Dowcipy a media. Pierwsza polska seria niesmacznych dowcipów katastroficznych


Abstrakt

The paper deals with the occurrence of sick disaster jokes in the Polish culture. It presents a characteristics of the Polish jokes about the crash of the air-plane with the Polish President and the First Lady on board as well as numcrous VIPs of the Polish establishment flying in to attend the commemoration event marking the 70th anniyersary of the Katyń massacre of thousands of Poles by Soviet forces during WWI1. The piane crashed near the Smoleńsk military airport on 10 April 2010. Three groups of te\ts about the Kaczyński brothers, their sources and socio-cultural conte\ts are analysed. The jokes cover the period before the disaster, describe its course and are also related to the 2010 presidential elections. The author compares the character of the Scripts appearing in the specified groups of jokes, and pays special attention to a unique in Polish culture character of the jokes related to mass media, their connections with traditions and w ith the systems of values and beliefs. Such jokes undergo a unification under the influence of the globalisation changing Poles’ preferences conceming the ways of talking about disaster victims.

Klíčová slova:

sick disaster jokes, media, politics, Katyń massacre, Polish culture

##plugins.themes.libcom.download##


Publikováno
2010-12-02

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Brzozowska, D. (2010). Dowcipy a media. Pierwsza polska seria niesmacznych dowcipów katastroficznych. Stylistyka, 19, 119–134. Získáno z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3533

##libcom.authors##

Dorota Brzozowska 
https://orcid.org/0000-0002-4017-000X

##libcom.statistics##

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.


Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)

1 2 > >>