O rozwoju stylów językowych

TERESA SKUBALANKA




Abstrakt

Die Verfasserin stellt unterschiedliche Behauptungen der Linguisten, welche die Veriinderungen in der Sprache beschreiben dar und versucht sie zur Stilgeschichte der Sprache, sowohl in der typischen, ais auch in der individuellen Realisienmg anzuwenden.
Es zeigt sich, dass nicht alle Entwicklungstendenzen, welche in der Sp rachgeschichte und ihrem Sprachsystem vorkommen, kann man auf die Stilgeschichte beziehen, denn sie sind eigenartige semiotische Systeme, die in der Sprache realisiert werden. Ais
Beispiele solcher Unterschiede konnen u.a. Globalsubstitution und Entlehnung sein, die oft in den Stilen vorkommen, die aber im System, vor allem im grammatischen Untersystem, begrenzt sind. Die Stilstrukturen kennzeichnet auch Abschwachung der
Opposition. Von den unabhangigen Sprachentwicklungsgesetzen zeigt sich besonders markant Sprachkode aufrechterhaltendes Recht, das sich bei der Einwirkung der Konvention ausdriickt, auch das Recht zu diferenzieren des Kotle, welches bei der Einwirkung der Expression seinen Ausdruck findet.


Ashby Ross W., 1960, Wstęp do cybernetyki, wyd. 2, Warszawa.

Ba jerowa I., 1965, Próba sformułowania kilku praw ewolucji języka (na materiałach z historii polskiego języka literackiego), ,,Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego", z. XXIII.

Bartmiitski J., 1990, Folkor - język- poetyka, Wrocław.

Benveniste E., 1962, Les niveaux de l'analyse linguistique . - Preprints of the Ninth Congress of Linguists, Cambridge Mass.

Heinz A., 1978, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa.

Hoenigswald H. M., 1960, Language Change and Linguistic Reconstruction, Chicago.

Jakobson R., 1929, Remarques sur evolution phonologique du russe, ,,Traveaux du Cercle Linguistique de Prague", 2, Prague .

Karcevski S., 1929, Du dualisme asymetrique du signe linguistique, ,,Traveaux du Cercle Linguistique de Prague", 1, Prague.

Kłyczkow G. S., 1975, Teoria rozwoju języka i językoznawstwo historyczno-porównawcze, Warszawa.

Kuryłowicz J ., 1947, Język poetycki ze stanowiska lingwistycznego. - Studia językoznawcze, Warszawa 1987 (przedr. z r. 1947 i 1960).

Martinet A., 1955, Economie des changements phonetiques, Bem.

Milewski T., 1957, Le problme des lois en linguistiques generale, ,,Lingua Posnanie1tsis" VI.

de Saussure F., 1961, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa.

Skubalanka T., 1986, Metodologiczne problemy syntezy stylistyki. - Teoretycznoliterackie tematy i problemy, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław.

Wilkoń A., 1981, O języku artystycznym. -O języku literatury, pod red. J. Bubaka i A. Wilkonia, Katowice.

Zarębina M., 1981, Język ogólny (mówiony i pisany) a język artystyczny. -O języku literatury, pod red. J. Bubaka i A. Wilkonia, Katowice.
Pobierz


Opublikowane
2021-07-21

Cited By / Share

SKUBALANKA, T. (2021). O rozwoju stylów językowych. Stylistyka, 2, 5–13. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4441

Autorzy

TERESA SKUBALANKA 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.