СТИЛИСТИЧЕСКИЙ ПАРАМЕТР В СОВРЕМЕННЫХ РУССКИХ АВТОРСКИХ СЛОВАРЯХ

Larisa Šestakova

Rosyjska Akademia Nauki, Moskwa

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.25167/Stylistyka26.2017.1

Sažetak

The aim of this article is to analyze the practice of using of stylistic labels in modern Russian author (writer) dictionaries. It is shown that labels of this type as the main kind of markers of stylistic information characterize, first of all, the explanatory author dictionaries, which have a full corpus. In these dictionaries the set of the stylistic labels represents the selection from the available nomenclature of labels, which is supplemented by new labels. From the functional point of view, such labels are dual – on the one hand, they stylistically structure the author’s lexicon, on the other hand – they are the markers of certain features of his individual style. Among differential author
explanatory dictionaries, such ones are separated, in which the stylistically painted specific massifs of lexicon are presented. The stylistic unity of such words defines redundancy of labels and therefore the application of special receptions in relation to them (for example, their transfer in a reference part of the dictionary entry) is used. Special attention is given to author registrative dictionaries (to concordances, frequency dictionaries), in which the structure complication is connected with using of stylistic labels. The research is based on the material of Russian author dictionaries published mainly at the beginning of the year 2000.

Ključne riječi:

author lexicography, stylistic label, structural stylistics, explanatory author dictionary, concordance, frequency dictionary

Baš L. M. [i dr.], 2007, A. S. Griboedov. Slovarʹ âzyka komedii „Gore ot uma”, Moskva
  Google Scholar

Voronova T. A., 2004–2014, Slovarʹ liriki Arseniâ Tarkovskogo, č. I–III, Voronež.
  Google Scholar

Gik A. V., 2005–2015, Konkordans k stihotvoreniâm M. Kuzmina, t. 1–4, Moskva.
  Google Scholar

Golovanevskij A. L., 2009, Poètičeskij slovarʹ F. I. Tûtčeva, Brânsk.
  Google Scholar

Grigorʹev V. P., Šestakova L. L. (red.), 2001–2015, Slovarʹ âzyka russkoj poèzii XX veka, t. I–VI, Moskva.
  Google Scholar

Elistratov V. S., 2001, Slovarʹ âzyka Vasiliâ Šukšina, Moskva.
  Google Scholar

Kurnosova I. M., 2006, Slovarʹ narodnogo âzyka proizvedenij I. A. Bunina, Elec.
  Google Scholar

Kurnosova I. M., 2008, Dialektno-prostorečnyj slovarʹ âzyka Evgeniâ Zamâtina, Elec.
  Google Scholar

Kurnosova I. M., 2009, Narodnoe slovo v proizvedeniâh A. Èrtelâ: Slovarʹ, Elec.
  Google Scholar

Paderina L. N., Samotik L. G., 2008, Slovarʹ vneliteraturnoj leksiki v „Carʹ-rybe” V. P. Astafʹeva, Krasnoârsk
  Google Scholar

Slovarʹ avtobiografičeskoj trilogii M. Gorʹkogo, 1974–1990, vyp. 1–6, Leningrad.
  Google Scholar

Slovarʹ russkogo âzyka, 1981–1984, t. 1–4, Moskva.
  Google Scholar

Slovarʹ âzyka Puškina, 1956–1961, t. 1–4, Moskva.
  Google Scholar

Sudavičene L. V., 1998–2004, Slovarʹ âzyka K. G. Paustovskogo, t. I–Š, Moskva.
  Google Scholar

Tolkovyj slovarʹ russkogo âzyka, 1935–1940, t. 1–4, Moskva.
  Google Scholar

Čerašnââ D. I., 2003, Častotnyj slovarʹ liriki O. Mandelʹštama: subʺektnaâ differenciaciâ slovoform, Iževsk.
  Google Scholar

Šestakova L. L., 2011, Russkaâ avtorskaâ leksikografiâ: Teoriâ, istoriâ, sovremennostʹ,Moskva.
  Google Scholar

Âckevič L. G., 2004, Narodnoe slovo v proizvedeniâh V. I. Belova: Slovarʹ, Vologda.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Objavljeno
2018-10-02

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Šestakova, L. (2018). СТИЛИСТИЧЕСКИЙ ПАРАМЕТР В СОВРЕМЕННЫХ РУССКИХ АВТОРСКИХ СЛОВАРЯХ. Stylistyka, 26, 7–24. https://doi.org/10.25167/Stylistyka26.2017.1

##libcom.authors##

Larisa Šestakova 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.