictwo UMCS, 248 ss. , Stylistyka: Tom 10 (2001): Stylistyka dziś - Style and Humour - Stil' i ûmor
- Małgorzata Kita, "Historia konwersacyjna". Case study: Bachtin w dialogu z Duwakinem , Stylistyka: Tom 14 (2005): Stylistyka i Kożyna - Stylistics and Kozhina
- Małgorzata Kita, Komunikacja między generacjami w perspektywie stylistycznej , Stylistyka: Tom 15 (2006): Styl i kultura