Arbesův život a jeho romaneta z pohledu literárního vědce
Ivana Kolářová
Sažetak
There is written about some interesting and important life stories of the Czech author of many tales of mystery and imagination Jakub Arbes in the Novel by František Všetièka PPed branami Omegy. F. Všetiëka depicts the episodes ofArbes's life in connection with subjects-matters of the tales of mystery and imagination: there are some events of Arbes "s Life (the events in the year 1848, imprisonment, the school years), that are described in the "tales", too, There were some famous persons, who "has been changed" into literary characters (Arbes's favour teacher of catechism F. Schneider, the count Buquoy, the keeper in the prison in the town Ceská Lípa; some persons are entitled by the Greek letters Alfa, Beta, Gamma, Delta, Epsilon, Zeta, Eta). Some events, places and some persons are depicted in VšetiCka's novel by language expressions similar to the expressions, that used Jakub Arbes in his tales of mystery and imagination (for example by expressive adjec tives škaredå, nevlídný, šílený, tgjtrlík). Some scenery of the novel Pied branami Omeo are depicted in the tales of mystery and imagination, too (in the prison, in the front of the Buquoy"s palace in Prague in 1848). F. Všetiëka is well-known Czech literary theorist dealing almost with the structure and composition of the literary texts. He used in the novel Pied branami Omeo methods of text compositions, the way Jakub Arbes has used them in his tales of mystery and imaginations, too (for example combination the chronology and retrospective, of the real events and imagination).
##libcom.authors##
Ivana Kolářová##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##
- Jana Hoffmannova, Ivana Kolarova, Kombinatorika tempordlnich konektoru: jejich semanticko-pragmatickd a stylisticka profilace (ziskand interpretaci korpusoyych dat) , Stylistyka: Svezak 16 (2007): Styl i czas - Style and Time
- Ivana Kolářová, Jak se odrazízájem o téma zdraví a nemocí v užití vybraných kolokací v českých textech , Stylistyka: Svezak 21 (2012): Styl narodowy
- Ivana Kolářová, Univerbizované názvy jevů prezentovaných v médiích a v publicistických textech , Stylistyka: Svezak 19 (2010): Style a media
- Ivana Kolářová , Univerbizované výrazy odvozené sufixy od slov s časovým významem , Stylistyka: Svezak 16 (2007): Styl i czas - Style and Time
- Ivana Kolářová, Významové souvislosti univerbizátů a s nimi stejně znějících výrazů v textech současné češtiny , Stylistyka: Svezak 17 (2008): Znaczenie i styl
- Ivana Kolářová , Nazvy barev vprirovndnich v textech soućasne ćestiny (na materiale Ceskeho ndrodmho korpusu) , Stylistyka: Svezak 18 (2009): Styl i kreatywność - Style and Creativity
- Ivana Kolářová , Univerbizované názvy institucí – stylová hodnota, expresivita a vhodnost jejich užití z hlediska jazykové kultury , Stylistyka: Svezak 22 (2013): Styl w kulturze
- Ivana Kolářová, Jazykové prostředky stylizace zážitků z putováni v cestopisech Z. Kočové (Chvála putováni, Potiže putováni) , Stylistyka: Svezak 9 (2000): Stylistyka czeska
- Ivana Kolářová, Rodové podoby deiktických výrazů "ten", "ta" a univerzálnź odkazovací výraz "to" v textech různých stylů , Stylistyka: Svezak 13 (2004): Styl a płeć
- Ivana Kolářová , Problematika styloreho hodnoceni frekventovanych unirerbizdtu v textech raźnych stylovych oblasti , Stylistyka: Svezak 20 (2011): Integracja w stylistyce - Integration in Stylistics