The role of the “suweren” in contemporary Polish discourse – one-sided view



##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.25167/Stylistyka27.2018.13

Sažetak

This article describes the changes that occur in the use of the expression suweren in the contemporary language of politics in Poland. The author assumes that over the past two years increasing occurrence of this expression has been observed and thus analyzes the consequences of increasing frequency on the meaning, expression and pragmatic level. The main thesis of the article is based on the statement that the atmosphere of political disputes affects the changes in Polish vocabulary. However, the article examines only the occurrences of this expression on one side of these disputes. In the analytical part, the emphasis is placed on the phenomenon of neosemantization and axiological changes. In conclusion, the author also deals with the issue of collocation, which is related to the issue of neosemantization.

Ključne riječi:

suweren, neosemantization, language of politics, collocation

Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.
  Google Scholar

Kamińska-Szmaj I., 1994, Judzi, zohydza, ze czci odziera. Język propagandy politycznej w prasie 1919–1923, Wrocław.
  Google Scholar

Kurcz I. et al., 1990, Słownik frekwencyjny polszczyzny współczesnej, t. 1–2, Kraków.
  Google Scholar

Łaziński M., 2017, Postprawda. Niedoszłe słowo roku, „Poradnik Językowy”, nr 5, s. 85–92.
  Google Scholar

Łaziński M., chybí místo vydání, Słowa klucze prasy polskiej. Słowa dnia i słowa roku UW, chybí místo vydání, http://www.slowanaczasie.uw.edu.pl/publikacje/.
  Google Scholar

Markowski A., 2000, Jawne i ukryte nowsze zapożyczenia leksykalne w mediach.– Język w mediach masowych, eds. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa, s. 96–111.
  Google Scholar

Puzynina J., 1982, Językoznawstwo a aksjologia, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. XXXIX, s. 23–32.
  Google Scholar

Waszakowa K., 2011, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku: dynamika procesów sprzyjających internacjonalizacji.– Issledovanija po slawianskimi jazykam, s. 125–142.
  Google Scholar

Zabawa M., 2015, Premiera, dinozaur, budżet – o nowych neosemantyzmach w polszczyźnie, „Poradnik Językowy”, nr 1, s. 99–107.
  Google Scholar

Zabawa M., 2017, Neosemantyzmy i zapożyczenia semantyczne jako odzwierciedlenie postępu technologicznego i zmian kulturowo-obyczajowych, „Język Polski”, nr 2, s. 94–104.
  Google Scholar

Zamoyski A., Święte szaleństwo, Kraków 2015.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Objavljeno
2020-01-10

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Dobrotová, I. (2020). The role of the “suweren” in contemporary Polish discourse – one-sided view. Stylistyka, 27, 203–218. https://doi.org/10.25167/Stylistyka27.2018.13

##libcom.authors##

 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.