Make America great again? Medialne narracje na temat Donalda J. Trumpa i Josepha R. Bidena na okładkach tygodników „Polityka”, „The Economist” oraz „Der Spiegel”
Abstrakt
In the age of stimulus overload magazine covers are aimed at gaining the readers’ attention by announcing or summarising selected content of the particular issue in a way that is both attractive, and engages the potential audience in the process of interpretation. As a multimodal text genre par excellence, they combine verbal and visual elements and employ intertextual references to previous texts and/or images to (re)activate additional meanings and broaden the range of possible interpretations.
Based on the concepts of multimodality and intertextuality, the paper discusses the similarities and differences in the Polish, British and German media narratives of the end of Donald J. Trump’s term and the beginning of Joseph R. Biden’s presidency.
The media representations of the two politicians are discussed based on the covers and related articles published in the opinion weekly magazines Polityka, The Economist and Der Spiegel in November 2020 (presidential election won by Joseph R. Biden) and January 2021 (Biden’s inauguration). The conducted analysis focuses on the verbal and visual argumentation on the aforementioned magazine covers and takes into account aspects such as typography, layout, intermodal connections between language and image, as well as verbal and visual intertextual references.
Słowa kluczowe:
multimodality, intertextuality, magazine covers, Joseph R. Biden, Donald J. TrumpBibliografia
Źródła
Google Scholar
„Der Spiegel” (06.11.2020, nr 46/2020): https://www.spiegel.de/spiegel/print/index-2020-46.html.
Google Scholar
„Der Spiegel” (03.02.2017, nr 6/2017): https://www.spiegel.de/spiegel/print/index-2017-6.html (dostęp: 30.11.2023).
Google Scholar
„Polityka” (09.11.2020, nr 46/2020): https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/wbiezacymnumerze?issueNumber=3287.
Google Scholar
„Polityka” (16.11.2016, nr 47/2016): https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/wbiezacymnumerze?issueNumber=3086 (dostęp: 30.11.2023).
Google Scholar
„The Economist” (23.01.2021): https://www.economist.com/weeklyedition/2021-01-23.
Google Scholar
„The Economist” (04.02.2017): https://www.economist.com/weeklyedition/2017-02-04(dostęp: 30.11.2023).
Google Scholar
Literatura
Google Scholar
Bednarczyk A., 2014, Co jest oryginałem i czym jest tłumaczenie?, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, 4(148), s. 339–356.
Google Scholar
Benjamin W., 1969, Illuminations: Essays and Reflections, New York: Schocken.
Google Scholar
Czachur W., 2020, Teksty minimalne jako przedmiot badań genologicznych, „tekst i dyskurs – text und dyskurs”, 13, s. 25–42.
Google Scholar
Czachur W., Hanus A., Miller D., 2022, Dyskurs, media, multimodalność. W stronę dialogu polonistyczno-germanistycznego. – Dyskurs, media, multimodalność. Przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego, red. W. Czachur, A. Hanus, D. Miller, Wrocław–Dresden: Atut, Neisse-Verlag, s. 7–30.
Google Scholar
Dawidziak-Kładoczna M., 2020, Potencjał słowotwórczy nazwisk polityków na przykładzie kategorii nazw abstrakcyjnych cech, „Oblicza Komunikacji”, 12, s. 139–151.
Google Scholar
Durzewska M., 2018, Migracje mentalne. Wzory myślenia a przynależność grupowa w przestrzeni „baniek informacyjnych”, „Studia Kulturoznawcze”, 2(15), s. 55–64.
Google Scholar
Fras J., 2013, O pojmowaniu infotainmentu i nadmiernej rozrywkowości mediów masowych we współczesnym medioznawstwie, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, 1, s. 7–32.
Google Scholar
Hamera P., 2020, Rysunek satyryczny w polskich i anglojęzycznych badaniach historycznych oraz medioznawczych, „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, 4, s. 83–106.
Google Scholar
Hausendorf H., 2009, Kleine Texte. Über Randerscheinungen von Textualität, „Germanistik in der Schweiz. Onlinezeitschrift der Schweizerischen Akademischen Gesellschaft für Germanistik“, 6, s. 5–19, http://www.sagg-zeitschrift.unibe.ch/6_09/hausendorf.pdf (dostęp: 01.11.2022).
Google Scholar
Held G., 2005a, Covers – ein multimodaler Kontakttext im aktuellen Info-Marketing. –Pressetextsorten im Vergleich – Contrasting Text Types in the Press, eds. H. Lenk, A. Chesterman, Hildesheim–Zürich–New York: Georg Olms, s. 323–350.
Google Scholar
Held G., 2005b, Magazine covers – A Multimodal Pretext-Genre, „Folia Linguistica”, 39, s. 173–196.
Google Scholar
Hofman I., Kępa-Figura D., 2015a, Współczesne media. Medialny obraz świata. T. 1: Zagadnienia teoretyczne, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie--Skłodowskiej.
Google Scholar
Hofman I., Kępa-Figura D., 2015b, Współczesne media. Medialny obraz świata. T. 2: Studium przypadku, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Jupowicz-Ginalska A., 2017, Zadania okładek współczesnych magazynów drukowanych, „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, 9/20, s. 71–89.
Google Scholar
Jupowicz-Ginalska A., 2018, Wybrane elementy budowy frontowych okładek magazynów a reakcje polskich odbiorców, „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, 1, s. 7–33.
Google Scholar
Kamińska-Szmaj I., 2001, Słowa na wolności, Wrocław: Europa.
Google Scholar
Kampka A., 2011, Retoryka wizualna – perspektywy i pytania, „Forum Artis Rhetoricae”, 1, s. 7–23.
Google Scholar
Kampka A., 2014, Debata publiczna, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Kawka M., 2016, Dyskurs multimodalny – nowa kategoria badawcza?, „Zeszyty Prasoznawcze”, 59(2), s. 294–303.
Google Scholar
Kita M., 2013, Dyskurs prasowy. – Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków: Universitas, s. 199–288.
Google Scholar
Klug N.-M., Pappert S., 2020, Wenn Rasen tötet und Prägnanz fordert. Merkmale multimodaler Texte an der Autobahn. – Prägnante Kürze und mehr. Kurztexte und multimodale Kurzformen im öffentlichen Raum, red. Z. Berdychowska, F. Liedtke, Berlin: Peter Lang, s. 147–160.
Google Scholar
Kozłowska A., 2006, Oddziaływanie mass mediów, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Google Scholar
Kreft J., 2009, Media a ekonomia uwagi, „Studia Medioznawcze”, 3(38), s. 142–152.
Google Scholar
Kress G., 2011, Multimodal Discourse Analysis. – The Routledge Handbook of Discourse Analysis, eds. J.P. Gee, M. Handford, London: Routledge, s. 35–50.
Google Scholar
Kress G., van Leeuwen T., 2001, Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication, London: Arnold.
Google Scholar
Loewe I., 2007, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Maćkiewicz J., 2016, Jak można badać przekazy multimodalne, „Język Polski”, 2, s. 18–27.
Google Scholar
Maćkiewicz J., 2017, Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów, „Studia Medioznawcze”, 2(69), s. 33–42.
Google Scholar
Maćkiewicz J., 2018, Więcej niż tysiąc słów. Perswazyjne działanie zdjęć prasowych, „Media, Biznes, Kultura”, 1, s. 25–34.
Google Scholar
Miller D., 2021, Weapons, Fire and Dangerous Men: Multimodal Argumentation of Magazine Covers Featuring President Donald J. Trump, „Res Rhetorica”, 8(4), s. 98–118.
Google Scholar
Olechowska P., 2018, Metadziennikarstwo – funkcje okładek tygodników społeczno-politycznych z 2016 roku w analizie multimodalnej. – Współczesne media –media multimodalne: multimodalność mediów drukowanych. T. 1: Zagadnienia ogólne i teoretyczne, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 119–150.
Google Scholar
Piekot T., 2006, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Schmitz U., 2015, Badanie płaszczyzn wizualnych. Wprowadzenie. – Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń, red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski, Wrocław–Dresden: Atut, Neisse-Verlag, s. 57–77.
Google Scholar
Skowronek B., 2013, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Stöckl H., 2004, In between Modes: Language and Image in Printed Media. –Perspectives on Multimodality, eds. E. Ventola, C. Charles, M. Kattenbacher, Amsterdam–Philadelphia: John Benjamins, s. 9–30.
Google Scholar
Szczęsna E., 2007, Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Ślawska M., 2018, Perspektywa multimodalna w badaniu tekstów prasowych. – Współczesne media – media multimodalne: multimodalność mediów drukowanych. T. 1: Zagadnienia ogólne i teoretyczne, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 107–118.
Google Scholar
Ślawska M., 2020, Multimodalność tekstu prasowego, czyli o relacji słowa i obrazu. Przypadek reportażu Justyny Kopińskiej „Oddział chorych ze strachu” i grafiki Anny Reinert, „Prace Językoznawcze”, XXII/4, s. 203–208.
Google Scholar
Tokarski R., 2004, Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Tseronis A., 2018, Determining the Commitments of Image-Makers in Arguments with Multimodal Allusions in the Front Covers of The Economist, „International Review of Pragmatics”, 10, s. 243–269.
Google Scholar
Tseronis A., 2021, From Visual Rhetoric to Multimodal Argumentation: Exploring the Rhetorical and Argumentative Relevance of Multimodal Figures on the Covers of The Economist, „Visual Communication”, 20(3), s. 374–396.
Google Scholar
Urban M., Zdanowicz A., 2012, Manipulacja polityczna w mediach – mit czy rzeczywistość, „Studia Politologiczne”, 25, s. 94–107.
Google Scholar
Witosz B., 2012, O potrzebie perspektywy multimedialnej w badaniach stylistycznych. – Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze, red. M. Kita, M. Ślawska, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 154–166.
Google Scholar
Wolańska E., 2007, Współdziałanie słowa i obrazu w prasie tabloidowej. Ujęcie semiotyczne. – Język polski XXI wieku: analizy, oceny, perspektywy, red. G. Szpila, Kraków: Tertium, s. 311–325.
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński K., 2007, Fotograficzne gatunki dziennikarskie, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Stylistyka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.