Proces wyodrębniania się teorii stylu па przełomie wieku XIX nа ХХ

BARBARA BOGOŁĘBSКA




Abstrakt

L'article aborde le phenomeнe de preciser les domaiнes des sciences similaires de la rhetorique et du developpement de differentes disciplines scieнtifiques concernant partielleшent la proЫematique rbetorique. La stylistique qui est nee da la rhetorique dans la moitie du XIX sicle constituait de ces disciplines. Cette elaЬoration analyse l'apparutin du theпne "stylistique", ainsi que la definition et la signification qu'on lui attribuait ala fin du XIX siecle. L'article aborde aussi les pbases successives dans le developpement: la tendaнce noпnative, la methode individualisante, la conception psychologique et linguistiquo-emotionnelle. Bien que au detour des ages la stylistique soit devenue une discipline scientifique autonome. La frontiere entre la rhetorique et la stylistique н'а jamais ete нette et on apercevait toujours leur
liaison reciproque.


Antoine G., 1976, Stylistyka francuska, jej definicja, cele i metody. - Współczesna teoria badan literackich za granicą, wyd. 2. Кraków, t. 1, 126-152.

Bally Ch., 1905, Precis de stylistique, Geneve.

Bally СЬ., 1909, Traite de stylistique franraise, Heidelberg.

de Beaumarchais J. Р., Couty D., Rey А., 1984, Dictionnaire des Litteratures de langue framaise, Paris, t. 3.

Chшielowski Р., 1903, Stylistyka polska wraz z nauką kompozycji pisarskiej, Warszawa.

Cwik W., 1909, Badania stylometryczne nad językiem Słowackiego. -Księga pamiątkowa ku uczczeniu 100 rocznicy urodzin Słowackiego, Lwów, t. 2, 1-103.

Cwik W., 1912, Badania nad idiosynkrazjami językowymi Krasińskiego. - Księga pamiątkowa ku uczczeniu 100 rocznicy urodzin Krasińskiego, Lwбw, t. 2, 3-56.

Dawid J. W., 1882, rec.: Т. Ziemba, Estetyka poezji, ,,Przegląd Pedagogiczny", 632-638.

de Gourmoпt R., 1902, Le рrоblеmе du style, Paris.

Huguet Е., 1905, La couleur, !а lumiere et l'ombre dans les metaphores de V. Hugo, Paris.

Komarnicki L., 1910, Dotychczasowy stan stylistyki polskiej i najważniejsze postulaty jej па przyszłość, Warszawa.

Komamicki L., 1910, Stylistyka polska wyjaśniona па przykładach i ćwiczeniach, Warszawa.

Korotynski W., 1889, Jak pisać ро polsku czyli stylistyka, Warszawa.

Кrzyianowski J., 1984, Nauka о literaturze, wyd. 3, Wrocław.

Littre Е., 1873, Dictionnaire de la langue fran
Pobierz


Opublikowane
2021-07-22

Cited By / Share

BOGOŁĘBSКA B. (2021). Proces wyodrębniania się teorii stylu па przełomie wieku XIX nа ХХ. Stylistyka, 2, 163–172. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4451

Autorzy

BARBARA BOGOŁĘBSКA 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.