Badania nad językiem i stylem polskiego dramatu ( cz. II)* - dramat powojenny

MARIA WOJTAK





Barańczak S., 1974, Język poetycki Mirona Białoszewskiego, Wrocław.

Bardijewska S., 1987, Własna przestrzeń. Szkice o polskiej dramaturgii współczesnej, Warszawa.

Bereza A., 1968, Dwa problemy stylizacji u S. Mrozka. - Prace z poetyki poświęcone VI
Międzynarodowemu Kongresowi Slawistów, Wrocław - Warszawa - Kraków. Brillant-Annequin A., 1995, Teatr absurdu: narodziny współczesnej estetyki. Na przykładzie dramaturgii Ionesco i Becketta, "Ruch Literacki", z. 4.

Błoński J., 1981a, Dramaturgia modelów. - Romans z tekstem, Kraków.

Błoński J., 1981 b, Mrozka droga do komedii. - Romans z tekstem, Kraków.

Błoński J., 1981c, Mędrek, cham i jednoaktówka. - Romans z tekstem, Kraków.

Błoński J., 1984, Historia i operetka. Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków.

Błoński J., 1990, Bezładne rozważania starego krytyka, który zastanawia się, jak napisałby historię prozy polskiej w latach istnienia Polski Ludowej, "Teksty Drugie", 1.

Błoński J., 1995, Wszystkie sztuki Sławomira Mrozka, Kraków.

Bolecki W., 1991, Pre-teksty i teksty, Warszawa.

Bukowska-Schielmann M., 1992, "Ja sztuka ( ... ), jestem jak sen". O Ślubie Witolda Gombrowicza, "Pamiętnik Literacki", z. 2.

Burkot S., 1987, Tadeusz Różewicz, Warszawa.

Burkot S., 1993, Literatura polska w latach 1939-1989, Warszawa.

Danek D., 1978, Z problemów poetyki snu. W kontekście menippejsko-karnawałowej interpretacji Operetki, "Pamiętnik Literacki", z. 4.

Danek D., 1987, Menippejskość Dziadów i Operetki, "Pamiętnik Literacki", z. 1.

Dorna R., 1994a, O stylu kilku Mrożkowych mędrków, "Poradnik Językowy", z. 7.

Dorna R., 1994b, O stylu kilku Mrożkowych chamów, "Poradnik Językowy", z. 8.

Drewnowski T., 1990, Walka Ó oddech. O pisarstwie Tadeusza Różewicza, Warszawa.

Dybciak K., 1991, Karol Wojtyła a literatura, Tarnów.

Eustachiewicz L., 1985, Dramaturgia współczesna 1945-1980, Wrocław.

Fik M., 1992, Dramat a teatr. . - Słownik literatury polskiej XX wieku, Wrocław.

Filipowicz H., 1994, Tadeusza Różewicza trylogia postmodernistyczna. - Dramat i teatr po roku 1945, red. J. Popiel, Wrocław.

Gębala S., 1978, Teatr Różewicza, Wrocław.

Gębala S., 1981a, Wśród szyderców i gdzie indziej. - Tenże, Wśród szyderców i gdzie indziej, Katowice.

Gębala S., 1981b, Groteska w utworach dramatycznych Sławomira Mrożka. - Tenże, Wśród szyderców i gdzie indziej, Katowice.

Głowiński M., 1984a, Komentarze do Ślubu. - Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków - Wrocław.

Głowiński M., 1984b, Parodia konstruktywna. (O Pornografii Gombrowicza) - Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków - Wrocław.

Głowiński M., 1992, Realizm i demagogia. - Tenże, Rytuał i demagogia, Warszawa.

Godlewska J., 1983, Schematy schematyzmu, "Dialog", z. 4.

Jakubczak A., 1993, Język małych form teatralnych Tadeusza Różewicza, Częstochowa.

Jarzębski Z., 1982, Gra w Gombrowicza, Warszawa.

Jasińska Z., 1991, Religijne wątki w dramaturgii Romana Brandstaettera. - Dramat i teatr religijny w Polsce, red. I. Sławińska, W. Kaczmarek, Lublin.

Kaczmarek W., 1993, Formy i przejawy współczesnego teatru religijnego w Polsce. - Wokół współczesnego dramatu i teatru religijnego w Polsce (1979-1989), red. I Sławińska, W. Kaczmarek, Wrocław.

Kalkowska A., 1984, Problemy językowe tekstu scenicznego (na przykładzie Emigrantów Mrożka), Polonica X, Wrocław.

Kelera J ., 1966a, Język- świadomość nowej dramaturgii. - Tenże, Kpiarze i moraliści, Kraków.

Kelera J., 1966b, Mrożek - dowcip wyobraźni logicznej. - Tenże, Kpiarze i moraliści, Kraków.

Kelera J., 1989, Panorama dramatu, Wrocław.

Kelera J., 1990, Krótki przewodnik po Mrożku, "Odra", z. 6.

Kelera J., 1992a, Dramat.- Słownik literatury polskiej XX wieku, Wrocław.

Kelera J ., 1992b, Groteski dramaturgia. - Słownik literatury polskiej XX wieku, Wrocław.

Kerenyi G., 1973, Odtańcowywanie poezji, czyli dzieje teatru Mirona Białoszewskiego, Kraków.

Kijowski A., 1984, Strategia Gombrowicza.- Gombrowicz i krytycy, Kraków - Wrocław.

Kopciński J., 1993, Teatr z makaty - Osmędeusze Mirona Białoszewskiego. - Pisanie Białoszewskiego. Szkice, red. M. Głowiński, Z. Łapiński, Warszawa.

Kostkiewiczowa T., 1967, Kartoteka Tadeusza Różewicza. (Analiza dramatu). - Dramat i teatr, red. J. Trzynadlowski, Wrocław.

Kośka L., 1994a, Stan badań nad polskim dramatem współczesnym (1945-1989). - Dramat i teatr po roku 1945, red. J. Popiel, Wrocław.

Kośka L., 1994b, Zachrypnięta tuba realizmu. Postulaty i diagnozy pierwszego dziesięciolecia. - Dramat i teatr po roku 1945, red. J. Popiel, Wrocław.

Krajewska A., 1996, Dramat i teatr absurdu w Polsce, Poznań.

Kurczab J., 1980, Z zagadnień języka w dramacie współczesnym (na podstawie twórczości Tadeusza Różewicza i Sławomira Mrożka), "Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie. Filologia Polska", z. 13/46, Rzeszów.

Kupiszewski P., Kupiszewski W., 1991, Uwagi o języku dramatu Witolda Gombrowicza Iwona księżniczka Burgunda, "Poradnik Językowy", z. 5-6.

Łapiński Z., 1985, Ja Ferdydurke. Gombrowicza świat interakcji, Lublin.

Marczyński J., 197 4, Konstrukcja dramatów Zbigniewa Herberta, "Przegląd Humanistyczny", z. 5.

Margański J., 1991, Dramaty Gombrowicza. Problemy poetyki i interpretacji (rekonesans), "Ruch Literacki", z. 6.

Mazierski A., 1991, "Nowy człowiek, którego zrodził ból". O dramaturgii religijnej Jerzego Zawieyskiego. - Dramat i teatr religijny w Polsce, red. I. Sławińska, W. Kaczmarek, Lublin.

Nyczek T., 1988, Obrona tradycji. - Tenże, Emigranci, Londyn.

Okopień-Sławińska A., 1984, Wielkie bergowanie, czyli hipoteza o jedności Kosmosu. - Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków - Wrocław.

Pisarkowa K., 1994, Funkcje i sposoby stylizacji językowej u Sławomira Mrożka. - Taż, Z pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór zagadnień, Kraków.

Pisarkowa K., 1995, Funkcje i sposoby stylizacji językowej Mrożka po trzydziestu latach. - Studia z językoznawstwa słowiańskiego. Prace Instytutu Filologii Słowiańskiej UJ, nr 14, red. F. Sławski, H. Mieczkowska, Kraków.

Piwińska M., 1963, Zbigniew Herbert i jego dramaty, "Dialog", z. 8.

Piwińska M., 1973, Legenda romantyczna i szydercy, Warszawa.

Piwińska M., 1987, Różewicz, romantyzm, awangarda. - S. Burkot, Tadeusz Różewicz, Warszawa.

Podhorska-Okołów z.', 1954, Archaizować czy nie archaizować, "Teatr", z. 14.

Prussak M., 1992, Dramat poetycki. - Słownik literatury polskiej XX wieku, Wrocław.

Rozmowy ... , 1987, Rozmowy o dramacie. Wokół dramaturgii otwartej. - S. Burkot, Tadeusz Różewicz, Warszawa.

Ruszkowski M., i 991, Funkcje powtórzeń w prozie Witolda Gombrowicza, "Przegląd Humanistyczny", z. 1.

Ruszkowski M., 1993, Składnia prozy Witolda Gombrowicza, Kielce.

Rzewuska E., 1987, Teatr magiczny Mirona Białoszewskiego. Interpretacja wypraw krzyżowych. - Dramat polski XIX i XX wieku. Interpretacje i analizy, red. L. Ludorowski, Lublin.

Sawicki S., 1991, Trylogia dramatyczna Karola Wojtyły. - Dramat i teatr religijny w Polsce, red. I. Sławińska, W. Kaczmarek, Lublin.

Schmid H., 1994a, "Dwa do jednego": sytuacja dialogowa charakterystyczna dla teatru absurdu. - Dramat i teatr po roku 1945, red. J. Popiel, Wrocław.

Schmid H., 1994b, System ról dramatycznych i werbalnych w jednoaktówkach Mrożka Na pełnym morzu, Strip-tease, Zabawa. Mrożek i Mrożek, Kraków.

Sinko G., 1977, Kryzys języka w dramacie współczesnym. Rzeczywistość czy złudzenie?, Wrocław.

Sławiński J., 1990, Teksty i teksty, Warszawa.

Sławkowa E., 1981, Trans-Atlantyk Witolda Gombrowicza. Studia nad językiem i stylem tekstu, Katowice.

Stephan H., 1996, Mrożek, Kraków.

Styk B., 1993, Bibliografia tekstów dramatycznych o tematyce lub problematyce religijnej wydanych w Polsce po roku 1945. - Wokół współczesnego dramatu i teatru religijnego
w Polsce (1979-1989), red. I Sławińska, W. Kaczmarek, Wrocław.

Sugiera M., 1990, Garbus, Pieszo, Portret - osobliwe dramaty Sławomira Mrożka, "Ruch Literacki", z. 2-3.

Sugiera M., 1994, O Mrożku i o Mrożku. - Dramat i teatr po roku 1945, Wrocław.

Sugiera M., 1996, Dramaturgia Sławomira Mrożka, Kraków.

Tomasik W., 1988, Polska powieść tendencyjna 1949-1955. Problemy perswazji literackiej, Wrocław.

Tomasik W., 1993, Słowo o socrealizmie, Bydgoszcz.

Walczak G., 1966, O stylu groteski Na pełnym morzu Sławomira Mrożka, "Przegląd Humanistyczny", z. 2.

Walczak G., 1983, Językowo-stylistyczne kreacje świata Sławomira Mrożka (Na pełnym morzu), "Poradnik Językowy", z. 1.

Wojtak M., 1995, Badania nad językiem i stylem polskiego dramatu (cz. I), "Stylistyka IV", Opole.

Wolicki K., 1975, W poszukiwaniu miary. Twórczość dramatopisarska Sławomira Mrożka, "Pamiętnik Teatralny", z. 1.

Wójcik R., 1981, Dowcip Językowy w opowiadaniach Sławomira Mrożka. - O języku literatury, red. J. Bubak, A. Wilkoń, Katowice.

Zawodziński W., 1946, Rzut oka na literaturę polską 1945 roku. Dramat, "Życie Literackie", nr 16.

Zwinogrodzka W., 1985, Polski obyczajowy, "Dialog", z. 10.
Pobierz


Opublikowane
2021-07-17

Cited By / Share

WOJTAK, M. (2021). Badania nad językiem i stylem polskiego dramatu ( cz. II)* - dramat powojenny. Stylistyka, 6, 525–540. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4408

Autorzy

MARIA WOJTAK 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Stylistyka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 > >>