Czas w encyklikach Jana Pawła II
Urszula Gajewska
Sažetak
The article contains the description of temporal relations in encyclicals of John Paul II. Encyclical is an official letter of pope to his church, which main functions are: propaga- tion, elucidation and interpretation basie truths of faith in doctrinal (theological, morał and social) context.As a genre encyclical is on stylistic boundary. It is an apostolic letter, sermon, and from the other point of view scientific tract conceming on theological and morał aspeets.Genre features of encyclicals, transcendental shape of reality described in these texts, character of religious truths (etemal, universal, and forever topical) have influence on temporal relations in analyzed materials.In encyclicals dominates present tense, not in current meaning - but in omnitemporal meaning.Past and futurę tenses play a secondary part, they assist present tense.In encyclical language exists particular all-transitoriness, permanent present, and con- tinuity of current events.
Ključne riječi:
encyclical, tense, omnitemporal meaning##submission.citations##
FR - Fides et Ratio
EE - Ecclesia de EucharistiaEV - Evangelium Vitae
RM - Redemptoris MaterRH - Redemptoris Hominis
VS - Veritatis SplendorSRS - Sollicitudo Rei Socialis
Literatura
Bartel L., 1969, Co to jest encyklika?, „Nasza Rodzina”, z. 2.
Ceglińska A., 2000, Piękno papieskiego słowa. O stylu encyklik Jana Pawła II, Łódź.
Ceglińska A., 2001, Siady poetyckich rozwiązań w dokumentach papieskich. - Idee chrześcijańskie w życiu Europejczyka. Język. Piśmiennictwo. Sztuki plastyczne. Obyczaje, cz. 1, Łódź.
Dupre L., 2003, Inny wymiar, Kraków.
Eliade M., 1993, Traktat o historii religii, Łódź.
Grochowski M., 1972, Znaczenia polskiego czasownika: aktualne, potencjalne, habitualne, uniwersalne w świetle kategorialnego znaczenia form czasu teraźniejszego, „Studia Semiotyczne” III, Ossolineum.
Grzegorczykowa R., 1995, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.
Kozaryn D., 2004, Obraz czasu w „Rozmyślaniach dominikańskich”. — Język religijny dawniej i dziś, red. S. Mikołajczak, T. Węcławski, Poznań.
Kładoczny P., 2004, Proroctwa chrześcijańskie jako gatunek mowy, Zielona Góra.
Litwin J., 2001, Językowe sposoby ewokowania czasu. — Idee chrześcijańskie..., Łódź.
Makuchowska M., 1998, Modlitwa jako gatunek języka religijnego, Opole.
Pattaro G., 1988, Pojmowanie czasu w chrześcijaństwie. - Czas w kulturze, red. A. Zajączkowski, Warszawa.
Termińska K., 1991, Język religii a składnia semantyczna, „Prace Językoznawcze UŚ”, Katowice.
Wierusz-Kowalski J., 1973, Język a kult, Warszawa.
Wolicka E., 1995, Obraz i słowo w obszarze języka religijnego, „Znak”, 487.
Zięba M., 1996, Wprowadzenie do: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków.
##libcom.authors##
Urszula Gajewska##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.